Výchova k vědomému pohybu 4

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
202EVD4 ZK 2 4T anglicky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jan BÁRTA

Výsledky učení dané vzdělávací složky

  1. Zlepšování psychosomatické kondice prostřednictvím pohybu.
  2. Hledání přirozeného pohybu zbaveného stereotypů.
  3. Cit pro pohyb v divadelním prostoru.
  4. Výrazová schopnost těla - experimentace s pohybem jako s formou sdělování.
  5. Trénink opakování improvizace - jak zachovat a přenést kvalitu z ní do konkrétní podoby, etudy.
  6. Témata: zvíře - člověk, taneční klauniáda.

Forma studia

Pravidelné týdenní setkávání celého ročníku ve velkém sále.

Využívání velkého prostoru pro experimentaci s pohybem.

Zpětná vazba na jednotlivá pohybová zadání:

Jak se vidím/ Jak působím na diváky.

Předpoklady a další požadavky

  1. Psychosomatická kondice.
  2. Koordinovaný pohyb.
  3. Prostorové cítění.
  4. Pohybová představivost.
  5. Muzikalita.
  6. Schopnost reflektovat a analyzovat viděné.

Obsah kurzu

Hlubší experimentace s pohybem a prostorem, když uvolněné a připravené tělo začíná na jevišti komunikovat, je nutná k dlašímu kroku: jak uchopit to, co se právě děje v přítomném okamžiku, a moci to zopakovat ve stejné kvalitě.

  1. Držení těla - postavení těla v prostoru.
  2. Pocit horizontály a vertikály.
  3. Prostorové vztahy. Střed prostoru. Vstupování do prostoru, opouštění prostoru.
  4. Tempo, temporytmus.
  5. Rytmizování zvoleného tempa.
  6. Přenášení atributů pohybu zvířat do lidské podoby a naopak.
  7. Vnímání rozdílu mezi rytmem a metrem prostřednictvím tance a jeho přenesením do konkrétní divadelní formy s jasnými pravidly.

Doporučená nebo povinná literatura

literatura v českém jazyce (literature in English see below):

BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5

BLÁHOVÁ, Eliška. Pohyb, rytmus, výraz: příručka pro učitele rytmiky. Brno: Spolek Vesna Brno, 1928. 168 s., obr. příl.

BLÁHOVÁ, Eliška. Verše a říkadla pro rytmický výcvik dětí. 2., dopln. a přeprac. vyd. Praha: Česká grafická unie, 1935. 84 s.

BLAHUTKOVÁ, Marie. Psychomotorika. Brno: Masarykova univerzita, 2003. 92 s. ISBN 80-210-3067-4.

BLAHUTKOVÁ, Marie; JONÁŠOVÁ, Daniela. Využití hudebně pohybové výchovy v rytmické gymnastice. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 44 s. ISBN 978-80-210-4838-6.

BLAŽÍČKOVÁ, Eva. Metodika a didaktika taneční výchovy. Praha: UK Pdf, 2004. 48 s. ISBN 80-7290-166-4

GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc : Hanex, 2000. ISBN 80-85783-28-2

JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Taneční průprava. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2004. 164 s. ISBN 80-7068-181-0

JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Taneční průprava. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. 156 s. Odborná literatura pro veřejnost.

KALHOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. 320 s. ISBN 80-7178-253-X

KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0192-3

KRÖSCHLOVÁ, Eva. Jevištní pohyb: Herecká pohybová výchova. 2., dopl. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra autorské tvorby a pedagogiky, 1998. 240 s. ISBN 80-85883-32-5.

KRÖSCHLOVÁ, Eva. Ladění: Psychosomatická příprava k výuce herectví. Praha: DAMU, 1998. 78 s. ISBN 80-85883-38-4

KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Nauka o pohybu: Odborný učební text pro pedagogy tance. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1974. 144 s.

KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Výrazový tanec. Praha: Orbis, 1964. 262 s., 40 s. příl.

KRÖSCHLOVÁ, Jarmila; KRÖSCHLOVÁ, Eva. Výrazový tanec: Taneční tvorba. Praha: IPOS-ARTAMA, 2002. 194 s. ISBN 80-7068-106-3.

KURKOVÁ, Libuše aj. Hudebně pohybové hry v mateřské škole: Učebnice pro 3. ročník studia oboru Učitelství pro mateřské školy na středních pedagogických školách. Praha: SPN, 1989. 140 s., 72 s. not. příl. Ed. Učebnice pro střední školy.

KURKOVÁ, Libuše. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981. 104 s.

KURKOVÁ, Libuše. Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme. Praha: SPN, 1971. 108 s. Knižnice metodické literatury.

KURKOVÁ, Libuše; EBEN, Petr. Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí: Učební text pro 3. roč. pedagogických škol, obor vychovatelství a odborný text pro učitele lidových škol umění. Praha: SPN, 1975. 62 s.

KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8

LÖSSL, Jiří. Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti. I. díl: Rytmická a pohybová výchova mladšího žactva (děti ve věku 6-9 let. Praha: Česká obec sokolská - ústřední škola, 1996. 132 s.

LÖSSL, Jiří. Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti. II. díl: Pohybová průprava mladšího žactva v hodinách rytmické a pohybové výchovy. Praha: Česká obec sokolská - ústřední škola, 1999. 164 s.

