Metodika divadelní práce s dětmi a mládeží 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205MDPP3 | zápočet | 1 | 2 hodiny DÍLEN týdně (45 minut), 4 až 9 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Studenti se aktivně podílejí na společné práci směřující k jevištnímu tvarování – od tématu/námětu přes budování příběhu a postav, jejich hereckému ztvárnění k tvarování a fixování jednotlivých scén. Cílem je praktická zkušenost s inscenačními postupy v dětském či studentském divadelním souboru. V jednotlivých lekcích se pracuje s různými typy předloh (nabídka pedagoga i náměty studentů), dochází ke společnému hledání možností jevištní realizace a praktickému ověřování. V druhé části semestru se studenti hlouběji zaměří na společně vybranou předlohu a možnosti jejího inscenování (propojování, fixace, temporytmus, reprízování).
V předmětu mohou studenti využít dovednosti a znalosti získané v předmětech Základy dramaturgie, Úvod do scénografie I, Literatura pro děti a mládež, Herecká výchova a metodika herecké práce, Hlasová výchova, Pohybová výchova, Psychologie a dramatická výchova.
Témata:
- Specifika inscenační práce s dětským souborem, specifika kolektivní divadelní tvorby. Specifika dramaturgie v dětském a studentském divadle.
- Ověřování a realizace situací ze scénářů pro dětské či studentské soubory (vlastní scénáře vznikající v předmětu Základy dramaturgie, příp. přejaté), převod dramatické situace v situaci jevištní (variování, tvarování, fixace).
- Společné jevištní zpracování vybraného námětu/tématu, bodový scénář, práce na postavě (např. nabídka situací, v nichž mohou účastníci dotvářet a prověřovat jevištní postavy, stylizace), prostředí a prostor (reálie příběhu, kulturní zázemí, scénografie, jednotnost a funkčnost zvolených prostředků – materiály, rekvizity, příp. kostýmy), práce s mizanscénou, variování a tvarování jednotlivých scén, jejich propojování a fixace tvaru, temporytmus … pedagogicko-režijní vedení.
Výsledky učení
Student
- vytvoří různé typy lekcí pro divadelní soubor s vědomím zákonitostí a specifik tvořivé divadelní práce,
- reflektuje vlastní inscenační zkušenost, volí alternativní cesty a variuje jevištní situace, realizuje metodické postupy se skupinou (pedagogicko-režijní vedení),
- pojmenuje specifika inscenační práce s dětským souborem, specifika kolektivní divadelní tvorby a specifika dramaturgie v dětském a studentském divadle.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku, aneb, O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. Vyd. 2., upr. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2011. 133 s. ISBN 978-80-7068-005-6 (brož.)
- KONÝVKOVÁ, Irena. Kroky a hledání při práci s dětským divadelním souborem. Tvořivá dramatika. 1998, roč. IX, č. 2-3, s. 18-23. ISSN 1211-8001
- BOGART, Anne. Úhly pohledu : praktický průvodce systémem úhlů pohledu a kompozice. 1. vyd. Praha: Divadlo Archa Institut umění - Divadelní ústav, 2007. 205 s. ISBN 978-80-7008-210-2.
- MORGAN, Norah. Vyučování dramatu : hlava plná nápadů. 1. vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 250 s. ISBN 80-901660-2-4.
- CÍSAŘ, Jan. Základy dramaturgie. I., II, Situace, Dramaturgická postava. 1. vyd. (oba díly v jednom svazku). Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2009. 297 s. ISBN 978-80-7331-146-9 (brož.).
Doporučená literatura:
- RICHTER, Luděk. O divadle (nejen) pro děti : úvahy z časopisu ČTVRTletník DDD/Divadlo pro děti 1994-2006. Vyd. 1. Praha: Dobré divadlo dětem, 2006. 131 s. ISBN 978-80-902975-6-0.
- MAŠATOVÁ, Milada. O loutkovém divadle hraném dětmi. Tvořivá dramatika. 2000, roč. XI, č.2, s. 1-4. ISSN 1211-8001
- SLAVÍK, Mirek. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským souborem. Praha: IPOS-ARTAMA, 1996. 52 s. ISBN 80-7068-094-6
- Dětská scéna – přílohy Tvořivé dramatiky (scénáře + metodické poznámky ke scénářům a inscenačnímu procesu)
- Recenze z přehlídek dostupné na http:/www.drama.cz
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivní účasti, dále studenti na základě vybrané předlohy, příp. hotového scénáře pro dětské či studentské divadlo, připraví a v lekci realizují několik variant (minimálně 3) jejich možného jevištního ztvárnění.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova bakalářské prezenční (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)