Projekce současného autorského filmu - filmová řeč 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
302PAF1 | zápočet | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Jan HECHT, Václav KADRNKA, Pavel MAREK, Bohdan SLÁMA
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra režie
Obsah
Projekce katedry režie jsou zaměřeny na moderní autorský film, jeho nejvýraznější režijní osobnosti a tvůrčí postupy,
kterými filmovou řeč obohacují.
Rozbory promítaných filmů se dotýkají především dramaturgie a výstavby autorského filmu, práce s prostorem a
výtvarným klíčem, práce s hereckým projevem, práce se zvukem a hudební složkou, dále způsobu nazírání na
filmovou realitu a pozic autorského filmu v současném kontextu evropské kinematografie (distribuce, festivaly,
pitching, koprodukce, atd.)
Okruh filmů k projekcím vychází ze současných trendů a reflektuje světovou kinematografii posledních max. 30 let.
Jde převážně o tento okruh filmových tendencí: Rumunská nová vlna, berlínská škola, asijský současný film se
zaostřením na taiwanský filmový zázrak, íránskou kinematografii, francouzský film nové extremity, jihoamerický film
se zaměřením na argentinské nové kino a další.
Dále se předmět zaměřuje na analýzu krátkých filmových tvarů, především na režijní, obrazové, zvukové a
dramatické koncepce krátkých filmů; od základních principů dramatické stavby k dekonstrukci kauzálních schémat
až k psychickému automatismu a hledání nových forem filmové sémantiky.
Výsledky učení
● Student se seznámí s podoby současného autorského filmu
● Student v souvislosti se současným autorským filmem získává orientaci v prostředí, ve kterém vznikají
současné autorské evropské filmy (pitchingy, koprodukce, festivaly, distribuce)
● Student si osvojuje v rámci společných rozborů jednotlivých děl přemýšlení nad dominatními prvky a
specifiky v současném autorském filmu
● Student se seznámí se specifiky krátkometrážních filmů. Systematicky porozkoumá podstatu konkrétních
krátkých filmů a gramatiku jejich filmové řeči.
Předpoklady a další požadavky
Před zapsáním předmětu je nutná orientace a základní znalosti z doporučené literatury, která je uvedena ve studijních materiálech.
Literatura
MURCH, Valter, In The Blink of An Eye, 2001, Silman-James Press 2nd ed.
Jména doporučených režisérů a jejich filmy:
Rumunská nová vlna - Cristi Puiu (Aurora, Smrt pana Lazarecsu, Cigarety a káva, a další), Radu Muntean (Úterý po
Vánocích, Boogie), Cristian Mungiu (4 měsíce, 3 týdny a 2 dny, Na druhé straně kopců, Zkouška dospělosti, a další)
Radu Jude (Aferim!, Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři, a další)
Berlínská škola - Christian Petzold ( Yella, Fénix, Barbara, a další), Angela Schanelec ( Marseille, Odpoledne, Orly,
a další)
Thomas Arslan ( Dealer, Prázdniny, Světlé noci, a další)
Asijský film: Hou Hsiao Hsien (Město smutku, Millenium Mambo, Café Lumiere, Assassin, a další), Edward Yang
(Tajpejský příběh, Yi Yi, Jasnější letní den, a další), Tsai Ming Liang ( Kolik je tam hodin?, Toulaví psi, Sbohem
Dragon Inn, a další), Lav Diaz ( Norte, konec dějin, Ta, která odešla, Období ďábla, a další), Apichatpong
Weerasethakul ( Tropická nemoc, Světlo století, Strýček Búnmí, Láska z Khon Kaen) a další.
Íránský film: Abbas Kiarostami (Kde je dům mého přítele?, Chuť třešní, Odnese nás vítr, a další), Forough
Farrokhzad (Dům je černý), Mohsen Makhmalbaf (Nevinný okamžik, Ticho, Gabbeh, Kandahar, a další), a další.
Francouzský film nové extremity: Claire Denis (Dobrá práce, Páteční večer, Vetřelec, a další), a další.