LÖSSL, Jiří. Rytmická, pohybová a taneční výchova mladšího žactva: Deset lekcí pro začínající pedagogy. Praha: NIPOS, 2012, 2.vyd. 94s. ISBN 978-80-7068-266-1

MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7

MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995, ISBN 80-210-1070-3. Národní program rozvoje vzdělávání. Praha : ÚIV, 2001. ISBN 80-211-0372-8

MUŽÍK, J. Andragogická didaktika. Praha : CODEX Bohemia, 1998. ISBN 80-85963-52-3

PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4

POLZEROVÁ, Eva. Pohybová průprava jako součást dramatické výchovy: (Průprava dětí mladšího školního věku). Praha: ARTAMA-IPOS, 1995. 24 s. ISBN 80-7068-068-7.

PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001. 322 s. ISBN 80-7178-579-2

RELLICHOVÁ,Ludmila. Taneční tvorba pro děti a s dětmi: ukázky taneční tvorby jako výsledku výchovně vzdělávacího procesu. Praha: NIPOS, 2009. ISBN 978-80-7068-237-1

SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7

ŠVANDOVÁ, Lenka. Taneční výchova pro předškolní děti. Praha: NIPOS, 2007.

ŠVANDOVÁ, Lenka; MOJDL, Edgar. Tvořivé taneční hry s hudebním doprovodem. Praha: NIPOS, 2011. ISBN 978-80-7068-210- 4

VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol.: Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1736-0

ZÁDĚROVÁ-KYTÝŘOVÁ, Markéta. Taneční gymnastika. 2., přeprac. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA, 2002. 92 s. ISBN 80-7068-167-5.

ZÁDĚROVÁ-KYTÝŘOVÁ, Markéta. Základy taneční gymnastiky. Praha: SPN, 1980. 104 s.

ČECHOV, Michail: O herecké technice. Praha: Divadelní ústav 1996.

KRÖSCHLOVÁ, Jarmila.: Nauka o pohybu. Praha: Orbis 1980.

KRÖSCHLOVÁ, Eva: Jevištní pohyb. Praha: AMU 2002.

KRÖSCHLOVÁ, Eva: Ladění- psychosomatická příprava k výuce herectví. Praha: AMU 2003.

LECOQ, Jacques: Theatre of Movement and Gesture. ISBN-13: 978-0415359443.

LECOQ, Jacques: The Moving Body- Teaching Creative Theatre. ISBN-13: 9780878301416.

TURBA, Ctibor: Cirkus Alfred. Praha: Divadlo Alfred 2006.

for English speaking students:

LECOQ, Jacques: Theatre of Movement and Gesture. ISBN-13: 978-0415359443.

LECOQ, Jacques: The Moving Body- Teaching Creative Theatre. ISBN-13: 9780878301416.

HODGE, Alison, ed.: Twentieth Century Actor Training, Routledge, 2007, ISBN: 978-0-415-19452-5.

BARBA, E., SAVARESE, N. and col: A Dictionary of Theatre Anthropology, Routledge, 1999, ISBN: 0-415-05308-0.

ZARRILLI, P.: Psychophysical Acting, an intercultural approach after Stanislavski, London, Routledge, 2009, ISBN: 978-0-415-33457-0 (hb).

NEWLOVE, Jean: Laban for Actors and Dancers, London, Routledge, 1993, ISBN: 9781854591609.

COOPER, Ann, ed: Taken by surprise, A dance improvisation reader, Middletown Wesleyan University Press, 2003, ISBN: 0-8195-6648-9.

BOORMAN, Joyce: Creative Dance in Grades Four to Six, Ontario, The Hunter Rose Company Limited, 1971, ISBN: 0-7747-3006-4

BOORMAN, Joyce: Creative Dance in the First Three Grades, Ontario, The Hunter Rose Company Limited, 1969, ISBN: 0-7747-3005-6

LONG, Raymond: The Key Muscles of Yoga, Banfha Yoga Publications LLC, 2006, ISBN: 13: 978-1-60743-238-8

LONG, Raymond: The Key Poses of Yoga, Banfha Yoga Publications LLC, 2008, ISBN: 13: 978-1-60743-239-5

FORSYTHE, William: Practice of Choreography, It Starts From Any Point, New York, Routledge, 2011, ISBN: 978-0-415-97822-4

PAXTON, Steve: Gravity, Belgium, Graphius, 2018, EAN 978 2930146416.

BURT, Ramsay: Judson Dance Theatre, Performative Traces, New York, Routledge, 2006, ISBN13: 978-0-415-97573-5

BUCKWALTER, Melinda: Composing While Dancing, an improviserś companion, Wisconsin, The Universoty of Wisconsin Press, 2010, ISBN 978-0-299-24814-7

REEVE, Justine: Dance Improvisations, USA, Human Kinetics, 2011, ISBN-10: 1-4504-0214-3

HARTLEY, Linda: Wisodm of the Body Moving, An Introduction to Body-Mind Centering, Berkeley, CA, North Atlantic Books, 1995, ISBN-13: 978-1-55643-174-6

FRANCLIN, Eric: Dance Imagery for Technique and Performence, USA, Human Kinetics, 1996, ISBN-13: 978-0-87322-943-2

COHEN, Bonnie Bainbridge: Sensing, Feeling, Action, USA, Contact Editions, 1993, ISBN 978-0-937645-14-7

STEINMAN, Louise: The Knowing Body, Berkeley, CA, North Atlantic Books, 1986, ISBN-13: 978-1-55643-202-6

BOGART, Anne; LANDAU, Tina: Úhly pohledu, Praha, Divadelní ústav, 2007, ISBN: 978-80-7008-210-2

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou uděleny na základě:

  1. Prezence v hodinách.
  2. Zaujetí a osobní invence.
  3. Prezentace krátké klauniády - sólo, ve dvojici, nebo ve skupině.
  4. Písemné reflexe.

Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2019/2020:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů