Budování tvůrčí kondice

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
303BUTK zápočet 2 25 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 31 až 41 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra dokumentární tvorby

Obsah

Semestrální kurz vychází z přístupů reflektivního a vtěleného učení a zaměřuje se na prohloubení režijních kompetencí ve vztahu k vlastní tvorbě. Nabízí prostor, v němž studující mohou lépe rozumět obsahům, které přináší jejich samotný tvůrčí proces.

Kurz zahrnuje pět setkání (každé v rozsahu 5 vyučovacích hodin), která mají pevnou strukturu. Úvod každého setkání je věnován koncentraci a uvolnění se do sebe, definuje ho fokusovaná otevřenost naslouchat sobě samému. Následuje dialog se všemi účastníky a sběr témat, která si studující do tohoto setkání přinášejí (kde jsem teď se svým filmem, na co bych se potřeboval podívat, čemu lépe porozumět). Může se jednat o vztah k námětu filmu, vztahy ve štábu, vztah s protagonistou, vizuální řešení problému apod. Prostřednictvím arteterapeutických nástrojů (volné psaní, kresba, imaginace) si studující zvědomí širší kontext či prohloubí znalost vnitřních vztahů toho, kde se v tvorbě ocitají. Na každém setkání vybereme (losem) dvě témata, která jsou dále rozpracovávána prostřednictvím konstelačních náhledů, vycházejících ze systemického přístupu a Gestalt modality.

Na konstelační část do které jsou zahrnuti všichni účastníci navazuje část v níž propracováváme to, co se odehrálo v konstelačním náhledu. Nástrojem zde může být opět volné psaní, kresba či jiný způsob tvůrčího zpracování ve vztahu k identifikovaným výzvám. Závěr každého setkání patří sdílení výstupů a reflexe posunu, který se s daným tématem každému jednomu odehrál.

Kurz vytváří bezpečné a tvořivé prostředí pro rozvoj vlastního režijního jazyka, prohlubování vědomí o sobě jako autorkách a autorech a hledání způsobů, jak vědomě vstupovat do spletitého a dynamického procesu tvorby filmu.

Tematické okruhy:

Vědomé přebývání v tvůrčím procesu a práce s aktuálním tvůrčím stavem/ tématem

Práce s tvůrčím blokem

Arteterapeutické techniky ve vztahu k vlastnímu filmu

Konstelační náhledy jako nástroj poznání vnitřní dynamiky projektu a tvůrčího procesu

Samostatná kreativní práce inspirovaná výstupy z konstelačních náhledů

Sdílení, reflexe a skupinová opora

Výsledky učení

Studující se naučí identifikovat výzvy svého tvůrčího procesu, rozvíjet schopnost reflexe a tvořivé práce s vlastními tématy a osvojit si základní nástroje arteterapeutické a konstelační práce ve vztahu k režii. Prohloubí důvěru ve vlastní režijní jazyk, schopnost vědomě vést svůj projekt a efektivně pracovat se skupinovou dynamikou v kontextu sdílení a vzájemné opory.

Předpoklady a další požadavky

žádné (absolvování kurzu Budování režijní kondice NENÍ povinnou prerekvizitou)

Literatura

BERGER, John. Způsoby vidění. Překlad Tomáš Havel. Praha: Rubato, 2016. ISBN 978-80-87903-17-1.

BRESSON, Robert. Poznámky o kinematografu. Překlad Eva Krásová. Praha: NAMU, 2004. ISBN 80-7331-030-7.

BROWN, Brené. Síla zranitelnosti. Praha: Návrat domů, 2015. ISBN 978-80-7255-345-7.

JEŽKOVÁ, Viola. Objasnění kontextu uměleckého vzdělávání na vysokých a středních školách. In: SAILEROVÁ, Veronika, HÁŠA, Stanislav a MATĚJKA, Ondřej (eds.). Duše a tělo. s. 73–105. Praha: Český institut biosyntetické psychoterapie, 2024.

JOHNSTONE, Keith. IMPRO: improvizace a divadlo. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2014. ISBN 978-80-7331-266-4.

KAST, Verena. Krize a tvořivý přístup k ní: typy životních krizí, jejich dynamika a možnosti krizové intervence. Překlad Jana Vašková. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-365-X.

KELEMAN, Stanley. Ztělesněná zkušenost. Procesuální práce s tělem. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-664-3.

BOJAR, Tomáš a MAREČEK, Martin. Etika v dokumentární tvorbě – dialog Tomáše Bojara a Martina Marečka. 2021. Dostupné online: https://www.dokrevue.cz/clanky/etika-v-dokumentarni-tvorbe

GAUTHIER, Guy. Dokumentární film – jiná kinematografie. Praha: Akademie múzických umění, 2004.

NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: Akademie múzických umění v Praze; Jihlava: JSAF, Mezinárodní festival dokumentárních filmů Jihlava, 2010.

KRÁLOVÁ, Lucie a REICHOVÁ, Tereza. „Konstelační hry“ jako cesta k vědomé režii. In: MOTAL, Jan, SWADOSCHOVÁ, Tereza (eds.). Etika v dokumentárním filmu, Moc a mocenské vztahy. s. 89–103. Univerzita Palackého v Olomouci, 2023. ISBN 978-80-244-6340-7. Dostupné i online: https://www.dokrevue.cz/clanky/konstelacni-hry-jako-cesta-k-vedome-rezii Anglická verze článku publikována v: KRÁLOVÁ, Lucie a REICHOVÁ, Tereza. Constellation Games as a Path to Conscious Directing. In: STUTTERHEIM, Kerstin (ed.). The 21st Century Film, TV & Media School: Teaching Documentary for the 21st Century. CILECT Publication, 2023.

REICHOVÁ, Tereza a KRUTSKÁ VRBOVÁ, Kateřina. Vrstvy konstelace: Poznámky ze střižny. ArteActa, 2024, roč. 7. Dostupné online: https://arteacta.cz/artkey/ara-202401-0005_vrstvy-konstelace-poznamky-ze-strizny.php a https://www.researchcatalogue.net/view/2491473/2614382

REICHOVÁ, Tereza. How to Teach Documentary Directing? From Constellation Games to Building the Director’s Conditioning. The Comics Grid: Journal of Comics Scholarship, přijatý k publikaci. DOI: https://doi.org/10.16995/cg.16832

RUBIN, Rick a STRAUSS, Neil. Tvůrčí akt: způsob bytí ve světě. Vydání: první. V Bratislavě: Aurora, 2023. ISBN 978-80-8250-100-4.

Hodnoticí metody a kritéria

Účast na semináři (povolena jedna absence), zapojení do aktivit, reflexí a sdílení.

Průběžná reflexe tvůrčího procesu vzniku filmu z hlediska režijních kompetencí během celého kurzu.

Poznámka

Předmět je určen studujícím oboru Dokumentární tvorba v 2-3. bc. ročníku nebo 1-2. mgr. ročníku.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů