Analogové stopy minulosti v digitálu
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 376DIG | zápočet | 3 | 24 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jindřiška BLÁHOVÁ, David ČENĚK
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Jindřiška BLÁHOVÁ, Martin ŘEZNÍČEK
Katedra
Předmět zajišťuje Kabinet teorie a historie audiovize
Obsah
Základem kurzu je digitalizace nalezených, především analogových, v podstatě historických materiálů, často již z hluboké minulosti, a jejich záchrana. A rovněž i další práce s digitalizovaným materiálem, jak výzkumná, tak i režijní.
Často právě nalezený materiál, je inspirací k další tvorbě. Nejedná se zdaleka jen o trochu zbytečně pejorativně vnímané označení - tzv. homevideo, i když i to v sobě přináší, často nečekané objevy (digitalizoval jsem nedávno těsně polistopadový materiál, který lze za homevideo označit jen stěží, i když záznam je velmi amatérský – listopad ’89 – časné události - 21.11.’89, podle data v obraze, události v anonymní vesnici, zachycující půvabnou zmatenost místních, kteří neví, zda se mají bát nebo radovat, zda demonstrovat nebo se jít schovat raději domů, rozpouštějí shromáždění a ono se nerozpouští, z povzdálí přihlíží SNB, natočeno značně rozkymáceně, o to více autentický záznam).
Objevy mohou být úplně obyčejné nebo půvabné - viz. výše nebo někdy i významné. Laboratoř umožňovala digitalizovat i kamerové záznamy, z velmi raritních kazetových formátů, na to byla ostatně především zaměřená a s tím i vybudovaná. Bohužel z rozhodnutí pana děkana, je pracoviště momentálně zrušeno a raritní přístroje uskladněny v suterénu, zatím se podařilo pro tento seminář, zachránit aspoň možnost digitalizace, sice nejméně zajímavého a technicky spíše nedokonalého formátu VHS, ale zase je nejčastější. Diskutovali bychom možnosti, jak dále s digitalizovaným materiálem nakládat a představu mám, že bychom ho analyzovali, popsali, co je v něm výrazného a případně i mimořádného a navrhli možné využití, a konečně i archivovali pro výzkum. Další osud digitalizační laboratoře, hodně závisí na zájmu studujících.
Mezitím možnost využití VHS kazet a jejich obsahu, objevily různé společnosti zabývající se „výrobou videoobsahu“, především reklamního zaměření. Obrazový a zvukový materiál, na který se nevztahují autorská práva, skupují na základě široké inzerce a shromažďují. Rodiny takto prodávají svoji často už neznámou minulost reklamářům (VHS přehrávače se většinou vyhodily a v lepším případě je nahradilo DVD) . Byl bych rád, kdybychom činnost reklamkářských obchodníků s „videoobsahem“ narušili. Zároveň štěstím je, že aspoň na raritní formáty videa (jiné než VHS) nedosáhnou. Je to technicky příliš komplikované, takže u těchto formátů, ke skupování ze strany reklamních společností, zatím myslím nedochází. Inzerují pouze VHS, zdá se, že výkup je zaměřen primárně na ně. Přístup k „videoobsahu“ na VHS je ale nejsnazší, ale vše je otázka času. K raritním formátům, ale bohužel z nekompetentního rozhodnutí „vedení“ fakulty, nemáme přístup nyní ani my. Snaha o zachování digitalizační laboratoře, zatím vyšla naprázdno. Ztratili jste tak momentálně možnosti práce se zatím ještě neznámými, unikátními historickými materiály. Ztráta možnosti. Některé jsme byli schopní digitalizovat, jako jediní v ČR. Ani Národní filmový archiv možnost, kterou jsme měli my, nemá a pravděpodobně ani mít nebude.
Harmonogram kurzu
Jednou za 14 dní, zpracování nových objevů s jejich majiteli/studenty a mezitím popis obsahu. Dále údržba laboratoře a činnosti různě související s novými objevy.
Je potřeba ale, aktivně vystupovat, při vyhledávání materiálů, motivovat studující. Zatím v první počáteční fázi, se snažit získat archivy nacházející se především doma u studentů, později se zaměřit i na inzerci, bazary atd. V tomto směru, je potřeba vypracovat metodiku a ucelený systém.
Výsledky učení
Nalezení neznámých video materiálů s perspektivou jejich využití i ve vlastní režijní, ale třeba i střihové, zvukové, animační práci studujících. Jak již bylo řečeno, každý nebo skoro každý, má doma nějakou videokazetu s neznámým obsahem ...… Některé jsou ale skrytými poklady (koncert Plastic People z velmi ranných 90.let, Masopust 1988 v Černošcích absolventa KDT, Ivana Látala).
Podnítit hledání a návazně i možnost další práce a využití digitalizovaných záznamů.
Záchrana kulturního dědictví a zároveň objevy neznámého, někdy cenného obrazového materiálu.
Předpoklady a další požadavky
Nalezení videokazet s archivy a umožnění jejich digitalizace. Následná radost z objevů a možnosti, které se objevem archivních materiálů teprve otevírají. Stáří archivů je teoreticky, počínaje koncem 60.let (zcela raritní - profesionální záznam 1'' (Inch) magnetická páska) , spíše ale jde o léta 70. a výše. První homevideo je z roku 1975, úžasný Sony Betamax (Betamax prohrál licenční souboj s Panasonicem a vytlačila ho technicky horší VHS).
Následně může být využita i konzultační dílna, bude-li mě otevřena… k dalším možnostem, které se se zdigitalizováním zatím neznámého obsahu, otevírají.
Literatura
- Johannes Gfeller, Agathe Jarczyk, Joanna Phillips - Kompendium of Image Errors in Analogue Video / Kompendium der Bildstorungen beim analogen video. Schweizerisches Institut für Kunstwissenschaft SIK-ISEA, ISBN 978-3-85881-381-7
- Ben Long, Velká kniha digitálního videa – 2005, Computer Press a.s., ISBN 80-251-0580-6
- John Watkinson, The Art of Digital Video – 2008, Focal Press, ISBN 9780240520056
Hodnoticí metody a kritéria
Účast. Další práce s digitalizovaným materiálem - závisí na jeho obsahu. Ale obecně, velké možnosti skýtá i třeba zpracování, dalo by se říci banálních svatebních obřadů. A to jak z hlediska etnografického výzkumu, tak i filmového. Letmo mě napadá - vyhledat svatebčany ze svatebního obřadu před třiceti léty a citlivě se poptat na osud jejich manželství a peripetie s tím spojené. Rozkošatění příběhu ze svatební síně. Zhruba 50% manželství se rozpadne... často za velmi dramatických okolností. Ale na dnes již historických záznamech, je láska ve vizualizované podobě. Nebo také ne. Studující, pokud budou záznamy jejich rodinné, mají přímou cestu ke svým rodičům... Kombinací u rozpadlých vztahů, je pak faktoriál N+N, kde N je počet vztahů, kterými každý z rodičů prošel, vztáhneme li to i na rodiče tzv. nevlastní, někdy daleko vlastnější, než vlastní. Z tohoto mého stručného textu, můžete tušit, jak se svatební banalita z archivního záznamu před 30 léty, může rozkošatit :-).
Poznámka
Seminář je určen k otevření možností, které skýtá pátrání v různých domácích i jiných videoarchivech a zpřístupnění obsahu neznámých záznamů a jejich případného využití ve filmech. Značnou roli hraje i náhoda, jako při každém hledání respektive pátrání v archivech, dochází zcela přirozeně často i k velmi nečekaným objevům. Náhoda ale, přeje připraveným a digitální laboratoř je/bylo unikátní pracoviště, jehož možnosti, byly zatím využity jen z části. Je velkou otázkou, zda likvidace pracoviště, bude završena nebo se jej i po a přes zásah vedení fakulty, podaří obnovit. Momentálně je laboratoř v troskách a předmětu Analogové stopy minulosti v digitálu, zbývá aspoň odmocnina možností. I ta stále ale, otevírá širokou paletu tvůrčích možností, popsaných v textu výše.
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
|
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
|---|---|
| Po |
|
| Út |
|
| St |
|
| Čt |
|
| Pá |
|
| Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Pá | 10:00–11:45 | Martin ŘEZNÍČEK | Kancelář vedoucího KDT Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven