Interpretační seminář 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202EIC1 | zápočet | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | anglicky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Ondřej POLÁK, Michaela RAISOVÁ
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky
Obsah
Studenti přicházejí na seminář připraveni četbou určeného textu, který je pak na základě jejich prvních postřehů společně čten a interpretován znovu, alespoň ve svých klíčových scénách. Primární texty jsou doplňovány četbou sekundární literatury, případně i jinými materiály (online), např. obrazovými apod. Studenti si připravují krátké prezentace. Předmět je v angličtině.
Contemporary Irish Drama and In-yer-face Theatre
Friday: 9:00-10:30 Room: R407
Through In-yer-face theatre and contemporary Irish drama, the seminar seeks to engage the students in close and interpretative reading of dramatic texts, with particular focus on intertextuality and meta-theatricality. The seminar will touch on theatre as a topic on its own, while engaging with comparisons to various adaptations (theatre, film, comics, pop culture etc.), contemporary topics (gender, race, politics, ethics, morality) and ways of characterization. Topics will also adapt according to students and their inputs (culture, interest etc.).
Key words: Intertextuality, modern and post-modern plays, coolness drama, in-yer-face theatre, comparative reading, original works reinvented, national identity themes, gender themes, sex and violence, language, feminism, political plays, adaptations
The seminar is in English.
Výsledky učení
Naučit studenty pozornému čtení, učinit čtení životní potřebou, tj. prokázat jeho smysluplnost. A vzhledem k zaměření studia vychovat ke čtení dramatické literatury.
Dramatický text není součtem všech replik a scénických poznámek. Číst jej znamená dešifrovat jeho strukturu. Interpretační seminář učí tomuto specifickému způsobu čtení. Zároveň přitom ukazuje, jak se struktura dramatického (dnes čím dál častěji spíše postdramatického) textu v dějinách divadla proměňovala.
Předpoklady a další požadavky
Assessment: Attendance of at least 80%. Following the assigned reading (both primary and secondary texts!). Participating in discussion. An in-class 5-10 min. spoken presentation of a selected secondary text.
During the final session (kolokvia) in December all students are required to prepare a 15minute spoken presentation. The presentation must focus solely on plays and/or adaptations discussed in the seminar and should incorporate secondary sources to support arguments. The student may use text suggested throughout the seminar or other appropriate sources. MA students are also in addition required to hand a written essay using secondary sources. Scope of the essay is 2500 words, the deadline is in January, to be specified in the seminar.
Literatura
Huizinga, Johan. Homo Ludens: A Study of the Play-Element in Culture. Mansfield Centre, CT: Martino Publishing, 2014 [1950].
Esslin, Martin. The Theatre of the Absurd. London: Methuen, 2001.
Aristotle. Poetics. Mineola: Dover Publications, 1997.
Kott, Jan. Shakespeare Our Contemporary. Translated by Boleslaw Taborski. London: Methuen, 1967.
De Garcia, Magreta and Wells, Stanley, eds. The Cambridge Companion to Shakespeare. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
Sontag, Susan. Esej „Against Interpretation“ distribuována jako tištěný materiál v hodině.
Barthes, Roland. „The Death of the Author“ In Image, Music, Text. Translated by Stephan Heath. New York: Hill and Want, 1978.
Selected plays by William Shakespeare (King Lear, The Merchant of Venice, Hamlet, Richard III., Coriolanus, Midsummer Night‘s Dream, Macbeth, Othello, Romeo a Julie, Measure for Measure, The Tempest and other, depending on the group focus).
Selected plays by Tom Stoppard, J. M. Synge, Samuel Beckett, Harold Pinter, Marina Carr, Martin McDonagh, Patrick Marber, Sarah Kane, Joe Penhall, Edward Albee, Sam Shepard, David Mamet and other playwrights according to group’s interest.
Další doprovodné texty jsou distribuovány a doporučeny v hodinách na základě zaměření a potřeb skupiny.
Hodnoticí metody a kritéria
V polovině školního roku zápočet, na závěr zkouška. V hodnocení se kromě účasti a projevu studenta během celého semináře přihlíží ke schopnosti formulovat zvolené téma při závěrečném kolokviu a průběžných prezentacích.
Assessment: Attendance of at least 80%. Following the assigned reading (both primary and secondary texts!). Participating in discussion. An in-class 5-10 min. spoken presentation of a selected secondary text.
During the final session (kolokvia) in December all students are required to prepare a 15minute spoken presentation. The presentation must focus solely on plays and/or adaptations discussed in the seminar and should incorporate secondary sources to support arguments. The student may use text suggested throughout the seminar or other appropriate sources. MA students are also in addition required to hand a written essay using secondary sources. Scope of the essay is 2500 words, the deadline is in January, to be specified in the seminar.
Poznámka
Reading (the order of the sessions and reading is subject to change):
1)Intro + J. M. Synge: Playboy of the Western World (pdf/ DAMU library)
Susan Sontag, Against Interpretation (pdf) Roland Barthes, The Death of the Author (pdf)
Pilný, Ondřej. Irony and Identity in Modern Irish Drama. Praha: Litteraria Pragensia, 2006.
2)Martin McDonagh: The Lonesome West (DAMU) + Sam Shepard: True West (DAMU)
Roche, Anthony. Contemporary Irish Drama. Palgrave, 2009. (damu)
Lonergan, Patrick. The Theatre and Films of Martin McDonagh. London: Methuen, 2012.
3)Marina Carr: By the Bog of Cats + Medea
M. Procházka: Feminism and Psychoanalitical Criticism (pdf)
Euripides: Medea (damu v An Anthology of Greek drama, Roobinson, 1949, New York)
Roche, Anthony. Contemporary Irish Drama. Palgrave, 2009. (DAMU)
4)Stewart Parker + Boucicault: Heavenly Bodies (pdf)
Grene, Nicholas. The Politics of Irish Drama. Plays in Context from Boucicault to Friel. Cambridge: Cambridge University Press, 1999 (?)
Ondřej Pilný “Comedy of Terrors” (?)
5)Mark Ravenhill: Shopping and Fucking
Aleks Sierz: In-Yer-Face Theatre: British Drama Today (introductory chapter, pdf)
6)Sarah Kane: Phaedra´s Love + Seneca: Phaedra
(Seneca’s play in: A Treasury of the Theatre: An Anthology of Great Plays from Aeschylus to Eugene O'Neill) (DAMU library)
Saunders, Graham. Love Me or Kill me: Sarah Kane and the Theatre of Extremes (pdf)
Ken Urban: Towards a Theory of Cruel Britannia: Coolness, Cruelty, and the 'Nineties (pdf)
7)Tim Crouch: The Author + My Arm
Secondary Text: Ondřej Pilný: Imagine This: Tim Crouch, from The Grotesque in Contemporary Anglophone Drama (pdf)
8)David Ireland: Cyprus Avenue
Secondary Text: Clare Wallace, Commemoration, Ambivalent Attachments and Catharsis: David Ireland’s Cyprus Avenue at the Abbey Theatre in 2016 (pdf)
9)Caryl Churchill: Escaped Alone
Secondary Text: Dan Rabellatto, Of an Apocalyptic Tone Recently Adopted in Theatre: British Drama, Violence and Writing (pdf)
10)---------------Kolokvia/Presentations-------------------------
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- HATP - Autorské herectví (M.A.) (Volitelné předměty)
- HATP - Autorská tvorba a psychosomatika (M.A.) (Volitelné předměty)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (Volitelné předměty)