Praxe III - závěrečný bakalářský projekt 1
Předmět není vypsán Zobrazit rozvrh
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205PPZP1 | zápočet | 4 | 6 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 10 hodin (60 minut) praxe nebo samostatné práce ve škole za semestr, 86 až 106 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jaroslav PROVAZNÍK, Ivana SOBKOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Aleš BERGMAN, Roman ČERNÍK, Ondřej KOHOUT, Jiří LÖSSL, Radek MARUŠÁK, Lenka POLÁNKOVÁ, Jaroslav PROVAZNÍK, Michaela RAISOVÁ, Martin SEDLÁČEK, Kateřina SCHWARZOVÁ, Ivana SOBKOVÁ, Alexandra ŠVOLÍKOVÁ, Michaela VÁŇOVÁ, Gabriela ZELENÁ SITTOVÁ
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Praxe ve studiu dramatické výchovy je koncipována a realizována tak, aby tvořila součást učebního plánu všech ročníků studia. Předmět Praxe III – závěrečný projekt završuje linii předmětů, v nichž studenti pracují na budování svého stylu výuky.
Samostatný projekt může mít jednu z těchto podob:
- inscenace s dětským nebo středoškolským souborem;
- interní dramatickovýchovný projekt v rozsahu nejméně 8 lekcí (event. 2 projekty - každý v rozsahu alespoň 4 lekcí - podle charakteru skupiny);
- dílna v rozsahu nejméně dvou celých dnů;
- inscenace divadla ve výchově a vzdělávání, divadlo fórum nebo jiný typ interaktivní produkce se zaměřením na děti nebo středoškolskou mládež.
Příprava a realizace samostatného dramatickovýchovného projektu má tyto fáze:
- Výběr typu projektu.
- Shromažďování materiálů.
- Koncipování a plánování projektu; konzultování projektů kolegů.
Součástí tohoto předmětu jsou pravidelné semináře, na nichž posluchači konzultují průběh přípravy a realizace projektu.
Výsledky učení
Student:
- samostatně koncipuje tvůrčí projekt ve vztahu k cílové skupině,
- zdůvodní volbu typu projektu pro danou skupinu a jeho načasování,
- tvořivě pracuje s metodami a technikami dramatické výchovy ve vztahu ke skupině a stanoveným cílům,
- orientuje se v odborné literatuře a zdrojích souvisejících s projektem.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- BLÁHOVÁ, Krista, Pavel VACEK, Irina ULRYCHOVÁ a Jaroslav PROVAZNÍK. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS-ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1996. 84 s. ISBN 80-7068-070-9.
- BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 10. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2017 [1984]. 28, 16, 218 s. ISBN 978-80-7068-015-5.
- DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 148 s.
- MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007 [2004]. 224 s. ISBN 978-80-7331-089-9.
- MARTÍNKOVÁ, Nina. Hra a divadlo. Praha: NIPOS, 2018.152 s. ISBN 978-80-7068-325-5.
- MLEJNEK, Josef. Dětská tvořivá hra. 3. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2011 [1981; 1997]. 152 s. ISBN 978-80-7068-001-8.
- MORGANOVÁ, Norah a Juliana SAXTONOVÁ. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Přel. Helena ZYMONOVÁ a Jaroslav PROVAZNÍK. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. Přel. z Teaching drama: a mind of many wonders [1987]. ISBN 80-901660-2-4.
- PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. 2., upr. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2011 [2001]. 136 s. ISBN 978-80-7068-005-6.
- SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno JAMU, 2005. 194 s. ed. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 80-86928-10-1.
- ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2016 [2007]. 104 s. ISBN 978-80-7331-408-8.
- VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.
- WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. Přeložila Eva MACHKOVÁ. 2., revid. a aktualizované vyd. Praha: STD; NIPOS, 2014. 234 s. Přel. z: Development Through Drama. ISBN 978-80-903901-4-0 (STD); 978-80-286-9 (NIPOS).
Doporučená literatura:
- KONÝVKOVÁ, Irena. Kroky a hledání při práci s dětským divadelním souborem. Tvořivá dramatika. 1998, roč. IX, č. 2-3, s. 18-23. ISSN 1211-8001.
- MACHKOVÁ, Eva (ed.). Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Praha: Portál, 2013. 192 s. ISBN 978-80-262-0374-4.
- MACHKOVÁ, Eva (ed.). Projekty dramatické výchovy pro starší školní věk. Praha: Portál, 2013. 150 s. ISBN 978-80-262-0504-3.
- MACHKOVÁ, Eva (ed.). Projekty dramatické výchovy pro středoškoláky. Praha: Portál, 2012. 152 s. ISBN 978-80-262-0093-2.
- MARUŠÁK, Radek, Olga KRÁLOVÁ a Veronika RODRIGUEZOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80-7367472-4.
- SLAVÍK, Mirek. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským souborem. Praha: IPOS-ARTAMA, 1996. 52 s. ISBN 80-7068-094-6.
- ZÁMEČNÍKOVÁ, Emilie. Cesta k přednesu aneb Průvodce pro pedagogy a mladé recitátory. 2. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2012 [2009]. 144 s. ISBN 978-80-7068-267-8.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě systematického vedení vlastní skupiny dětí nebo mládeže, aktivní účasti v diskuzích, přípravy projektu a vypracování seminární práce – záznam přípravy projektu – a její obhajoby v rámci semináře nebo při individuální konzultaci.
Během semestru je vyžadována samostatná četba.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova bakalářské prezenční (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)