Umělecký výzkum
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 380UV | zkouška | 10 | 12 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 12 hodin (60 minut) praxe nebo samostatné práce ve škole za semestr, 229 až 279 hodin domácí příprava | česky | akademický rok |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou
Obsah
Předmět studenty uvádí do oboru uměleckého výzkumu, a to na základě seminárních bloků, vedených odborníky, a také společných i individuálních konzultací vlastních studentských projektů. Umělecký výzkum je studentům prezentován v celé šíři perspektiv (historie a historické příklady uměleckého výzkumu, metodologie uměleckého výzkumu, filozofie uměleckého výzkumu, umělecký výzkum filmu, umělecký výzkum v kontextu výtvarného umění, současná témata, ad.)
Cílem předmětu je rozšíření poznání oboru uměleckého výzkumu a zároveň metodologické a umělecké prohlubování doktorských projektů studentů, které budou pravidelně konzultovány.
Výsledky učení
Absolvent kurzu je uveden do oboru uměleckého výzkumu skrze šíři přednášek a odborných vzhledů, prohlubuje své vlastní myšlení o uměleckém výzkumu, jeho kontextu a okolnostech. Svou vlastní umělecko-výzkumnou práci metodologicky i umělecky obohacuje o vhledy odborníků.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
BARTLOVÁ, Milena, BEZECNÝ, Zdeněk eds. Umělecký výzkum na UMPRUM. Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, 2020.
BUDDEUS, Ondřej, STANOVÁ, Magdalena. Zpráva o uměleckém výzkumu pro AVU. Praha: AVU, 2020 [cit. 13.6.2022]. Dostupné z: https://be.avu.cz/app/uploads/2021/11/zprava_o_umeleckem_vyzkumu_avu_20204.pdf
CAZEAUX, Clive. Art, Research, Philosophy. London and New York: Taylor & Francis, 2017.
HANNULA, Mika, SUORANTA, Juha, VADÉN, Tere. Artistic Research Methodology: Narrative, Power and the Public. New York, Bern, Berlin, Bruxelles, Frankfurt am Main, Oxford, Wien: Peter Lang Publishing, 2014.
JOBERTOVÁ, Daniela, KOUBOVÁ, Alice eds. Artistic Research: Is There Some Method?. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2017.
KLEIN, Julian. "What is Artistic Research?” jar-online.net. doi: 10.22501/jarnet.0004
MAHARAJ, Sarat. Know-how and No-How: stopgap notes on “method” in visual art as knowledge. In: ART & RESEARCH: A Journal of Ideas, Contexts and Methods, Vol. 2. No. 2 [cit. 13.6.2022]. Dostupné z: https://s3.amazonaws.com/arena-attachments/47179/Sarat_Maharaj_-_Know-How_and_No-How.pdf
MATEUS-BERR, Ruth, JOCHUM, Richard eds. Teaching Artistic Research: Conversations Across Cultures. Berlin, Boston: Walter de Gruyter, 2020.
MISTRY, Jyoti. Places to Play – Practice, Research, Pedagogy. Amsterdam: Amsterdam University of the Arts, 2017 [cit. 13.6.2022]. Dostupné z: https://www.ahk.nl/fileadmin/download/ahk/Lectoraten/AIR/ISSUU_places_to_play_ZICHT.pdf
VARTO, Juha. Artistic research: What is it? Who does it? Why? Espoo: Aalto korkeakoulusäätiö, 2018.
STEHLÍKOVÁ, Tereza. Exiled from our bodies: How to come back to our senses. London Routledge, 2025.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínkou udělení atestace je aktivní účast studenta na semináři a konzultacích.
Poznámka
Zimní i letní semestr.
