Dramaturgie jako autorské myšlení

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
202DUM zápočet 2 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Michal ČUNDERLE, Jan HANČIL, Hana MALANÍKOVÁ, Martina MUSILOVÁ, Petr NOVOTNÝ, Jana PILÁTOVÁ, Michaela RAISOVÁ, Přemysl RUT

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky

Obsah

Studující se setkají s praxí dramaturgického způsobu myšlení, s dramaturgií v praxi, a to v různých kontextech autorského jednání ve veřejné situaci, nikoli jen v divadle. Formát setkání je různý, podle tématu a zaměření jednotlivých pedagogů – od teoretičtější přednášky po seminární, praktický způsob práce po práci v terénu. Každý pedagog pro účely setkání doporučuje studentům orientaci v literatuře – podle svého zaměření.

  1. Dramaturgie: kde se vzala, co a k čemu to je – úvodní přednáška – Přemysl Rut.
  2. Možnosti práce s dramatickým textem v činoherním/autorském divadle – Jan Hančil.
  3. Vývoj scénáře: nápad – námět – synopse – scénář – realizace – Michal Čunderle.
  4. Analýza dramaturgie vybraného představení – Martin Pšenička (analýza předem shlédnutého představení a rozprava s pedagogem).
  5. Specifika dramaturgie ve fyzickém divadle – Jana Pilátová.
  6. Dramaturgie textu – Petr Novotný.
  7. Režijně-dramaturgické principy autorského a specifického divadla – Vladimír Novák.
  8. Dramaturgie gagu – Hanka Malaníková.
  9. Dramaturgie příběhu – Přemysl Rut.
  10. Od dada k postmoderně– Martina Musilová.
  11. Dramaturgie jako kompoziční práce v pohyb. a site specific představeních – Mish Rais.
  12. Role dramaturga při práci se skupinami v Samotovém posvícení – Olga Cieslarová.

Výsledky učení

Studující znají různé přístupy v dramaturgické praxi v různých kontextech autorského jednání ve veřejné situaci, nikoli jen v divadle, ale např. v dramaturgii politického happeningu, práci s dramatickým i nedramatickým textem, v pohybovém a site specific představení apod.

Předpoklady a další požadavky

Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.

Literatura

SEDLÁČEK, Jakub (ed.): Neviditelné řemeslo. Praha: Paseka, 2023.

ŠULC, Jan: O lidech a knihách. Praha: Torst, 2022.

Mirzoeff, Nicholas: Jak vidět svět, Praha: Artmap, 2018.

Berger, John: Způsoby vidění. Praha: Labyrint, 2016.

Rais, Mish: Dramaturgy in Motion (studijní text)

Žižka, T. et al.: Art of place : creation from space : the study and practice of site specific performance in the Czech Republic, (e-book), https://namu.cz/files/2014-04/140401164441.pdf

Žižka, T. et al: Ostrovy poznání. Praha: AMU, 2014.

Video přednáška doc. Radka Chlupa Satira vs karikatura v Sametovém posvícení: https://www.youtube.com/watch?v=tutzoVf4vpM)

Hodnoticí metody a kritéria

Studujícím je udělen zápočet na základě aktivní účasti v seminářích a docházce min. 70 % a odevzdané práci na konce semestru.

Způsoby ukončení

Zápočet je udělen na základě aktivní účasti a docházky v hodinách (70%). Studující po skončení semináře odevzdává písemnou reflexi (max 2 strany) a k tomu si vybere téma u konkrétního pedagoga, který vystoupil v předmětu, a odevzdává po konzultaci s ním praktickou práci. Odevzdává tedy A i B.

A) Vlastní praktická nebo písemná práce studenta v návaznosti na to, co studující osobně zaujalo (lze napsat analýzu textu, zhlédnutého představení, audio výstup nebo esej – student napíše, kterému pedagogovi je výstup určený, shromažďovat práce a výstupy budu já): formát by měl odpovídat obsahu sdělení, což je určitým dokladem pochopení, o čem cyklus setkání byl, max 3 strany pokud jde o písemný dokument, max 3 minuty, pokud jde o video/audio výstup, max 3 minuty, pokud jde o praktický výstup – akci – a jeho dokumentaci apod. Max 3 studenti na 1 pedagoga.

B) Písemná reflexe: „aha moment - co mě zaujalo, co bych sám/sama chtěl/a rozvíjet, co pro mě bylo překvapivé, nové a co si představuji, že mohu pojmout jako impuls pro vlastní práci“, maximálně 2 strany.

Termín odevzdání praktických i písemných prací je 31. 7.

Další informace

Předmět lze absolvovat opakovaně

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU

Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2025/2026:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů