Digitální workflow 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
304DW2 | zápočet | 2 | 4 hodiny výuky týdně (45 minut), 14 až 24 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra kamery
Obsah
Kurz se zaměřuje na pokročilé teoretické a praktické znalosti v oblasti zpracování digitálních obrazových dat, od pořízení obrazu až po jeho postprodukci a distribuci. Zvláštní pozornost je věnována realizaci vizuálních efektů - vfx a HDR produkci a udržování konzistence barevné gradace v celém produkčním procesu.
Důraz je kladen zejména na praktická cvičení i experimenty s následným vyhodnocením a porovnáním různých přístupů, např: ProRes 444 vs. RAW, REC.709 vs. Log, tradiční pracovní postup vs. pracovní postup ACES.
Součástí kurzu je seznámení a základní praktické zkušenosti s nástroji a softwarem pro on-set live-grade, digitální denní práce, color grading, DCP mastering, kalibraci projektoru a monitoru.
Celá oblast je nahlížena z pohledu kameramana, který tak může posoudit zvolený pracovní postup a být schopen komunikovat s ostatními účastníky produkce, dávat doporučení a rozhodovat se s ohledem na výslednou kvalitu díla i výrobní náklady.
Témata
- Rekapitulace základních pojmů - barevný prostor, gamut, RAW, kodeky, REC709, REC2020, P3, XYZ, ACES, datový formát EXR. HDR - gamma, EOTF, OETF, PQ, HLG
- Celkový pohled na digitální pracovní postup - předprodukce, natáčení, postprodukce a vfx, distribuce. Význam správy barev, vymezení jednotlivých kritických fází z pohledu kameramana pro zachování konzistence barev.
- Podrobnější pohled na ACES, ACES cc, ACES cct, ACES cg, ACES proxy a jejich aplikace.
4.Příklady současných profesionálních pracovních postupů. Tradiční přístup versus správa barev ACES.
Předprodukce, monitorování a grading na place, denní práce, střih, vxf, finální grading, deliveries, promítání.
- Práce kameramana při předprodukci, testování kamery, pregrading, příprava LUT a Look pro kameru, software pro přípravu a úpravu LUT, Arri Look creator, Lattice, 3DLUT Creator.
6.Monitorování během natáčení, nastavení monitoru na place, monitorování HDR.
7.Livegrade a digitální denní práce, barva ve střižně, CDL, software pro livegrade a digitální denní práce - CODEX
8.Roundtrip edit-grading. Davinci Resolve - AVID, PP - Davinci Resolve.
9.Vfx a CG pracovní postup, ACES VFX Roundtrip. Davinci Resolve - AVID, PP - Davinci Resolve.
10.Color grading podrobněji. Výběr pracovního barevného prostoru, ACEScc, ACES cct. Grading pro HDR.
- Deliveries pro digitální kino, UHDTV a HDR, nekomprimovaná data - DCDM, barevný prostor XYZ, DCP mastering.
12.Praktická cvičení - kamerové testy, monitoring, live grade, použití LUT a look souborů. Pracovní postup ACES. Natáčení kamerových testů. (Pronájem nebo studio FAMU, Klimentská).
13.Praktická cvičení - color grading - grading kamerových zkoušek. Praktické porovnání a vyhodnocení různých přístupů. Tradiční vs. ACES workflow. (Digitální laboratoř FAMU nebo studio FAMU, Klimentská).
14.Praktické cvičení - účast na color gradingu v profesionálním studiu - DavinciResolve, Baselight, Scratch, .... Porovnání teoretických a praktických přístupů profesionálního koloristy (postprodukční studio nebo studio FAMU, Klimentská).
15.Praktická cvičení - závěrečné vyhodnocení testů. Kontrola a vyhodnocení kamerových testů. (Komerční digitální kino nebo digitální kino studia FAMU, Klimentská).
Výsledky učení
Cílem kurzu je poskytnout studentům - budoucím kameramanům přehled o natáčení digitální kamerou, jejím základním technickém nastavení, digitální postprodukci a distribuci. Zaměřuje se na jednotlivé kritické fáze procesu, důslednost barevného podání od natáčení až po finální prezentaci a distribuci díla.
Studenti získají jasnější představu o rolích členů štábu a postprodukčních pracovníků zapojených do digitálního pracovního procesu, jako DIT - Digital Imaging Technician , Data Wrangler (datové oddělení), Digital Dailies. Technician (oddělení denního tisku), Assistant Editor, Colourist, vfx Compositor, final delivery a výstupní kontroly kvality nebo promítač digitálního kina. Pomůže jim pochopit jejich úlohu jako kameramana v celém procesu digitálního workflow a způsoby vzájemné komunikace.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
software věnující se problematice
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen základě aktivní účasti studenta při řešení zadaných úkolů během výuky a minimálně 80% účasti na seminářích.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Kamera - magistr_2021 (Povinné předměty)