Aktuální otázky pedagogiky a didaktiky
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 205AOPD | zkouška | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Kurz si klade za úkol zmapovat nejdůležitější témata současné pedagogické diskuse, uvést je do souvislostí s oborem dramatické výchovy a šířeji s uměleckým vzděláváním ve formálním i neformálním vzdělávání. Témata jsou aktualizována na základě proměn oborového diskursu.
Tematické okruhy:
- Současné pojetí dětství a dítěte v kontextu pedagogického uvažování, dítě a umění.
- Současné pedagogické směry, jejich vliv na vývoj oboru.
- Inkluzivní vzdělávání a dramatická výchova.
- Šíře vzdělávacích cílů a instrumentů, oborové souvislosti.
- Alternativní a inovativní postupy a jejich souvislost s dramatickou výchovou a uměleckým vzděláváním.
- Současná divadelní tvorba a její vliv na pojetí a didaktiku oboru.
- Cíle a cesty profesního rozvoje pedagogů.
- Aktuální témata pedagogického výzkumu a přístupy ke zkoumání praxe.
Výsledky učení
Student:
- pojmenuje nejdůležitější témata aktuálního pedagogického diskursu, zasazuje je do kontextu uměleckého vzdělávání a dramatické výchovy;
- orientuje se v současné pedagogické literatuře, časopisech;
- vede rozpravu o zvoleném aktuálním tématu s oporou o odborné zdroje a uvažuje o významu poznatků pro vlastní praxi.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- Helus, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál.
- Kopřiva, P. et al. (2008). Respektovat a být respektován. 3. vydání. Kroměříž: Spirála.
- Průcha, J. (1997). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
- Spilková, V. et al. (2005). Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál.
- Tomková, A., & Hejlová, H. (2018). Pedagogické procesy v podmínkách společného vzdělávání a jejich výzkum. Slavonic Pedagogic Studies Journal, sv. 7, č. 2, s. 247-268.
Doporučená literatura:
- Danišová, J., & Daniš, P. (2020). Svobodná hra. Jak nechat vyrůst radostné, odolné a samostatné děti. Praha: Smart Press.
- Horňáková-Civade, L. (2022). Amsterodamské vigilie. Komenský a Rembrandt – o setkání dvou géniů. Argo.
- Feřtek, T. (2019). Co je nového ve vzdělávání. 2. vydání. Nová beseda.
- Fletcher-Wood, H. (2021). Responzivní výuka. Universum.
- Freire, P. (2022). Pedagogika utlačovaných. Praha: Neklid.
- Gordon, T. (2015). Škola bez poražených. Praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Malvern.
- Lorenzová, J. (2024). Sociální pedagogika. Praha: VŠCHT.
- Miková, Š. (2018). Nejsou stejné: Jak díky Teorii typů porozumět dětem i sami sobě. Praha: Mea Gnosis.
- Miková, Š., & Stang. J. (2010). Typologie osobnosti u dětí – využití ve výchově a vzdělávání. Portál.
- Slavík, J. et al. (2013). Tvorba jako způsob poznávání. Vyd. 1. V Praze: Karolinum.
- Šíp, R. (2019). Proč školství a jeho aktéři selhávají: Kognitivní krajiny a nacionalismus. Brno: Masarykova univerzita.
- Šíp, R., Denglerová, D., Bielik, M., Ďulíková, L., Gulová, L., Kalenda, J., Košatková, M., Kurowski, M., & Trapl, F. (2022). Na cestě k inkluzivní škole. Interakce a norma. Brno: Masarykova univerzita.
- Švaříček, R., & Šeďová, K.(2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
- Wildová, R. (2010, dotisk 2019). Svoboda a hranice, láska a respekt. Co od nás děti potřebují. DharmaGaia.
Další literatura je nabízena přímo při výuce, v návaznosti na zvolená témata.
Hodnoticí metody a kritéria
Zkouška ověřuje porozumění klíčovým pedagogickým jevům a procesům a aktuálním pedagogickým otázkám v souvislostech, samostatné pedagogické myšlení a sebereflexi.
Do výsledného hodnocení se započítává také průběžná účast a aktivita v seminářích, zpracovávání průběžných úkolů a dokumentování pedagogického myšlení.
Zkouška probíhá formou rozhovoru na základě uspořádané složky materiálů z průběhu kurzu a seznamu nově prostudovaných titulů odborné pedagogické literatury.
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
|
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
|---|---|
| Po |
|
| Út |
|
| St |
|
| Čt |
|
| Pá |
|
| Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Út | 13:00–15:15 | Anna TOMKOVÁ | Učebna 1 Karlova 26, Praha 1 |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova dvouleté prezenční magisterské (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)