Současné teorie performativních umění
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207TPU | zkouška | 3 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra teorie a kritiky
Obsah
Celosemestrální kurz fokusuje na aktuální teoreticko-analytické koncepty z oblasti divadelní a taneční vědy, přičemž speciální pozornost je směřována k pojmu, definici a analýze tělesnosti coby určitého protipólu zakotvených sémioticko-strukturálních strategií analýzy představení. V centru zájmu stojí interdisciplinární přístupy (filozofie, sociologie, politologie, kulturní antropologie, postcolonial studies) k tělesnosti, nabízející rozmanitá prizmata nazírání na – mnohdy obdobně interdisciplinární – projevy v oblasti současných Performing Arts.
Výuka s četností 1x týdně 90 minut, kde je teoretický pedagogický výklad konfrontován s četbou a znalostí jednotlivých teoretických textů s následnou diskuzí a příklady jejich praktického analytického využití.
Rámcové tematické okruhy:
- 1-2) Koncept performativity Eriky Fischer-Lichte a její kritika (André Eiermann, Alice
Koubová).
- 3-4) Metamorfózy těla a tělesnosti, poststrukturalistické koncepty těla (José Gil, Gilles Deleuze & Felix Quattari).
- 5-6) Choreopolitické koncepty tělesnosti (André Lepecki).
- 7-8) Transkulturální tělesné identity (Homi Bhabha).
- 9-10) Koncepty „těla jako archivu“ (Michel Foucault, André Lepecki, Mark Franko).
- 11-12) Koncepty obratů v současných Performing Arts.
- 13-14) Perspektivy.
Výsledky učení
Student/ka se seznámí s nejsoučasnějšími prizmaty teoreticko-analytického nazírání na dílčí projevy v oblasti Performing Arts, v nichž je fokusována, tematizovaná, zpochybňována či negována především samotná tělesnost a která jsou hojně využívána především v zahraničním akademickém diskurzu. Osvojí si tak zároveň ty teoretické koncepty, které se vymezují vůči tradici sémioticko-strukturálního analytického aparátu, jenž je pro české teatrologické myšlení dosud určující, ne vždy však pro současné umělecké druhy a formy již dostatečně relevantní. Student/ka je dále schopen/a tyto jednotlivé koncepty vzájemně propojovat, kontextualizovat a využívat coby signifikantní metodologický základ pro vlastní výzkumná témata.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- BHABHA, Homi K. O mimikry a lidech. In: BHABHA, Homi K. a HAVRÁNEK, Vít, ed. Postkoloniální myšlení III. [Místa kultury. Vyd. 1. Praha: Tranzit.cz, 2012. 345 s. Navigace; sv. 10. ISBN 978-80-87259-16-0, s. 142–150.
- BHARUCHA, Rustom. Somebody´s Other: Disorientations in cultural politics of our times [1994]. In: PAVIS, Patrice (ed.). The intercultural performance reader. London, New York: Routledge,1996, s. 197–212.
- DELEUZE, Gilles a GUATTARI, Félix. Tisíc plošin. Překlad Marie Caruccio Caporale. Vydání druhé. Praha: Herrmann & synové, 2019. 585 s. ISBN 978-80-87054-63-5.
- GIL, José. Paradoxical Body. The Drama Review, 2006, 50(4), s. 21–35.
- FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Vyd. 1. Mníšek pod Brdy: Na konári, 2011. 334 s. Teorie. ISBN 978-80-904487-2-8.
- FOUCAULT, Michel. Archeologie vědění. Překlad Čestmír Pelikán. Vydání druhé. V Praze: Herrmann & synové, 2016. 318 s. ISBN 978-80-87054-43-7.
- KOUBOVÁ, Alice. Myslet z druhého místa: k otázce performativní filosofie. [Praha]: NAMU, 2019. 167 s. ISBN 978-80-7331-511-5.
- LEPECKI, André, 2010. The Body as Archive: Will to Re-Enact and the Afterlives of Dances. Dance Research Journal 2. vol. 42, s. 28–48.
- LEPECKI, André (ed.). Exhausting Dance: Performance and the Politics of Movement. New York: Routledge, 2005. 160 s. ISBN 9780415362542.
Doporučená literatura:
- BRANDSTETTER, Gabriele et al. Tanec, prostor a světlo: antologie současné německojazyčné taneční vědy. Překlad Petr Pytlík a Markéta Polochová. Vydání první. V Brně: Janáčkova akademie múzických umění, 2017. 199 s. ISBN 978-80-7460-125-5.
- FISCHER-LICHTE, Erika, JOST, Torsten, IRIS JAIN, Saskya (eds.) The Politics of Interweaving Performance Cultures. Beyond Postcolonialism. London, New York: Routledge, 2014. 324 s. ISBN 9781138377547.
- FOUCAULT, Michel. Slova a věci. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007. v, 309 s. Eseje/studie. ISBN 978-80-251-1713-2.
- HRIEŠIK, Maja. Telesnosť súčasného divadla. State o dramaturgii tela v súčasnom tanci a divadle. Bratislava: CODE, 2012. 100 s. ISBN 978-80-89484-01-0
- JOVIĆEVIĆ, Aleksandra. Performatívne telá. In: JOVIĆEVIĆ, Aleksandra a VUJANOVIĆ, Ana. Úvod do performatívnych štúdií. 1. vydanie. Bratislava: Divadelný ústav, 2012. 206 s. Edícia Svetové divadlo. ISBN 978-80-89369-24-9, s. 122–136.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast ve výuce (75% docházky) = 15 %.
Četba a znalost teoretických textů (individuální příprava z hodiny na hodinu, písemný výtah a reflexe zadaného teoretického textu) = 30 %.
Diskuze + příklady analýzy = 40 %.
Závěrečná odborná rozprava = 15 %.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 10:30–13:30 | Radka HAMŘÍKOVÁ KUNDEROVÁ | Pracovna pedagogů a učebna Karlova 26, Praha 1 |
Výuka: 3.10., 17.10., 31.10., 14.11., 28.11., 12.12. | paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (M.A.) (Povinné předměty)