Francouzský strukturalismus

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
207FST zkouška 3 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jaroslav ETLÍK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jaroslav ETLÍK

Obsah

  1. Přednášky budou sledovat zejména proces postupného pronikání a následné domestikace strukturalistického myšlení v literární vědě, estetice i obecné teorii umění v minulém století, a to od nástupu československého literárněvědného a estetického strukturalismu, navazujícího bezprostředně na ruskou formální školu ve 30. letech 20. století, až po jeho metodologické a myšlenkové modifikace v současné době. Základem celého přednáškového cyklu bude důkladné studium vědeckého díla literárního teoretika a estetika Jana Mukařovského, včetně jeho teatrologických prací. Odtud pak bude výklad pokračovat formou specializovaných přednášek, které budou věnovány jednotlivým osobnostem československého strukturalismu: R. Jakobson, F. Vodička, P. Bogatyrev, N. Trubeckoj, v oblasti divadla pak J. Veltruský, K. Brušák, J. Honzl atd. Souběžně s tím pak bude stejně důkladné analýze podroben také francouzský strukturalismus, tj. teoretické koncepty Barthesovy, Todorovovy, Kristevové, Lévi-Straussovy, Althusserovy, de Marinisovy, Alterovy, T. Kowzana, a dalších.

 2. Cyklus přednášek se pokusí také maximálně zdůraznit, že obě „školy“ mají rozdílná východiska (Československý strukturalismus navazuje přímo na ruský formalismus, zatímco francouzská škola se rodí jako opozice a alternativa k tehdy ve Francii dominujícímu filozofickému existencialismu). Důležité je i to, že obě „školy“ chápou zcela odlišně sám klíčový pojem struktury.

Výsledky učení

  1. Zasvětit posluchače do problematiky strukturalistického myšlení a definovat rozdílné, ale často zaměňované, pojmy struktura, forma, a kompozice.
  2. Seznámit posluchače s fenoménem strukturalismu, zejména v uměnovědách a s jeho odlišnými podobami v různých kulturních a jazykových oblastech. Zdůraznit shody i rozdíly v rámci strukturalistického myšlení v meziválečném Československu minulého století, a následně v prostředí frankofonních zemí v letech šedesátých a sedmdesátých. To vše nejen v uměleckých, ale i v širších kulturních a společenských souvislostech.

Předpoklady a další požadavky

Žádné.

Literatura

J. Mukařovský: Studie I. II.

R. Jakobson: Poetická funkce

J. Veltruský: Příspěvky k teorii divadla

K. Brušák: Znaky na čínském divadle.

J. Honzl: K novému významu umění

F. Vodička: Struktura vývoje

R. Barthes: Třetí smysl

R. Barthes: Nulový stupeň rukopisu, Základy sémiologie

J.Kristeva: Text a román

J. Kristeva: Jazyky lásky

C. Lévi - Strauss : Struktura a forma

T. Togorov: Poetika prózy

P. Kyloušek (ed,): Struktura, znak, vyprávění

Hodnoticí metody a kritéria

Známky a kredity jsou uděleny na základě minimálně 80 procentní účasti na přednáškách, která je podmínkou k účasti na zkoušce. Hodnocení je provedeno po ukončení přednáškového cyklu, a to písemnou i ústní zkouškou.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů