Praxe I - observační 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205POBP2 | zápočet | 1 | 6 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 12 hodin (60 minut) praxe nebo samostatné práce ve škole za semestr, 9 až 14 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Praxe ve studiu dramatické výchovy je koncipována a realizována tak, aby tvořila součást učebního plánu všech ročníků studia. Náplní předmětu Praxe I - observační jsou náslechy a podle vyspělosti posluchačů také asistování u zkušených pedagogů v praxi.
Předmět obsahuje:
- Průběžné a systematické (několikanásobné) náslechy u zkušených učitelů dramatické výchovy na různých typech škol a s různými skupinami dětí a mládeže od předškolních zařízení přes ZŠ a SŠ až po zařízení volnočasová, především ZUŠ, centra volného času, ale i další instituce, které nabízejí edukační programy dramatickovýchovného charakteru – divadla, muzea, galerie, knihovny.
- Asistování u zkušených učitelů dramatické výchovy v různých typech škol pro méně zkušené posluchače.
- Semináře, v nichž se poznatky ze zápisů a pozorování studentů konfrontují s učivem, zejm. z didaktiky dramatické výchovy.
Výsledky učení
Student:
- pojmenuje a charakterizuje různé podoby dramatické výchovy v různých typech zařízení, kde se DV vyučuje,
- charakterizuje různé styly vedení dramatickovýchovných lekcí ve vztahu k věku, složení skupiny, instituci atd.,
- na základě zhlédnuté lekce vyčte cíle pedagoga, jehož lekci sledoval,
- orientuje se v základních metodách a technikách dramatické výchovy a umí vysvětlit možnosti jejich využití v různých typech lekcí,
- identifikuje zdařilé i problematické rysy zaznamenaných lekcí.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- BLÁHOVÁ, Krista, Pavel VACEK, Irina ULRYCHOVÁ a Jaroslav PROVAZNÍK. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS-ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1996. 84 s. ISBN 80-7068-070-9.
- BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 10. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2017 [1984]. 28, 16, 218 s. ISBN 978-80-7068-015-5.
- DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 148 s.
- KOŤÁTKOVÁ, Soňa, Jaroslav PROVAZNÍK, Krista BLÁHOVÁ, Radka SVOBODOVÁ a Anna TOMKOVÁ. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998. 224 s. ISBN 80-7184-756-9.
- MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007 [2004]. 224 s. ISBN 978-80-7331-089-9.
- MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 13. vyd. Praha: NIPOS, 2015 [1978]. 160 s. ISBN 978-80-7068-298-2.
- MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 3., aktualizované vyd. Praha: NIPOS, 2018 [1998]. 160 s. ISBN 978-80-7068-317-0.
- MARTÍNKOVÁ, Nina. Hra a divadlo. Praha: NIPOS, 2018.152 s. ISBN 978-80-7068-325-5.
- MLEJNEK, Josef. Dětská tvořivá hra. 3. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2011 [1981; 1997]. 152 s. ISBN 978-80-7068-001-8.
- PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. 2., upr. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2011 [2001]. 136 s. ISBN 978-80-7068-005-6.
- ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2016 [2007]. 104 s. ISBN 978-80-7331-408-8.
- WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. Přeložila Eva MACHKOVÁ. 2., revid. a aktualizované vyd. Praha: STD; NIPOS, 2014. 234 s. Přel. z: Development Through Drama. ISBN 978-80-903901-4-0 (STD); 978-80-286-9 (NIPOS).
Doporučená literatura:
- MARUŠÁK, Radek, Olga KRÁLOVÁ a Veronika RODRIGUEZOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80-7367472-4.
- MORGANOVÁ, Norah a Juliana SAXTONOVÁ. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Přel. Helena ZYMONOVÁ a Jaroslav PROVAZNÍK. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. Přel. z Teaching drama: a mind of many wonders [1987]. ISBN 80-901660-2-4.
- VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě vypracování seminární práce – záznamů alespoň tří lekcí tří různých pedagogů –, jejíž součástí jsou analýzy lekcí dramatické výchovy zaznamenaných v různých školských i mimoškolních zařízeních.
Během semestru se vyžaduje samostatná četba a aktivní účast v diskuzích.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova bakalářské prezenční (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)