Game art a artové hry

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
312GAAH zkouška 2 24 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Helena BENDOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra herního designu

Obsah

Přednáška se zaměří na průzkum proudu tzv. “artových her” (art games) a experimentálních her, který se v rámci nezávislé herní scény ustanovil po roce 2005, a na oblast výtvarného umění zvanou jako tzv. “game art”, jehož hlavní rozkvět probíhal v druhé polovině 90. let.

Definice a kontexty - historický, kulturní a ekonomický kontext artových a nezávislých her

artové a experimentální hry jako podmnožina nezávislých her

definice nezávislých her - finanční vs. estetická vs. kulturní nezávislost

nový diskurz spjatý s nezávislými hrami (negativní vymezení vůči mainstreamu, autenticita, sebereflexivita, finanční skromnost)

koncept skutečných her od M. Consalvo a Christophera A. Paula, hry a ne-hry

faktory vzniku nezávislých a artových her (mj. digitální distribuce, DIY nástroje, herní festivaly, herní konference a game jamy, herní vzdělávání, grantová podpora)

Historie nezávislých a artových her

1961-1998 - mj. Jaron Lanier a Bernie de Koven, britské surrealistické hry (Mel Croucher, Matthew Smith), interaktivní fikce (Michael Joyce, Shelley Jackson)

1998-2005 - mj. Natalie Bookchin, Tetsuya Mizugichi, Gonzalo Frasca

2005-2007 - mj. Edmund McMillen, Daisuke Amaya, Petri Purho

2007-2012 - mj. Tale of Tales, Jenova Chen, vectorpark

2012-2015 - mj. Anna Anthropy, Meritt Kopas, molleindustria

Výtvarné umění a hry

přehled průniků mezi uměním a hrami od rokoka přes dadaismus, surrealismus, situacionismus až po Fluxus

Historie game artu

počátky v 80. a 1. půlce 90. let - Jane Veeder, Michael Smith, Suzanne Treister, Feng Mengbo

hlavní proudy game artu:

  1. mody - Orhan Kipcak a Reini Urban, Tobias Bernstrup a Palle Torsson, Chriss Reilly, JODI, Joan Leandre, Anne-Marie Schleiner, Eastwood, Brody Condon
  2. hacky hardwaru - Arcangel Konstantini, Myfanwy Ashmore, Cory Arcangel
  3. performance a intervence v hrách - Joseph Delappe
  4. videohry v reálném prostoru - instalace, intervence, performance - SF Invader, Volker Morave a Tilman Reiff, Eddo Stern

Současné výtvarné umění pracující s herní estetikou

Brent Watanabe, Angela Waschko, Lawrence Lek, Theo Triantafyllidis

Artové hry

  1. hry transgresivní, konceptuální, hry-hračky, ne-nehry - Nathalie Lawhead (alienmelon), David O´Reilly, Pippin Barr
  2. hry experimentující s tématy a vyprávěním - Paolo Pedercini (molleindustria), Lucas Pope
  3. hry experimentující s audiovizuální stránkou - Patrick Smith (vectorpark), Mario von Rickenbach a Michael Frei (Etter Games), Jack King-Spooner, Lena NW
  4. hry experimentující s designem a sebereflexivitou - Michael Brough, Bennett Foddy

Další doporučení game artoví tvůrci a tvůrkyně např. Phil Solomon, John Haddock, Claire Hentschker, Tha Ltd., Carlos Martorell, David Blandy, Chloé Desmoineaux, Alan Butler, COLL.EO, ORLAN, Aaron Curry, Tomasz Wlaszlak, Simon Hutchinson, Mario Mu, Abe Sugarman, Petra Szeman, Tomasz Wlazlak, Lu Yang.

Další doporučení artoví videoherní tvůrci a tvůrkyně např.: Jason Rohrer, Ron Humble, Pietri Purho, Cactus, Terry Cavanagh, Tracy Fullerton, Nifflas, Blendo Games, increpare, droqen, Mattie Brice, Blendo Games, Vladimír Kudělka, Ed Key, David Kanaga, Davey Wreden, Thecatamites, Sam Barlow, Nina Freeman, Mason Lindroth, Pol Clarissou, Seufz Studio, Zach Gage, Kevin Du, Cosmo D, Fuzzy Ghost, Matajuegos, Flan Falacci, Jeremy Couillard, Consumer Softproducts, Daniel Mullins, Gabriel Helfenstein, Sam Atlas, Zitao Ye, Lilith Zone, Feral Cat Den, Taylor Swietanski, Gael Bourhis, Niila Game, Christoph Frey, Barnaque, Kara Stone, Pawel Kozminski.

Výsledky učení

Cílem kurzu je představit studentům proud artových a experimentálních počítačových her, stejně jako tzv. game art, což je proud v rámci výtvarného umění spojený s herní estetikou. Studující budou seznámeni s historií těchto oblastí, s jejich dosavadním teoretickým a kritickým promýšlením a s vybranými hlavními tvůrci a díly. Součástí kurzu budou také diskuse nad některými z probíraných her.

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

Doporučená literatura:

Knihy:

Anthropy, Anna. Rise of the Videogame Zinisters: How Freaks, Normals, Amateurs, Artists, Dreamers, Drop-outs, Queers, Housewives, and People Like You are Taking Back an Art Form. Seven Stories Press, 2012.

Barr, Pippin. The Stuff Games Are Made of. The MIT Press, 2023.

Bendová, Helena. Umění počítačových her. Praha: NAMU, 2016.

Bittanti, Matteo. Gamescenes: Art in the Age of Videogames. Milan: Johan and Levi Editore, 2009.

Bosman, Frank - van Wieringen, Archibald L.H.M. Gaming as Art: Perspectives on the Relationship between Art and Digital Gaming. De Gruyter, 2023.

Clarke, Andy – Mitchell, Grethe (eds.). Videogames and Art. Bristol: Intellect, 2007.

Clarke, M. J. - Wang, Cynthia (eds.). Indie Games in the Digital Age. Bloomsbury, 2020.

Consalvo, Mia – Paul, Christopher A. Real Games: What´s Legitimate and What´s Not in Contemporary Videogames. MIT Press, 2019.

Fizek, Sonia. Playing at a Distance: Borderlands of Video Games Aesthetic. The MIT Press, 2022.

Flanagan, Mary. Critical Play: Radical Game Design. Cambridge – London: The MIT Press, 2009.

Getsy, David J. (ed.). From Diversion to Subversion: Games, Play, and Twentieth-Century Art. University Park: Penn State University Press, 2011.

Grey. Kishonna L. Woke Gaming: Digital Challenges to Opression and Social Injustice. University of Washington Press, 2018.

Jansson, Mathias: Everything I Shoot Is Art. Brescia: Link Editions, 2012.

Juul, Jesper. Handmade Pixels: Independent Video Games and the Quest for Authenticity. MIT Press, 2019.

Kwastek, Katja. Aesthetics of Interaction in Digital Art. Cambridge: The MIT Press, 2013.

Lohmeyer, Eddie. Unstable Aesthetics: Game Engines and the Strangeness of Modding. Bloomsbury, 2021.

Ruberg, Bonnie. The Queer Games Avant-garde: How LGBTQ Game Makers are Reimagining the Medium of Video Games. Duke University, 2020.

Ruffino, Paolo. Independent Videogames: Cultures, Networks, Techniques and Politics. Routledge, 2020.

Sharp, John. Works of Game: On the Aesthetics of Games and Art. Cambridge – London: The MIT Press, 2015.

Schrank, Brian. Avant-garde Videogames: Playing with Technoculture. Cambridge: The MIT Press, 2014.

Stott, Tim. Play and Participation in Contemporary Arts Practices. New York: Routledge, 2015.

Quaranta, Domenico (ed.). How to play Eddo Stern? Basel: Link Editions, 2017.

Články:

Jahn-Sudman, Andreas. Innovation NOT Opposition: The Logic of Distinction of Independent Games. Eludamos, 2008, č. 1. Online dostupné z: https://www.eludamos.org/index.php/eludamos/article/view/24/45

Lipkin, Nadav. Examining Indie’s Independence: The Meaning of “Indie” Games, the Politics of Production, and Mainstream Co-optation. Loading, 2013, č. 11. Dostupné online z: https://journals.sfu.ca/loading/index.php/loading/article/view/122.

Parker, Felan. An Artworld for Art Games. Loading, 2013, č. 11. Online dostupné z: https://journals.sfu.ca/loading/index.php/loading/article/view/119.

Parker, Felan - Jenson, Jennifer. Canadian Indie Games Between the Global and the Local. Canadian Journal of Communication, 2017, č. 5. Online dostupné z: https://cjc-online.ca/index.php/journal/article/view/3229.

Parker, Felan. Indie Game Studies Year Eleven. DIGRA 2013. Online dostupné zde: http://www.digra.org/digital-library/publications/indie-game-studies-year-eleven/.

Perks, Mathew et al. Autonomy, Integration, and the Work of Cultural Intermediation in Indie Games. Media Industries, 2019. Online dostupné z: https://quod.lib.umich.edu/m/mij/15031809.0006.202/--autonomy-integration-and-the-work-of-cultural-intermediation?rgn=main;view=fulltext.

Ruffino, Paolo. Narratives of Independent production in video games culture. Loading, 2013, č. 11. Online dostupné z: https://journals.sfu.ca/loading/index.php/loading/article/view/120.

Whitson, Jennifer - Simon, Bart - Parker, Felan. The Missing Producer: Rethinking indie cultural production in terms of entrepreneurship, relational labour, and sustainability. European Journal of Cultural Studies, 2021, č. 2. Online dostupné z: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1367549418810082.

Hodnoticí metody a kritéria

Podmínkou udělení atestace je odevzdání seminární práce o rozsahu 4 normostrany (analýza konkrétního díla či tvorby jednoho tvůrce anebo obecnější studie fenoménu artových her a game artu) a aktivní účast na diskusích v hodinách. Seminární práci je třeba poslat do 30. 8. 2025.

Poznámka

Kurz se neodehrává v budově FAMU na Smetanově nábřeží, ale v učebně katedry herního designu v Klimentské ulici (vedle Studia FAMU), zapsaní studenti obdrží info o vstupu skrze email.

Další informace

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost HD-1
Učebna HD-1

(Klimentská ulice)
Bendová H.
14:00–15:35
(přednášková par. 1)
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Út 14:00–15:35 Helena Bendová Učebna HD-1
Klimentská ulice
přednášková par. 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů