Kontexty autorského herectví II: Teorie psychosomatických disciplín
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 202KXB | zkouška | 4 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 79 až 99 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Michal ČUNDERLE, Jan HANČIL, Tereza JANDA ROGLOVÁ, Hana MALANÍKOVÁ, Vladimír NOVÁK, Michaela RAISOVÁ, Přemysl RUT, Eva SLAVÍKOVÁ
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky
Obsah
Pětisemestrální kurz se zabývá teoreticko-historickými kontexty autorského herectví, a to zejména z hlediska psychologie, psychosomatiky, pedagogiky, filosofie a divadelní, šířeji kulturní teorie a historie. V prvním ročníku v zimním semestru je předmět realizován kurzem Úvod do psychologie, v letním semestru navazuje kurz Teorie psychosomatických disciplín.
Soustředěné semináře uvádějí do kontextu psychosomatické disciplíny na KATaP, jejich teorii a pedagogiku, orientují studenty v dostupné oborové literatuře a poskytují základní orientaci pro přípravu na státní zkoušky z jednotlivých disciplín.
Předmět se realizuje ve třinácti přednáškách v letním semestru:
Harmonogram přednášek:
- Osobnost Ivana Vyskočila, myšlenková východiska koncepce studia KATaP (doc. Mgr. MgA. Michal Čunderle, PhD.) – 1x.
- K autorskému herectví (prof. Mgr. Jan Hančil) – 2x.
- Pohybová disciplína na KATaP (Mgr. MgA. Michaela Raisová, PhD.) – 1x.
- Proč autorská prezentace? (prof. Přemysl Rut) – 1x.
- Seminář k autorskému čtení (Mgr. Hana Malaníková, PhD.) – 1x.
- Seminář k disciplíně hlasu (MgA. Tereza Roglová, PhD., doc. MgA. Ivana Vostárková) – 1x.
- Seminář k řečovému jednání (Michal Čunderle, doc. MgA. Markéta Potužáková, PhD., MgA. Pavel Zajíček, PhD.) – 2x.
- Proč píseň? (Přemysl Rut) - 1x.
- Seminář k Dialogickému jednání a jeho pedagogice (MuDr. Eva Slavíková a doc. Mgr. Martina Musilová, PhD.) – 2x.
- Seminář k etice v divadelní práci a uměleckém výzkumu (doc. MgA. Vladimír Novák, PhD.) – 1x.
Výsledky učení
Studující získává základní orientaci v teorii a pedagogice psychosomatických disciplín a oboru autorského herectví a bude rozumět základním principům a kontextuálním souvislostem oboru. Předmět poskytuje základ pro přípravu na státní zkoušku z oboru psychosomatických disciplín.
Předpoklady a další požadavky
Zájem o obor, aktivní účast a 80% docházka, písemná práce na konci semestru.
Literatura
SBORNÍKY KATEDRY A ÚSTAVU (chronologicky):
- Dialogické jednání jako otevřená otázka (ed. Vyskočilová, Eva). Praha: AMU, 1997.
- Psychosomatický základ veřejného vystupování (eds. Slavíková, Eva a Vyskočilová, Eva). Praha: AMU, 2000.
- Hic sunt leones /o autorském herectví/ (ed. Čunderle, Michal). Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví DAMU, 2003.
- Herecká propedeutika proč, pro koho a jak? (ed. Čunderle, Michal). Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví DAMU, 2006.
- Hlas, mluva, řeč / Řeč, mluva, hlas (eds. Čunderle, Michal a Slavíková, Eva). Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví DAMU, 2006.
- Psychosomatika & Pohyb (eds. Čunderle, Michal, Kratochvílová, Zdenka, Malaníková, Hana a Pulicarová Hamzová, Irena). Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví DAMU, 2008.
- Osobnostní herectví, osobnostní učitelství (eds. Malaníková, Hana a Pulicarová Hamzová, Irena). Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví DAMU, 2010.
- Autor – autorství (eds. Čunderle, Michal a Slavíková, Eva). Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví DAMU, 2010.
DALŠÍ:
- Čunderle, Michal a Roubal, Jan: Hra školou: dvakrát o Ivanu Vyskočilovi. 1. vydání. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 2001.
- Donnellan, Declan: Herec a jeho cíl. Přeložil Julek Neuman. 1. vydání. Praha: Brkola, 2007.
- Kol.: Psychosomatické disciplíny v teorii a praxi. 1. vydání. Praha: NAMU, 2011.
- Vyskočil, Ivan a kol: Dialogické jednání s vnitřním partnerem. 1. vydání. Brno: JAMU, 2005. 2. vydání. Praha: Brkola, 2012.
Hodnoticí metody a kritéria
Předmět probíhá formou přednášek, 2 VH/týdně (2x45 min), 29-39 hodin domácí příprava, zakončeno zkouškou na základě písemné práce a docházky (min 80 %), 4 kredity.
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (Povinné předměty, Volitelné předměty)