Profesní etika

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
205PREP zkouška 2 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 41 až 51 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky

Obsah

Cílem předmětu je uvést studenty do etické problematiky osobní i profesní. Pro studium divadla spjatého s výchovou to může být motivační i orientační zdroj. Rozpoznávat hodnoty potřebuje každý (už pro přežití v informačním chaosu), natož učitelé a divadelníci působící na ostatní lidi. Lhostejnost či skepse vůči absolutním hodnotám, které bývají v konfliktu se životem (např. v tragédii), nám znemožňují orientovat se v krizi a rozeznávat mravní hodnoty. To sice nezruší rozlišení mezi dobrým a špatným, ale uznáme-li za stejně platné jako mravní hodnoty i hodnoty pragmatické (sílu a účinnost jako to, co slouží cíli), začíná sociální rozvrat a Aristotelovo pojetí krásy a dobra v jednom mizí. V divadle však můžeme hodnoty křísit, když je vtělujeme do konfliktů a jednání, proto se zde dá v kondenzované podobě vnímat ohrožení, které v životě ignorujeme (jsme na ně zvyklí), a to na jevišti i při četbě dramat. Působivost divadla je ovšem i rizikem (zneužití pro ideologické či osobní cíle, konformní s vládnoucím smýšlením, tvorba iluzí i obav).

Studenti se učí vnímat sílu i nebezpečí divadla, vliv tvorby divadelní skutečnosti na tvůrce i na společnost.

Tematické okruhy:

Výsledky učení

Student:

Předpoklady a další požadavky

Nejsou.

Literatura

Povinná literatura:

Dramata v dostupných překladech:

Doporučená literatura:

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou uděleny na základě aktivní účasti na seminářích, docházky (min. 75%).

K závěrečnému kolokviu si student připraví výklad na vybrané téma v rozsahu 10 minut a v diskusi se spolužáky a učitelem ho doplní a obhájí.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů