Tělo v pohybu 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202ETV1 | zápočet | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | anglicky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky
Obsah
Anatomie v pohybu:
Na základě teoretického poznání a následné partnerské manipulace průzkum lidského těla jako soustavy kloubů a kostí. Vědomostní informace z oblasti anatomie a neurologie se na základě prožitku integruje a stává se informací vědomou, použitelnou pro objevení nového pohybového materiálu, který lze efektivně využít; pomáhá porozumět svému tělu, poznat ho, správně jej užívat, šetřit vlastní energií a předcházet tak i úrazům z přetížení.
Povrch, dotek:
Práce s intimním prostorem lidského těla; zcitlivování povrchu kůže, naslouchání doteku. Dotek jako nositel informace v různých kvalitách, např.: unášení povrchu kůže dotekem, odtlačování doteku vnitřní hmotou, svěření vlastní váhy do doteku. Následný průzkum možností, které přináší tyto kvality pro pohybový rozhovor.
Hmota, vnitřní prostor:
Práce s vnitřním prostorem; s jeho kvalitou, se skupenstvím, s hustotou, s viskozitou, tedy s proměnlivou kvalitou vnitřní hmoty. Na základě proměny fyzikálních vlastností hmoty vnitřního prostoru objevujeme změnu kvality hybnosti vlastního těla, změnu emocionality a následné změny komunikace v pohybovém rozhovoru.
Konstrukce, kosti:
Kosti jako základ architektury lidského těla; pevná struktura, která je oporou a současně ochranou měkkých tkání; je neoddělitelnou složkou podílející se na realizaci pohybu. Na základě proměny vlastní pozornosti a záměru objevujeme i v této tělové vrstvě změnu kvality hybnosti vlastního těla v pohybovém rozhovoru.
Výsledky učení
Cíl vymezuje již podtitul předmětu: Tělo jako nástroj, tedy poznat svoje vlastní tělo jako prostředek komunikace.
Předpoklady a další požadavky
- Elementární pohybové dovednosti.
- Kreativní předpoklady.
- Rytmické cítění.
Literatura
Barba, E., Savarese, N. and col: A Dictionary of Theatre Anthropology. London, NY: Routledge, 1999.
Boorman, Joyce. Creative Dance in Grades Four to Six. Ontario: The Hunter Rose Company Limited, 1971.
Boorman, Joyce. Creative Dance in the First Three Grades. Ontario: The Hunter Rose Company Limited, 1969.
Brook, Peter. Empty Space: A Book About the Theatre: Deadly, Holy, Rough, Immediate. Scribner, 1995.
Brook, Peter. The Empty Space. New York: Penguin Books, 2008.
Brook, Peter. There Are No Secrets: Thoughts on Acting and Theatre. London: Bloomsbury, 2015.
Buckwalter, Melinda. Composing While Dancing, an improviserś companion. Wisconsin: The University of Wisconsin Press, 2010.
Burt, Ramsay. Judson Dance Theatre, Performative Traces. New York: Routledge, 2006.
Chekhov, Michail. The path of the Actor. London: Routledge, 2005.
Chekhov, Michael. To the Actor: On the Technique of Acting. London: Martino Fine Book, 2014.
Cohen, Bonnie Bainbridge. Sensing, Feeling, Action. USA: Contact Editions, 1993.
Cooper, Ann, ed. Taken by surprise, A dance improvisation reader. Middletown: Wesleyan University Press, 2003. Donnellan, Declan. The Actor and the Target. London: Nick Hern Books, 2005.
Feldenkrais, Moshe. Awareness Through Movement. New York: Harper Collins Publishers, 1990.
Forsythe, William. Practice of Choreography, It Starts From Any Point. New York: Routledge, 2011.
Franclin, Eric. Dance Imagery for Technique and Performence, USA: Human Kinetics, 1996.
Hartley, Linda. Wisdom of the Body Moving, An Introduction to Body-Mind Centering. Berkeley, CA: North Atlantic Books, 1995.
Hodge, Alison, ed. Twentieth Century Actor Training. New York, London: Routledge, 2002.
Innes, Christopher. Avant-garde Theatre. NY, London: Routledge, 1993.
Mitter, Shomit. Systems of Rehearsal. Stanislavsky, Brecht, Grotowski and Brook. London, NY: Routledge, 1992.
Newlove, Jean. Laban for Actors and Dancers. London: Routledge, 1993.
Lecoq, Jacques. Theatre of Movement and Gesture. London: Routledge, 2006.
Lecoq, Jacques. The Moving Body – Teaching Creative Theatre. New York: Routledge, 2002.
Long, Raymond. The Key Muscles of Yoga. Banfha Yoga Publications LLC, 2006.
Long, Raymond. The Key Poses of Yoga. Banfha Yoga Publications LLC, 2008.
Paxton, Steve. Gravity. Belgium: Graphius, 2018.
Reeve, Justine. Dance Improvisations. USA: Human Kinetics, 2011.
Reeves, Geoffrey. Peter Brook. Cambridge: Cambridge University Press, 1995.
Roose-Evans, James. Experimental Theatre from Stanislavsky to Peter Brook. London: Routledge, 2001.
Stanislavsky, K.S. An Actor Prepares. New York: Routledge, 1989.
Steinman, Louise. The Knowing Body. Berkeley, CA: North Atlantic Books, 1986.
Tufnell, Miranda, Crickmay, Chris. Body, space, image: notes towards improvisation and performance. Hampshire: Dance books, 2003.
The Great European Stage Directors: Brook, Grotowski, Barba. London, NY: Methuen Drama, 2019.
Zarrilli, P. Psychophysical Acting, an intercultural approach after Stanislavski, London: Routledge, 2009.
Hodnoticí metody a kritéria
Praktická účast na seminářích a dílnách, průběžné písemné reflexe.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 16:00–17:30 | Jana NOVORYTOVÁ | Velký taneční sál Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven