Myšlení o divadle 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205MYSD2 | zkouška | 3 | 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Předmět prohlubuje znalosti a schopnosti z předchozího kurzu (divadlo jako objevování a zkoumání otázek). Studenti se seznamují se životními příběhy reformátorů divadla, s jejich osobními i profesními inspiracemi a s hledáním zdrojů divadelnosti. Učí se o proměnách divadelního zkoušení, cvičení, o strukturování a způsobech prezentace divadla vzhledem k jeho aktérům (hercům) i adresátům (divákům), a o tom, jaké nové typy divadla vzhledem ke způsobům práce vznikly (divadla alternativní, laboratorní, studiová, autorská, sociální, dokumentární, divadlo „třetí“, „neviditelné“, postdramatické, participativní, antropologické apod.). V kurzu studenti poznají příklady konkrétních autorských přístupů k divadelní tvorbě za posledních šedesát let, pedagogické působení těchto tvůrců, a budou spojovat své zkušenosti s podrobnějším studiem odborné literatury.
Tematické okruhy:
- Zdroje divadelnosti.
- Příklady objevování inspirace.
- Rozvíjení lidských i divadelních možností (cvičení, zkoušky, učení se učením).
- Příklady samostatné divadelní práce/tvořivosti (herecké skici).
- Způsoby souborové práce/tvorby.
- Hledání (a fixování) struktury sdělení a způsobů prezentace.
- Proměny divadelního prostoru a vliv prostoru na vnímání akce.
- Příklady pedagogické práce divadelníků druhé půlky 20. století.
- Typy divadla (činoherní, laboratorní, autorské, vyprávěcí, fyzické, participativní apod.).
- Analýza studenty navštívených představení.
Výsledky učení
Student:
- orientuje se i v představení bez dramatického textu (např. fyzické, taneční apod. divadlo);
- kriticky přemýšlí o divadle v jeho různých podobách;
- orientuje se v dramatickém textu i jeho inscenaci;
- zformuluje a argumentačně podpořit své názory;
- orientuje se v typech divadla vzniklých za posledních šedesát let a v jejich možnostech;
- užívá znalosti divadla a jeho historie jako inspiraci pro vlastní tvorbu divadelní i pedagogickou.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- BARBA, Eugenio a SAVARESE, Nicola. Slovník divadelní antropologie. O skrytém umění herců. Praha: Divadelní ústav, 2000. 287 s. ISBN 80-7008-190-0.
- CAILLOIS, Roger. Hry a lidé. Praha: Nakl. Studia Ypsilon, 1998. 215 s. ISBN 80-902482-2-5.
- GROTOWSKI, Jerzy. Divadlo a rituál. Svět a divadlo 9. 1991. s. 52-60
- GROTOWSKI, Jerzy. Performer. Svět a divadlo 3. 1999. s. 101-104
- GROTOWSKI, Jerzy. Od divadelního souboru k umění jako vehikulum. Svět a divadlo 6. 1996, s. 131-134 a Svět a divadlo 3, 1999, s. 92-101
- PILÁTOVÁ, Jana. Hnízdo Grotowského: na prahu divadelní antropologie. Vyd. 1. Praha: Institut umění - Divadelní ústav, 2009. 581 s. ISBN 978-80-7008-239-3.
- ROSTAIN, Michel. Deník zkoušek Tragédie Carmen Petera Brooka. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2013. 128 s. ISBN 978-80-7331-275-6
Doporučená literatura:
- BAUER, Joachim. Proč cítím to, co ty. Intuitivní komunikace a tajemství zrcadlových neuronů. Praha: Grada Publishing, 2016. 176 s. ISBN 978-80-247-5904-3
- BUBER, Martin. Já a Ty. Praha: Mladá Fronta, 1969. 106 s.
- ČECHOV, Michail Aleksandrovič. Hercova cesta/O herecké technice. Praha: Panorama, 1990. 220 s. ISBN 80-7038-154-X
- GROTOWSKI, Jerzy. Texty – Teatr Laboratorium. Část 1,2,3. Pražské kulturní středisko a Městská knihovna v Praze 1990. 252 s. ISBN 80-85040-06-9
- Myšlení o divadle. Díl 1. Praha: Hermann a synové, 1993. 172 s.
- Myšlení o divadle. Díl 2. Praha: Hermann a synové, 1993. 131 s.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě průběžné aktivní účasti v seminářích (minimální účast 75 %) a na závěrečném kolokviu, kde student přednese vlastní přednášku na vybrané téma v rozsahu 15 min.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 15:30–17:00 | Jana PILÁTOVÁ David PIZINGER |
Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
13.09.2024 | 15:00–16:30 | Jana PILÁTOVÁ David PIZINGER |
Zasedací místnost Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 | ||
11.10.2024 | 15:00–16:30 | Jana PILÁTOVÁ David PIZINGER |
Zasedací místnost Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 | ||
08.11.2024 | 15:00–16:30 | Jana PILÁTOVÁ David PIZINGER |
Zasedací místnost Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 | ||
06.12.2024 | 15:00–16:30 | Jana PILÁTOVÁ David PIZINGER |
Zasedací místnost Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 | ||
10.01.2025 | 15:00–16:30 | Jana PILÁTOVÁ David PIZINGER |
Zasedací místnost Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova dvouleté prezenční magisterské (Povinné předměty hlavní)