Metodika divadelní práce s dětmi a mládeží 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205MDPP1 | zápočet | 1 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 4 až 9 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Studenti se seznámí se strategiemi a metodami při práci s dětským a studentským souborem v souvislosti s poznatky vývojové psychologie v oblasti budování skupiny a základních hereckých dovedností.
V předmětu mohou studenti využít dovednosti a znalosti získané v předmětech Praktikum dramatické výchovy – Dramatické hry a improvizace, Herecká propedeutika, Psychologie a dramatická výchova, Hlasová výchova, Pohybová výchova, Základy dramaturgie.
Tematické okruhy:
- Specifika jednotlivých období vývoje dětí a mládeže (předškolní věk, mladší školní věk, starší školní věk a prepuberta, puberta, adolescence a dospívání) – stupeň duševního a fyzického vývoje, vhodná témata a aktivity, přiměřené divadelní tvary (inspirativní inscenace na přehlídkách a záznamech DVD).
- Metody a strategie v oblasti budování skupiny a bezpečného prostředí pro tvorbu, naladění ve skupině, kooperace, vnímání partnera.
- Budování základních dovedností pro kolektivní divadelní tvorbu s ohledem na věk dětí (metodické řady). Hra a herectví. Otázka „dětského herectví“. Specifika inscenační práce s dětským souborem, specifika kolektivní divadelní tvorby.
Výsledky učení
Student:
- chápe specifika jednotlivých vývojových období dětí a mládeže v souvislosti s kolektivní divadelní tvorbou,
- na základě analýzy skupiny volí vhodné strategie a metody v přípravné fázi divadelní tvorby,
- vytváří variace her a cvičení vhodných k budování základních divadelních dovedností dětí s ohledem na věková specifika a cíle; chápe metodické řady.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. 1, Dětství a dospívání. Vyd. 1. Praha: Karolinum - nakladatelství Univerzity Karlovy, 2005. 467 s. ISBN 80-246-0956-8
- LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006. 368 stran. ISBN 80-247-1284-9
- PLICHTA, Jaroslav. Glosy k tajemství lidského hraní : repetitorium. Vyd. 1. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2011. 143 s. ISBN 978-80-7331-188-9.
Doporučená literatura:
- WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. 2. rev. akt. vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku NIPOS, 2014. 232 s. ISBN 978-80-903901-4-0.
- MADĚRYČ, Vojtěch. Zdroje inspirace pro hereckou výchovu na základní umělecké škole. Praha: Divadelní fakulta AMU, 2011. 98 s.
- DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 144 s.
- MLEJNEK, Josef. Dětská tvořivá hra. Praha: Ipos Artama, 1997. 151 s. ISBN 80-7068-104-7
- BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů : kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. Vyd. 5., upravené, v IPOS 2. Praha: Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 2001. 109 s. ISBN 80-7068-158-6.
- CANFIELD, Jack. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 380 s. ISBN 80-7178-194-0.
- KIRST, Werner. Trénink tvořivosti : hry a cvičení pro děti i dospělé. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 125 s. ISBN 80-7178-227-0.
- SCHULZE, Ralf a Richard D. ROBERTS, ed. Emoční inteligence: přehled základních přístupů a aplikací. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-229-4.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivní účasti na seminářích a seminární práce (vývojová psychologie a inscenační práce s dětským kolektivem; vývojová specifika při dramatickovýchovné práci s dětmi a mládeží) a její ústní prezentace.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova bakalářské prezenční (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)