Jihoamerický film: Lucrecia Martel (Bažina, Žena bez hlavy, Zama, a další), Pablo Trapero ( Svět jeřábů, Bílý slon,
Rodina na cestě), Lisandro Alonso (Svoboda, Mrtví, Liverpool, Jauja) a další.
a další:
Béla Tarr (Satanské tango, Werckmeisterovy harmonie, Turínský kůň, a další), Kornél Mundruczó (Delta, Bílý bůh,
Měsíc jupitera, a další), Szabolcs Hajdu (Bílé dlaně, Bibliotéka Pascal, Rodinné štěstí, a další), Benedek Fliegauf (
Dealer, Mléčná dráha, Je to jen vítr), Sharunas Bartas ( Vzpomínka na uplynulý den, Tři dny, Dům, a další), José
Luis Guérin (V Sylviině městě, Stavba, Akademie múz, a další), Alexander Sokurov (Druhý kruh, Matka a syn, Otec
a syn, Ruská archa, a další).
Seznam se dál doplňuje a rozvíjí podle promítaných titulů.
Další doporučená studijní literatura:
Jennifer M. Barker: The Tactile Eye: Touch and the Cinematic Experience
András Kovács: The Cinema of Béla Tarr: The Circle Closes
András Kovács: Screening Modernism
Sylviane Agacinski: Time Passing
Angela Dalle Vacche, Brian Price: Color, The Film Reader
Emre Caglayan: Poetics of Slow Cinema: Nostalgia, Absurdism, Boredom
Lutz Koepnick: The Long Take: Art Cinema and the Wondrous
Lutz Koepnick: On Slowness: Toward an Aesthetic of the Contemporary (Columbia Themes in Philosophy, Social
Criticism, and the Arts)
Lutz Koepnick: Berlin School Glossary: An ABC of the New Wave in German Cinema
Tiago De Luca: Slow Cinema
Jason Haladyn: Boredom and Art: Passions of the Will to Boredom
Erwin Panofsky: Perspective as Symbolic Form
Martine Beugnet: Cinema and Sensation (French Film and the Art of Transgression)
Thom Andersen: Slow Writing – T.A. on Cinema
Paul Cronin: Be Sand - Not Oil: The Life and Work of Amos Vogel
Marc Auge: Non-places - Introduction to an Anthropology of Supermodernity
Laura U. Marks: The Skin of Film, Intercultural Cinema, Embodiment and the Sences
Mark Cousins: The Story of Looking
Mark Cousins: The Story of Film
Pamela Cohn: Lucid Dreaming: Conversations with 29 Filmmakers
Vivian Sobchack: The Address of the Eye: A Phenomenology of Film Experience
Danijela Kulezic-Wilson: Sound Design is the New Score: Theory, Aesthetics, and Erotics of the Integrated
Soundtrack
Danijela Kulezic-Wilson: The Musicality of Narrative Film
Ennio Moriccone: In His Own Words (Chyť ten zvuk)
Toru Takemitsu: Confronting Silence
Peter Burt: The Music of Toru Takemitsu
David Toop: Ocean of Sound
James A. Steintrager: Sound Objects
Byung Chul Han: The Scent of Time
Byung Chul Han: Saving Beauty
Byung Chul Han: Vyhořelá společnost
Byung Chul Han: The Disappearing of Rituals: The Topology of the Present
Patti Smith: Devotion (Oddanost)
Slavoj Žižek: Lacrimae Rerum
Abbas Kiarostami: In the Shadow of Trees
Abbas Kiarostami, Paul Cronin: Lessons with Kiarostami
Jeremi Szaniawski: The Cinema of Alexander Sokurov
David Lynch: Room to Dream
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínkou zápočtu je alespoň 80% účast na projekcích a aktivní zapojení v navazující debatě.
Poznámka
-
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 14:50–18:05 | Bohdan SLÁMA | Projekce FAMU Lažanský palác |
dle rozpisu | přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - Mg (Povinně volitelné předměty)
- Režie - bakalář_2021 (Povinné předměty)