Etnografický výzkum a audiovize

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
303EVA zkouška 2 18 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 37 až 47 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Tomáš HIRT

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Tomáš HIRT

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra dokumentární tvorby

Obsah

Kurz vychází z předpokladu, že tvůrci a tvůrkyně dokumentárních filmů o sociálních tématech, kterých je historicky drtivá většina, v podstatě dělají podobnou práci jako badatelé v oblasti humanitních a společenských věd. Snaží se porozumět myšlení a jednání lidí v určitém sociálním prostředí, a toto své porozumění zprostředkovat.

Kurz se zaměří na úlohu teorie ve společenskovědním výzkumu (především na úlohu antropologické teorie kultury v tzv. etnografickém výzkumu, čili ve výzkumné praxi založené na zúčastněném pozorování) a prověří, jak lze teoreticko-praktické zvyklosti humanitních a společenských věd využít v dokumentární kinematografii, resp. při hledání, zaujímání a promýšlení určité perspektivy v rámci tvorby konkrétního autorského dokumentu. Zároveň se zaměří i na postupy, jak určitá sociální prostředí či témata efektivně zkoumat, interpretačně uchopovat a reprezentovat v audio-vizuální formě.

Kurz bude v podstatě obecným úvodem do teoreticko-metodologických východisek humanitních a společenských věd, přičemž jednotlivé koncepty budou rozebírány na základě významných počinů z oblasti sociálního dokumentu a etnografického filmu. Kurz se skládá z teoretických přednášek, seminářů nad texty a filmovými díly a z cvičení, během kterých bude účastnictvo kurzu moci konzultaovat svoje nápady, náměty a projekty.

Tematické okruhy:

1.Co je teorie a co metoda? Uvedení do “vědeckého” přístupu ke světu. Rozdíl mezi humanitními, sociálními a přírodními vědami. Formulování “perspektivy” v dokumentární kinematografii.

2.Obecná (antropologická) teorie kultury jako východisko etnografie ve smyslu “zúčastněného pozorování”. Možnosti využití antropologických teoreticko-metodologických východisek při tvorbě dokumentárních filmů.

3.Rozhovor jako základní investigativní strategie etnografického výzkumu. Typy rozhovorů, tvorba výzkumných nástrojů a jejich využitelnost při přípravě (dokumentárních) filmů. Interpetace jako způsob identifikace a kontextualizace aktérsky zakoušených významů. Tvorba (kulturních) dat a způsoby jejich smysluplné prezentace. Kódování a jeho využití při práci s hrubým filmovým materiálem.

4.Analýza osobních dokumentů (textuálních, obrazových i digitálních), metody (obsahová, sémiotická, diskurzivní) a jejich využitelnost při dokumentaristické práci s osobními písemnými a obrazovými prameny, vč. “found footage”.

5.Studium “materiální kultury” a jejího významu v rámci určitého socio-kulturního prostředí. Možnosti interpretace artefaktů a hmotného světa, funkcionalistický, symbolický a fenomenologický přístup. Biografie objektů (“sociální život věcí”), materielní sémiotika, senzorická etnografie (studium domova a každodennosti), antorpologie designu.

6.Kulturní/kolektivní paměť a její studium. Paměť jako kulturně zprostředkovaný jev. “Paměťové komunity, ritualizace paměti, materializace paměti v prostoru, orální historie, studium kolektivního traumatu.

Výsledky učení

Absolvent kurzu dokáže:

Předpoklady a další požadavky

žádné

Literatura

APPADURAI, Arjun. The Social Life of Things: Commodities in Cultural Perspective. Cambridge University Press, 1988.

BENDOVÁ, Helena - STRNAD, Matěj (eds.). Společenské vědy a audiovize. NAMU, 2014.

ČENĚK, David - PORYBNÁ, Tereza (eds.). Vizuální antropologie - kultura žitá a viděná. Pavel Mervart, 2010.

FAY, Brian. Současná filosofie sociálních věd: Multikulturní přístup. SLON, 2002.

HEIDER, Karl G. Seeing Anthropology: Cultural Anthropology Through Film. 4. vyd. Pearson, 2007.

HIRT, Tomáš. „Teoretická úskalí etnografického filmu v kontextu (vizuální) antropologie a československého národopisu”. Biograf, 2022, č. 73-74.

KAUFMANN, Jean-Claude. Chápající rozhovor. SLON, 2010.

NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. NAMU, 2010.

PETŘÍČEK, Miroslav. Myšlení obrazem. Herman & synové, 2009.

PINK, Sarah. Doing Sensory Ethnography. 2. vyd. SAGE,2015.

ROSE, Gillian. Visual Methodologies: An Introduction to Researching with Visual Materials. 4 vyd. SAGE, 2016.

Hodnoticí metody a kritéria

●80 % účast při výuce, aktivní zapojení v rámci diskuze

●písemné či audiovizuální zpracování zadaného úkolu

●úspěšné složení závěrečné ústní zkoušky vedené formou kolokvia

Poznámka

-

Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost LAZ-211
Sborovna KDT 211

(Lažanský palác)
HIRT T.
14:50–17:15
SUDÝ TÝDEN

(přednášková par. 1)
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 14:50–17:15 Tomáš HIRT Sborovna KDT 211
Lažanský palác
přednášková par. 1

Rozvrh na letní semestr 2025/2026:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů