Budování tvůrčí kondice
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 303BUTK | zápočet | 2 | 25 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 31 až 41 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra dokumentární tvorby
Obsah
Semestrální kurz vychází z přístupů reflektivního a vtěleného učení a zaměřuje se na prohloubení režijních kompetencí ve vztahu k vlastní tvorbě. Nabízí prostor, v němž studující mohou lépe rozumět obsahům, které přináší jejich samotný tvůrčí proces.
Kurz zahrnuje pět setkání (každé v rozsahu 5 vyučovacích hodin), která mají pevnou strukturu. Úvod každého setkání je věnován koncentraci a uvolnění se do sebe, definuje ho fokusovaná otevřenost naslouchat sobě samému. Následuje dialog se všemi účastníky a sběr témat, která si studující do tohoto setkání přinášejí (kde jsem teď se svým filmem, na co bych se potřeboval podívat, čemu lépe porozumět). Může se jednat o vztah k námětu filmu, vztahy ve štábu, vztah s protagonistou, vizuální řešení problému apod. Prostřednictvím arteterapeutických nástrojů (volné psaní, kresba, imaginace) si studující zvědomí širší kontext či prohloubí znalost vnitřních vztahů toho, kde se v tvorbě ocitají. Na každém setkání vybereme (losem) dvě témata, která jsou dále rozpracovávána prostřednictvím konstelačních náhledů, vycházejících ze systemického přístupu a Gestalt modality.
Na konstelační část do které jsou zahrnuti všichni účastníci navazuje část v níž propracováváme to, co se odehrálo v konstelačním náhledu. Nástrojem zde může být opět volné psaní, kresba či jiný způsob tvůrčího zpracování ve vztahu k identifikovaným výzvám. Závěr každého setkání patří sdílení výstupů a reflexe posunu, který se s daným tématem každému jednomu odehrál.
Kurz vytváří bezpečné a tvořivé prostředí pro rozvoj vlastního režijního jazyka, prohlubování vědomí o sobě jako autorkách a autorech a hledání způsobů, jak vědomě vstupovat do spletitého a dynamického procesu tvorby filmu.
Tematické okruhy:
Vědomé přebývání v tvůrčím procesu a práce s aktuálním tvůrčím stavem/ tématem
Práce s tvůrčím blokem
Arteterapeutické techniky ve vztahu k vlastnímu filmu
Konstelační náhledy jako nástroj poznání vnitřní dynamiky projektu a tvůrčího procesu
Samostatná kreativní práce inspirovaná výstupy z konstelačních náhledů
Sdílení, reflexe a skupinová opora
Výsledky učení
Studující se naučí identifikovat výzvy svého tvůrčího procesu, rozvíjet schopnost reflexe a tvořivé práce s vlastními tématy a osvojit si základní nástroje arteterapeutické a konstelační práce ve vztahu k režii. Prohloubí důvěru ve vlastní režijní jazyk, schopnost vědomě vést svůj projekt a efektivně pracovat se skupinovou dynamikou v kontextu sdílení a vzájemné opory.
Předpoklady a další požadavky
žádné (absolvování kurzu Budování režijní kondice NENÍ povinnou prerekvizitou)
Literatura
BERGER, John. Způsoby vidění. Překlad Tomáš Havel. Praha: Rubato, 2016. ISBN 978-80-87903-17-1.
BRESSON, Robert. Poznámky o kinematografu. Překlad Eva Krásová. Praha: NAMU, 2004. ISBN 80-7331-030-7.
BROWN, Brené. Síla zranitelnosti. Praha: Návrat domů, 2015. ISBN 978-80-7255-345-7.
JEŽKOVÁ, Viola. Objasnění kontextu uměleckého vzdělávání na vysokých a středních školách. In: SAILEROVÁ, Veronika, HÁŠA, Stanislav a MATĚJKA, Ondřej (eds.). Duše a tělo. s. 73–105. Praha: Český institut biosyntetické psychoterapie, 2024.
JOHNSTONE, Keith. IMPRO: improvizace a divadlo. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2014. ISBN 978-80-7331-266-4.
KAST, Verena. Krize a tvořivý přístup k ní: typy životních krizí, jejich dynamika a možnosti krizové intervence. Překlad Jana Vašková. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-365-X.
KELEMAN, Stanley. Ztělesněná zkušenost. Procesuální práce s tělem. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-664-3.
BOJAR, Tomáš a MAREČEK, Martin. Etika v dokumentární tvorbě – dialog Tomáše Bojara a Martina Marečka. 2021. Dostupné online: https://www.dokrevue.cz/clanky/etika-v-dokumentarni-tvorbe
GAUTHIER, Guy. Dokumentární film – jiná kinematografie. Praha: Akademie múzických umění, 2004.
NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: Akademie múzických umění v Praze; Jihlava: JSAF, Mezinárodní festival dokumentárních filmů Jihlava, 2010.
KRÁLOVÁ, Lucie a REICHOVÁ, Tereza. „Konstelační hry“ jako cesta k vědomé režii. In: MOTAL, Jan, SWADOSCHOVÁ, Tereza (eds.). Etika v dokumentárním filmu, Moc a mocenské vztahy. s. 89–103. Univerzita Palackého v Olomouci, 2023. ISBN 978-80-244-6340-7. Dostupné i online: https://www.dokrevue.cz/clanky/konstelacni-hry-jako-cesta-k-vedome-rezii Anglická verze článku publikována v: KRÁLOVÁ, Lucie a REICHOVÁ, Tereza. Constellation Games as a Path to Conscious Directing. In: STUTTERHEIM, Kerstin (ed.). The 21st Century Film, TV & Media School: Teaching Documentary for the 21st Century. CILECT Publication, 2023.
REICHOVÁ, Tereza a KRUTSKÁ VRBOVÁ, Kateřina. Vrstvy konstelace: Poznámky ze střižny. ArteActa, 2024, roč. 7. Dostupné online: https://arteacta.cz/artkey/ara-202401-0005_vrstvy-konstelace-poznamky-ze-strizny.php a https://www.researchcatalogue.net/view/2491473/2614382
REICHOVÁ, Tereza. How to Teach Documentary Directing? From Constellation Games to Building the Director’s Conditioning. The Comics Grid: Journal of Comics Scholarship, přijatý k publikaci. DOI: https://doi.org/10.16995/cg.16832
RUBIN, Rick a STRAUSS, Neil. Tvůrčí akt: způsob bytí ve světě. Vydání: první. V Bratislavě: Aurora, 2023. ISBN 978-80-8250-100-4.
Hodnoticí metody a kritéria
Účast na semináři (povolena jedna absence), zapojení do aktivit, reflexí a sdílení.
Průběžná reflexe tvůrčího procesu vzniku filmu z hlediska režijních kompetencí během celého kurzu.
Poznámka
Předmět je určen studujícím oboru Dokumentární tvorba v 2-3. bc. ročníku nebo 1-2. mgr. ročníku.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (Volitelné předměty)