Kontexty autorského herectví V: Divadlo a jeho etické a sociální přesahy
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 202KXE | zkouška | 4 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 82 až 102 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky
Obsah
Pětisemestrální kurz se zabývá teoreticko-historickými kontexty autorského herectví, a to zejména z hlediska psychologie, psychosomatiky, pedagogiky, filosofie a divadelní, šířeji kulturní teorie a historie.
V pátém semestru se studenti seznamují s etikou a sociálním přesahem divadelní práce.
Hlavním cílem předmětu je seznámit studenty s možnými přesahy umělecké (divadelní) tvorby do humanitních disciplín (a naopak) a celospolečenského kontextu s přihlédnutím především k nemainstreamovým oblastem umělecké tvorby a kultury. Zejména v souvislosti s divadlem specifickým, sociálním, komunitním, paradivadlem, divadlem účasti a spoluúčasti, Actor Specific, Art Brut a Outsider Art, performance, antropologickým divadlem, dále též v souvislosti s podstatou rituálů, obřadů a svátků. Kritické zkoumání a etické myšlení je neustálý proces vyžadující analýzu a reflexi z mnoha perspektiv, proto budou součástí semináře rozpravy o zásadních společenských tématech, o formování veřejného mínění a zkoumání vztahu člověka a společnosti v paradigmatu divadla s přihlédnutím k základním etickým a sociálním aspektům. Předmětem zájmu budou též zásadní etické otázky objevující se v umění (např. autorství a originalita, stereotypy, citlivá společenská témata) a významná témata formující jedince ve společnosti (výchova a vzdělávání, socializace, korektivní zkušenost, prostor pro smysluplný dialog apod.).
Výsledky učení
Student si osvojí základní kontexty v přesazích umělecké tvorby do humanitních disciplín a sociální sféry, bude schopen kritického myšlení a vyvozování východisek v zásadních otázkách umělecko-etického charakteru a sociální problematiky. Dosáhne potřebného teoretického přehledu a praktické zkušenosti pro kritické uvažování v oblasti umění, humanitních disciplín a sociální oblasti.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.
Literatura
ABRAM, David. Kouzlo smyslů: vnímání a jazyk ve více než lidském světě. 1. vyd. Praha: DharmaGaia, 2013.
DANZER, Gerhard. Psychosomatika. 2. vyd. Praha: Portál, 2010
FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. 1. vyd. Mníšek pod Brdy: Na konári, 2011.
GOFFMAN, Erving. Všichni hrajeme divadlo. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1999.
HEJDÁNEK, Ladislav. O umění. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 2014.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Svět vnímání. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 2008.
MIKEŠ, Vladimír. Proč hrát. 1 vyd. Praha: Nakladatelství Pražská scéna a Výzkumné pracoviště KALD DAMU, 2017.
NOVÁK, Vladimír. Divadlo ve specifických skupinách: otevřený dialog jako smysl a podstata sdílené umělecké tvorby nejen ve specifické skupině. 1. vyd. Praha: Nakladatelství KANT a Ústav pro výzkum a studium alternativního, loutkového a specifického divadla, 2025.
PATOČKA, Jan. Tělo, společenství, jazyk, svět. 1. vyd. Praha: Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 1995.
PLICKOVÁ, Karolína (ed.). Divadlo a etika. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2023.
PLICHTA, Jaroslav. Glosy k tajemství lidského hraní. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2011.
Hodnoticí metody a kritéria
Zakončeno zkouškou.
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
|
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
|---|---|
| Po |
|
| Út |
|
| St |
|
| Čt |
|
| Pá |
|
| Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Po | 09:00–10:30 | Vladimír NOVÁK | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (Povinné předměty)