Etnografický výzkum a audiovize
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 303EVA | zkouška | 2 | 18 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 37 až 47 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra dokumentární tvorby
Obsah
Kurz vychází z předpokladu, že tvůrci a tvůrkyně dokumentárních filmů o sociálních tématech, kterých je historicky drtivá většina, v podstatě dělají podobnou práci jako badatelé v oblasti humanitních a společenských věd. Snaží se porozumět myšlení a jednání lidí v určitém sociálním prostředí, a toto své porozumění zprostředkovat.
Kurz se zaměří na úlohu teorie ve společenskovědním výzkumu (především na úlohu antropologické teorie kultury v tzv. etnografickém výzkumu, čili ve výzkumné praxi založené na zúčastněném pozorování) a prověří, jak lze teoreticko-praktické zvyklosti humanitních a společenských věd využít v dokumentární kinematografii, resp. při hledání, zaujímání a promýšlení určité perspektivy v rámci tvorby konkrétního autorského dokumentu. Zároveň se zaměří i na postupy, jak určitá sociální prostředí či témata efektivně zkoumat, interpretačně uchopovat a reprezentovat v audio-vizuální formě.
Kurz bude v podstatě obecným úvodem do teoreticko-metodologických východisek humanitních a společenských věd, přičemž jednotlivé koncepty budou rozebírány na základě významných počinů z oblasti sociálního dokumentu a etnografického filmu. Kurz se skládá z teoretických přednášek, seminářů nad texty a filmovými díly a z cvičení, během kterých bude účastnictvo kurzu moci konzultaovat svoje nápady, náměty a projekty.
Tematické okruhy:
1.Co je teorie a co metoda? Uvedení do “vědeckého” přístupu ke světu. Rozdíl mezi humanitními, sociálními a přírodními vědami. Formulování “perspektivy” v dokumentární kinematografii.
2.Obecná (antropologická) teorie kultury jako východisko etnografie ve smyslu “zúčastněného pozorování”. Možnosti využití antropologických teoreticko-metodologických východisek při tvorbě dokumentárních filmů.
3.Rozhovor jako základní investigativní strategie etnografického výzkumu. Typy rozhovorů, tvorba výzkumných nástrojů a jejich využitelnost při přípravě (dokumentárních) filmů. Interpetace jako způsob identifikace a kontextualizace aktérsky zakoušených významů. Tvorba (kulturních) dat a způsoby jejich smysluplné prezentace. Kódování a jeho využití při práci s hrubým filmovým materiálem.
4.Analýza osobních dokumentů (textuálních, obrazových i digitálních), metody (obsahová, sémiotická, diskurzivní) a jejich využitelnost při dokumentaristické práci s osobními písemnými a obrazovými prameny, vč. “found footage”.
5.Studium “materiální kultury” a jejího významu v rámci určitého socio-kulturního prostředí. Možnosti interpretace artefaktů a hmotného světa, funkcionalistický, symbolický a fenomenologický přístup. Biografie objektů (“sociální život věcí”), materielní sémiotika, senzorická etnografie (studium domova a každodennosti), antorpologie designu.
6.Kulturní/kolektivní paměť a její studium. Paměť jako kulturně zprostředkovaný jev. “Paměťové komunity, ritualizace paměti, materializace paměti v prostoru, orální historie, studium kolektivního traumatu.
Výsledky učení
Absolvent kurzu dokáže:
- uplatnit teoretická hlediska humanitních věd při promýšlení a tvorbě dokumentárního filmu, resp. při formulování své perspektivy
- využít etnografický přístup při studiu určitého sociálního prostředí a při rozhovorech s aktéry
- interpretovat význam aktérských výpovědí, osobních dokumentů a materielních artefaktů s ohledem na jejich socio-kulturní kontext
Předpoklady a další požadavky
žádné
Literatura
APPADURAI, Arjun. The Social Life of Things: Commodities in Cultural Perspective. Cambridge University Press, 1988.
BENDOVÁ, Helena - STRNAD, Matěj (eds.). Společenské vědy a audiovize. NAMU, 2014.
ČENĚK, David - PORYBNÁ, Tereza (eds.). Vizuální antropologie - kultura žitá a viděná. Pavel Mervart, 2010.
FAY, Brian. Současná filosofie sociálních věd: Multikulturní přístup. SLON, 2002.
HEIDER, Karl G. Seeing Anthropology: Cultural Anthropology Through Film. 4. vyd. Pearson, 2007.
HIRT, Tomáš. „Teoretická úskalí etnografického filmu v kontextu (vizuální) antropologie a československého národopisu”. Biograf, 2022, č. 73-74.
KAUFMANN, Jean-Claude. Chápající rozhovor. SLON, 2010.
NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. NAMU, 2010.
PETŘÍČEK, Miroslav. Myšlení obrazem. Herman & synové, 2009.
PINK, Sarah. Doing Sensory Ethnography. 2. vyd. SAGE,2015.
ROSE, Gillian. Visual Methodologies: An Introduction to Researching with Visual Materials. 4 vyd. SAGE, 2016.
Hodnoticí metody a kritéria
●80 % účast při výuce, aktivní zapojení v rámci diskuze
●písemné či audiovizuální zpracování zadaného úkolu
●úspěšné složení závěrečné ústní zkoušky vedené formou kolokvia
Poznámka
-
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
|
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
|---|---|
| Po |
|
| Út |
|
| St |
|
| Čt |
|
| Pá |
|
| Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Po | 14:50–17:15 | Tomáš HIRT | Sborovna KDT 211 Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (Povinně volitelné předměty)