Scénická hudba 2
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 205SCHP2 | zkouška | 2 | 1 hodiny DÍLEN týdně (45 minut), 41 až 51 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Předmět seznamuje posluchače s možnostmi, které má hudba a zvukový plán jako jedna ze složek divadelního tvaru. Obsah předmětu je modelován také podle potřeb a zájmu posluchačů a s ohledem na jejich divadelní praxi s dětmi a mládeží. Předmět je koncipován jako dvousemestrální.
Tematické okruhy:
- Funkční vazby mezi audio (hudba, zvuky, text) a vizuální složkami (scéna, pohyb, rekvizita, světlo,...).
- Vytvoření zvukově technického scénáře s ohledem na hudebně rytmické dovednosti jednotlivých členů skupiny.
- Seznámení se se základy studiové techniky.
- Odborné hudebně teoretické vyjadřování.
- Realizace audio nahrávky v nahrávacím studiu DAMU.
Výsledky učení
Posluchači se seznámí s funkcí zvukově hudebního plánu v dramatickém díle. Využívají reprodukované zvuky a hudbu, dále zvuky a hudbu vytvářené hrou na tělo, rekvizitou, na hudební nástroj, vokálním projevem či syntézou zvuků a hudby reprodukované a „živě“ vytvářené. Posluchači se orientují v různých stylech hudby, hudebních formách a v možnostech jejich uplatnění v dramatickém díle, divadelním tvaru a dramatických hrách či improvizacích. Individuálně pro vytvoření audio nahrávky vyberou vhodný text pro posluchače ve věku od 5 do 9 let a ve skupinové spolupráci následně ze všech textů vyberou jeden, který přepracují tak, aby mohl být text zvuky a hudbou ilustrován (prostor, postavy, děj). Dále studenti vytvoří zvukově technického scénáře a pracují na interpretaci díla (nastudování). Závěrečným výstupem je pořízení live nahrávky v nahrávacím studiu DAMU, kde se zároveň studenti seznámí se základy studiové techniky. Důležitým výstupem je zkušenost při tvorbě zvukově technického scénáře a nastudování s ohledem na rozdílné hudebně rytmické dovednosti jednotlivých členů skupiny.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
KOLAFA, Jiří. O dětské hudbě, hudbě pro děti, divadelní a loutkové zvláště. Ostrava: Krajské kulturní středisko v Ostravě, 1989. 16 s.
Literatura pro děti ve věku od 5 do 9 let dle vlastního výběru.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě vytvoření audio nahrávky – ozvučení čteného textu – na zvukovém nosiči a písemné reflexe tvorby nahrávky.
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
|
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
|---|---|
| Po |
|
| Út |
|
| St |
|
| Čt |
|
| Pá |
|
| Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
|---|---|---|---|---|---|---|
| – | paralelka 1 | |||||
| Út | 09:00–10:30 | Tomáš KOLAFA | Učebna 1 Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova bakalářské prezenční (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)