Myšlení o divadle 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205MYSD1 | zápočet | 2 | 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům široký náhled na divadlo, které není jen „dílem“; které může být i tvořivým zkoumáním životních otázek, hybatelem osobních i sociálních proměn a také výpovědí o našem světě. V kurzu zkoumáme integrační potenciál divadla, který můžeme využít, když budeme holisticky vnímat jeho estetické, etické, sociální a vzdělávací působení a upozorňovat na rizika (zneužívání) divadla (teatralizace života, předstírání, producírování se). Studium kontextů, vnitřních souvislostí a funkcí divadla a divadelnosti (performativity) umožní lépe chápat jeho současné podoby i historické proměny. Bude se opírat o již nabyté znalosti studentů o českém a světovém divadle a o další studium vybrané literatury, zhlédnutých představení a videozáznamů.
Tematické okruhy:
- Integrační potenciál divadla.
- Rizika divadla a divadelnosti (profesní etika).
- Divadlo jako setkávání lidí a vzájemné poznávání se.
- Hledání, objevování, tvorba, přetváření a sdílení příběhů.
- Osobní/ autorská / skupinová výpověď.
- Svědectví / výpověď o problému/ o společnosti.
- Studium typů výrazu a jejich kombinací (slovo, pohyb, hudba, výtvarné prostředky ad.).
- Jako hledání vlastních diváků.
Výsledky učení
Student:
- vnímá životní i divadelní situace a události (současné i historické) a kriticky o nich přemýšlí;
- interpretuje dramatické texty v dobovém i aktuálním kontextu;
- hledá vodítka k pochopení v mezioborové literatuře;
- uvědomuje se tvůrčí záměry vybraných autorů a zformulovat i své vlastní a vyloží je (kolegům, žákům či členům souboru), diskutuje a obhájí je;
- vnímá rizika divadelnosti;
- uvědomuje si svou lidskou i profesní odpovědnost.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- BROCKETT, Oscar G. Dějiny divadla. Přel. Milan LUKEŠ a Zdena BENEŠOVÁ. Praha: Nakladatelství Lidové noviny; Praha: Divadelní ústav, 1999. 948 s. ISBN 80-7008-096-5 (Divadelní ústav). ISBN 80-7106-364-9 (Lidové noviny).
- FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Přel. Markéta POLOCHOVÁ. Mníšek pod Brdy, 2011. 335s. ISBN 978-80-904487-2-8.
- KOLANKIEWICZ, Leszek. Úvod k antropologii podívaných. Přel. Jana PILÁTOVÁ. In ROUBAL, Jan ed.
- Divadlo v průsečíku reflexe: Antologie současné polské divadelní teorie (s. 445 – 478). Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2018. 582 s. ISBN 978-80-7008-403-8.
- KOTTE, Andreas. Divadelní věda. (Úvod) Přel. Jana SLOUKOVÁ. Praha: AMU, 2010. 220s. ISBN 978-80-7437-019-9.
- PAVIS, Patrice. Divadelní slovník: slovník divadelních pojmů. Přel. Daniela JOBERTOVÁ. Praha: Divadelní ústav, 2003. s. 496. ISBN 80-7008-157-0.
- PILÁTOVÁ Jana. Teatrologií za teatrologii. O dvou knihách Dariusze Kosińského. Divadelní revue 1, 2014, s. 94-112
Doporučená literatura:
- ARISTOTELÉS. Poetika. 5. vyd. Praha: Orbis, 1962. 96 s.
- BROOK, Peter. Prázdný prostor. 1. vyd. Praha: Panorama, 1988. 229 s.
- BROOK, Peter. Pohyblivý bod: čtyřicet let divadelního výzkumu 1946-1987. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996. 246 s. ISBN 80-238-0632-7
- BROOK, Peter. Nitky času: memoáry. Vyd. 1. Praha: Institut umění - Divadelní ústav, 2004. 225 s. ISBN 80-7008-170-8
- BRECHT, Bertolt. Myšlenky. Praha: ČS, 1958. 168 s. Otázky a názory, sv. 7.
- CÍSAŘ, Jan. Člověk v situaci. Praha: ISV nakl., 2000. 142 s. Média. ISBN 80-85866-67- 6
- LEHMANN, Hans Thies. Postdramatické divadlo. Bratislava: Divadelný ústav, 2007. 368 s. Ed. Světové divadlo. ISBN 978-80-88987-81-9.
- OSOLSOBĚ, Ivo. Mnoho povyku pro sémiotiku. Brno: Nakladatelství „G“ hudba a divadlo, 1992. 224 s. ISBN 80-901112-0-3.
- PILÁTOVÁ, Jana. Hnízdo Grotowského. Na prahu divadelní antropologie. Praha: Institut umění- Divadelní ústav, 2009. 581 s. ISBN 978-80-7008-239-3
- ZICH, Otakar. Estetika dramatického umění: Teoretická dramaturgie. 2. vyd. Praha: Panorama, 1987. 416 s.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě průběžné aktivní účasti v seminářích (minimální účast 75 %) a na závěrečném kolokviu, kde student přednese vlastní přednášku na vybrané téma v rozsahu 10 min.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova dvouleté prezenční magisterské (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)