Fotografie krajiny 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307FTKR1 | zkouška | 2 | 39 hodiny CVIČENÍ za celý semestr (45 minut), 21 až 31 hodin domácí příprava | česky |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra fotografie
Obsah
Téma předmětu „Lokalita Soutok“
Téma je posazeno do lokality, kterou vymezuje prostor soutoku dvou řek Vltavy a Berounky s přilehlými protějšími břehy. Pro upřesnění se budeme zabývat obcemi Velká Chuchle, Lahovice, Radotínský most, Radotín, Zbraslav, Lipence, Černošice, Kazín, Závist.
Cílem je zpracovat tuto lokalitu v pestré škále možných přístupů jako např. z hlediska vegetace, geologie, otisku starých cest, života v řece a na břehu, vznikající nové divočiny, příměstské či venkovské zástavby s jejich vlivem na životní prostředí. Vzhledem k bohaté historii začínající na protilehlém kopci Závisti nabízí se i odkaz různých historických souvislostí a jejich otisk do současné reality. Samozřejmě budeme vycházet i ze zkušeností, které jsme získali v průběhu minulých 3 let zpracovávání této lokality.
Volba technologií, vzhledem k velké rozmanitosti, závisí pouze na autorově rozvaze. Může využít všechny dostupné postupy od přímého otisku reality na fotografický materiál s plným využitím i historických technik až po digitální zpracování. Krom toho máme v úmyslu dokumentovat celý proces i s reakcí obyvatel na naší fotografickou činnost.
Harmonogram:
1-2/ úvod do tématu krajinářské fotografie – specifika a zákonitosti jednotlivých přístupů od klasického pohledu až po stylizaci do základních symbolů včetně ukázek.
2-3/ průzkum lokality, akcent charakteristických znaků, zasazení do kontextu, autorský průzkum, inspirační zdroje, prezentace výsledků z předchozích období.
4-5/ doprovodné přednášky, další inspirační zdroje dle specifikace jednotlivých záměrů
6-10/ individuální práce v terénu, individuální a společné konzultace, prezentace průběžné práce.
11/ společná konzultace, prezentace prací v kontextu získaných poznatků, korektura
12/ postprodukce, úpravy, návrhy ideální finální prezentace na GAMU, hodnocení
Navrhované projekty:
•mapování dočasně vzniklých útvarů – kolonie, provizorní sloty přístřešků, zahrádky
•fotograficko-sociologický průzkum oblasti – navázání osobních vztahů – rozhovory, fotografie
•sledování aspektů v krajině – např. opuštěné stavby (rozestavěné a zaniklé), fotografie a
•průzkum na základě zaniklých továren a dílen
•stopy a zbytky v krajině po nedokončených projektech – např. projekt splavnění Berounky
•dokumentace života v oblasti – fotodokumentace a účast na veřejně-kulturním dění v obcích
•komunikace s občany při realizaci svých projektů
•autorská prezentace v krajině
Výsledky učení
Student je schopen samostatné práce v terénu, umí zmapovat danou lokalitu z hlediska fotografického záznamu, stanovit si vlastní tvůrčí záměr, připravit podmínky, komunikovat s místními obyvateli, zjistit si potřebné informace vzhledem k zobrazovanému aspektu území, volit vhodnou techniku a povětrnostní podmínky
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Povinná:
Godfrey Anne C.: Active Landscape Photography Theoretical Groundwork for Landscape Architecture, Taylor & Francis, 2020
Malpas William: Land Art in Close-up, Crescent Moon Publishing, 2008
Kastner Jefferey: Land and Environmental Art, Phaidon, 2010
Monoian Elizabeth, Ferry Robert: Land Art of the 21st Century: Land Art Generator Initiative at Fly Ranch, Hirmer, 2020
Doporučená:
Locke Adrain, Shane Robert, Bowditch Lucy: Art & Place: Site-Specific Art of the Americas, Phaidon, 2013
Lippard Lucy R.: Undermining: A Wild Ride Through Land Use, Politics, and Art in the Changing West, The New Press, 2014
Iversen Margaret: Beyond Pleasure - Freud, Lacan, Barthes, Pennsylvania State University Press, 2017
Cheetham Mark: Landscape into Eco Art: Articulations of Nature Since the ’60s, Pennsylvania State University Press, 2019
Patrizio Andrew: The ecological eye: Assembling an ecocritical art history, Rethinking Art's Histories, 2021
Demos T. J.: Decolonizing Nature: Contemporary Art and the Politics of Ecology, Sternberg Press, 2016
Koudelka Josef, Irena Šorfová: De-creazione, Národní galerie v Praze, 2018
Koudelka Josef, Barré Francois: Industries, Fragment, 2017
Koudelka Josef: Wall, Aperture, 2013
Helmreich Anne: Nature's Truth- Photography, Painting, and Science in Victorian Britain, 2016
Reich, Jan: Bohemia, Galerie Nový Svět, Praha 2005
Bárta, J., Helfert, Z., Horníčková, D., Lutterer, I., Dejmal, I., Jůn, L.., Kotalík, J. T.: Letem českým světem 1898/1998, Studio JB, Lomnice nad Popelkou 1999
Ptáček, Josef: Země krásná, Knižní klub, 2009
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast na všech akcích v rámci předmětu, prezence 80%, samostatná tvůrčí práce
Poznámka
-
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
– | Martin STECKER | paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Povinné předměty)
- Konzervování a restaurování fotografie - bakalář 2023 (Povinně volitelné předměty)