Francouzský strukturalismus
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207FST | zkouška | 3 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra teorie a kritiky
Obsah
- Přednášky budou sledovat zejména proces postupného pronikání a následné domestikace strukturalistického myšlení ve francouzské literární vědě, estetice i obecné teorii umění v minulém století, a to od nástupu Levi-Straussovy Strukturální antropologie v druhé polovině padesátých let, přes období zralého strukturalismu let šedesátých, který se odehrával především v prostředí kolem časopisu Tel Quelle, až po nástup poststrukturalistického myšlení v letech sedmdesátých a osmdesátých. Základem celého přednáškového cyklu bude tedy především důkladné studium vědeckého díla literárního teoretika, filozofa a estetika Rolanda Barthese, včetně jeho teatrologických prací. Odtud pak bude výklad pokračovat formou specializovaných přednášek a seminářů, které budou věnovány jednotlivým osobnostem francouzského strukturalismu, poststrukturalismu a de saussurovské sémiologii. Důkladné analýze budou dále postupně podrobeny teoretické koncepty Barthesovy, Todorovovy, Kristevové, Sollersovy, Lévi- Straussovy, Althusserovy, Pouletovy, Genettovy, Greimasovy, ale také texty některých divadelních teoretiků, jejichž práce byly strukturalismem výrazně ovlivněny, jako jsou M. de Marinis, J.Alter, T.Kowzan, P.Pavis, A. Ubersfeldová, M. Pagnini, a další.
- Pokud ovšem hovoříme o strukturalismu, nelze se ve výuce vyhnout ani strukturalismu československému, tedy zakladatelským vědeckým studiím vzniklým v meziválečné a protektorátní době (30 a 40. léta) na půdě pražského lingvistického kroužku. Cyklus přednášek se tedy pokusí nahlédnout také do tohoto prostředí a porovnat navzájem oba strukturalistické koncepty. To mimo jiné rovněž znamená maximálně zdůraznit, že obě strukturalistické „školy“, československá a francouzská, mají rozdílná východiska (Československý strukturalismus navazuje přímo na ruský formalismus a husserlovskou fenomenologii, zatímco francouzská škola se rodí jako opozice a alternativa k tehdy ve Francii dominujícímu filozofickému existencialismu Důležité je i to, že obě „školy“ chápou zcela odlišně sám klíčový pojem struktury.
Výsledky učení
- Zasvětit posluchače do problematiky strukturalistického myšlení vůbec a definovat rozdílné, ale často zaměňované, pojmy struktura, forma a kompozice.
- Seznámit posluchače především s fenoménem francouzského strukturalismu zejména v jazykovědě, literární vědě, filozofii, v umění a obecně ve všech společenských vědách To vše tedy nejen v uměleckých, ale i v širších kulturních a společenských souvislostech.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání předmětu.
Literatura
- R. Barthes: Nulový stupeň rukopisu; Základy sémiologie. Vyd. 1. Praha: Československý spisovatel, 1967. 145 s. Dílna; sv. 29.
- R. Barthes: Třetí smysl, in: Iluminace 1994, roč. 6, č. 1
- R. Barthes: S/Z, Praha, Garamond, 2007
- J. Kristeva: Text a román, Praha, 1999.
- J. Kristeva: Jazyky lásky, Praha, 2004.
- C. Lévi-Strauss: Struktura a forma, Praha, 1970.
- P. Kyloušek (ed,): Struktura, znak, vyprávění, Brno, 2002.
- A. Nünning (ed): Lexikon teorie literatury a kultury, Brno, 2008.
- T. Todorov: Poetika prózy, Praha, Triáda, 2000
Divadelně-vědné texty:
- M. Carlson: Dejiny divadelních teorií, Bratislava, 2006.
- A. Ubersfeld: L´espace théatral, Paris, 1979.
- K. Elam: The Semiotics of Theatre and Drama, London, 1980.
- M. Quinn: Prager school Theatre theory, New York, 1995.
- P. Pavis: Divadelní slovník, Praha, 2003.
- E. Fischer-Lichte: Estetika perfomativity, Praha, 2014.
- H.-T. Lehmann: Postdramatické divadlo, Bratislava, 2009.
- R. Schechner: Performancia: teórie, praktiky, rituály, Bratislava, 2010.
Československý strukturalismus:
- J. Mukařovský: Studie I., II. Brno, Host, 2000 - 2001
- J. Veltruský: Příspěvky k teorii divadla, Praha, Divadelní ústav,1994
- K. Brušák: Znaky na čínském divadle, in: Slovo a slovesnost, 1939, č. 5
- J. Honzl: K novému významu umění, Praha, Orbis, 1956
- F. Vodička: Struktura vývoje, Praha, Dauphin, 1998
- R. Jakobson: Poetická funkce, Praha, H+H, 1995
Hodnoticí metody a kritéria
Známky a kredity jsou uděleny na základě minimálně 80procentní účasti na přednáškách, která je podmínkou k účasti na zkoušce. Hodnocení je provedeno po ukončení přednáškového cyklu, a to písemnou i ústní zkouškou.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (M.A.) (Povinné předměty)