Dramaturgie jako autorské myšlení
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 202DUM | zápočet | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Michal ČUNDERLE, Jan HANČIL, Hana MALANÍKOVÁ, Martina MUSILOVÁ, Petr NOVOTNÝ, Jana PILÁTOVÁ, Michaela RAISOVÁ, Přemysl RUT
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky
Obsah
Studující se setkají s praxí dramaturgického způsobu myšlení, s dramaturgií v praxi, a to v různých kontextech autorského jednání ve veřejné situaci, nikoli jen v divadle. Formát setkání je různý, podle tématu a zaměření jednotlivých pedagogů – od teoretičtější přednášky po seminární, praktický způsob práce po práci v terénu. Každý pedagog pro účely setkání doporučuje studentům orientaci v literatuře – podle svého zaměření.
- Dramaturgie: kde se vzala, co a k čemu to je – úvodní přednáška – Přemysl Rut.
- Možnosti práce s dramatickým textem v činoherním/autorském divadle – Jan Hančil.
- Vývoj scénáře: nápad – námět – synopse – scénář – realizace – Michal Čunderle.
- Analýza dramaturgie vybraného představení – Martin Pšenička (analýza předem shlédnutého představení a rozprava s pedagogem).
- Specifika dramaturgie ve fyzickém divadle – Jana Pilátová.
- Dramaturgie textu – Petr Novotný.
- Režijně-dramaturgické principy autorského a specifického divadla – Vladimír Novák.
- Dramaturgie gagu – Hanka Malaníková.
- Dramaturgie příběhu – Přemysl Rut.
- Od dada k postmoderně– Martina Musilová.
- Dramaturgie jako kompoziční práce v pohyb. a site specific představeních – Mish Rais.
- Role dramaturga při práci se skupinami v Samotovém posvícení – Olga Cieslarová.
Výsledky učení
Studující znají různé přístupy v dramaturgické praxi v různých kontextech autorského jednání ve veřejné situaci, nikoli jen v divadle, ale např. v dramaturgii politického happeningu, práci s dramatickým i nedramatickým textem, v pohybovém a site specific představení apod.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.
Literatura
SEDLÁČEK, Jakub (ed.): Neviditelné řemeslo. Praha: Paseka, 2023.
ŠULC, Jan: O lidech a knihách. Praha: Torst, 2022.
Mirzoeff, Nicholas: Jak vidět svět, Praha: Artmap, 2018.
Berger, John: Způsoby vidění. Praha: Labyrint, 2016.
Rais, Mish: Dramaturgy in Motion (studijní text)
Žižka, T. et al.: Art of place : creation from space : the study and practice of site specific performance in the Czech Republic, (e-book), https://namu.cz/files/2014-04/140401164441.pdf
Žižka, T. et al: Ostrovy poznání. Praha: AMU, 2014.
Video přednáška doc. Radka Chlupa Satira vs karikatura v Sametovém posvícení: https://www.youtube.com/watch?v=tutzoVf4vpM)
Hodnoticí metody a kritéria
Studujícím je udělen zápočet na základě aktivní účasti v seminářích a docházce min. 70 % a odevzdané práci na konce semestru.
Způsoby ukončení
Zápočet je udělen na základě aktivní účasti a docházky v hodinách (70%). Studující po skončení semináře odevzdává písemnou reflexi (max 2 strany) a k tomu si vybere téma u konkrétního pedagoga, který vystoupil v předmětu, a odevzdává po konzultaci s ním praktickou práci. Odevzdává tedy A i B.
A) Vlastní praktická nebo písemná práce studenta v návaznosti na to, co studující osobně zaujalo (lze napsat analýzu textu, zhlédnutého představení, audio výstup nebo esej – student napíše, kterému pedagogovi je výstup určený, shromažďovat práce a výstupy budu já): formát by měl odpovídat obsahu sdělení, což je určitým dokladem pochopení, o čem cyklus setkání byl, max 3 strany pokud jde o písemný dokument, max 3 minuty, pokud jde o video/audio výstup, max 3 minuty, pokud jde o praktický výstup – akci – a jeho dokumentaci apod. Max 3 studenti na 1 pedagoga.
B) Písemná reflexe: „aha moment - co mě zaujalo, co bych sám/sama chtěl/a rozvíjet, co pro mě bylo překvapivé, nové a co si představuji, že mohu pojmout jako impuls pro vlastní práci“, maximálně 2 strany.
Termín odevzdání praktických i písemných prací je 31. 7.
Další informace
Předmět lze absolvovat opakovaně
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- HATP - Autorské herectví (M.A.) (Volitelné předměty)
- HATP - Autorská tvorba a psychosomatika (M.A.) (Volitelné předměty)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (Volitelné předměty)