Hosté v zimním semestru:
3.11. online - 15:00 - 16:30 David Bate, Westminster University
David Bate (UK) je profesorem fotografie, umělcem a spisovatelem, který se věnuje především fotografickému obrazu. Jeho odborné zájmy zahrnují avantgardní fotografii, dějiny umění, postkoloniální studia, digitální kulturu, filozofii a psychoanalýzu. Vlastní fotografickou tvorbu pojímá jako zkoumání forem jinakosti v každodenním životě. Má za sebou dlouhou a bohatou kariéru, během níž se systematicky zabývá fotografickým obrazem v praxi, historii i teorii – a to prostřednictvím výstav, přednášek i publikační činnosti. Jeho texty o historii, teorii a praxi fotografie jsou široce čtené a respektované, zatímco jeho vizuální díla byla publikována a vystavována na mezinárodní scéně. Významně přispěl k oboru desítkami knih, článků a studií v odborných časopisech i magazínech; jeho práce byla přeložena do japonštiny, italštiny, turečtiny, slovinštiny, polštiny, francouzštiny, španělštiny, němčiny i čínštiny. Je také spoluzakladatelem a spolueditorem mezinárodního teoretického časopisu Photographies. V roce 2018 obdržel prestižní ocenění Royal Photographic Society „Education Award“ za mimořádný přínos v oblasti vzdělávání v oboru fotografie.
The Work of Making
The visual arts have increasingly been discussed in academic fields in terms of ‘practice-based research’ or 'artistic research’ at PhD level. These terms suggest a new acceptance of the visual arts as both a legitimate form of research and a new field of doctoral practice. What happens to the distinction between theory and practice in the process of ‘making work’? Is this theoretical practice or practical theory? Are we able to see a new formation of thinking through practice?
David Bate is Professor of Photography at the University Westminster, London, UK where he has supervised many photography and film projects at MA and PhD levels. His many publications include Photography as a Critical Practice (University of Chicago, 2020), Photography After Postmodernism, (Routledge, 2023) and the forthcoming Plural Photography.
13.11. 10:00 - 12:00, 13:00 - 16:00 host Tereza Reichová, FAMU
Tereza Reichová je dokumentaristka, režisérka a odborná asistentka na Katedře dokumentární tvorby FAMU, kde zároveň pokračuje v doktorském studiu. Ve svém výzkumu se zaměřuje na vývoj metody „konstelačních her“, experimentální pedagogické techniky, která v bezpečném prostředí simuluje vztahy mezi filmovým štábem a protagonisty a pomáhá studentům reflektovat etické otázky, mocenskou dynamiku a možné manipulace během natáčení. Přednáší a vede workshopy od roku 2012, působila například v programech Student’s Academy či Jeden svět, a na FAMU vyučuje také dramaturgický seminář. Jako režisérka a autorka stojí za řadou dokumentů, mezi něž patří například Manuál na výrobu teroristy (2010), Kruh: portrét demonstrace (2009), Epidemie svobody (2017) či Novinářky (2022), přičemž dlouhodobě spolupracuje s Českou televizí. Vedle tvůrčí a pedagogické činnosti se angažuje také v environmentálních otázkách; na AMU působí jako předsedkyně Environmentálního panelu a věnuje se projektům spojeným s klimatickou spravedlností.
Čtvrtek 13.11. 10:00 - 16:00 Půda Ateliéru 9, Husova 242/9, Praha 1
Srdečně zveme studující doktorského studia FAMU na workshop zaměřený na výzkum v oblasti umělecké pedagogiky, zejména tzv. a/r/tography – přístupu propojujícího roli autorky, výzkumnice a pedagožky skrze zkušenostní praxi. Workshop je výstupem grantu SGS FAMU s honosným názvem „Rozvoj metody Budování režijní kondice: Transpozice technik z jiných oborů. Tvorba metodické příručky“. Ale nebojte, režii řešit nebudeme. V rámci dvou bloků nabídneme možnost nahlédnout témata vašeho vlastního výzkumu prostřednictvím arteterapeutických a embodied learning aktivit a prohlédnout si místo, ve kterém se právě nacházíte. Současně představíme teoretický framework a konkrétní postupy doktorandského výzkumu Terezy Reichové, jejích kolegyň a studujících.
Prosíme o zprávu, kolik z vás se může zúčastnit celodenního workshopu a kolik jen odpolední části od 13:00-16:00.
Těší se Tereza Reichová, Sarah Lomenová a Ludmila Cimbůrková
27.11. online - 12.30-14.30 Margherita Sprio, Westminster University
Margherita Sprio (UK) je docentkou teorie filmu a vizuální kultury na University of Westminster, kde působí také jako náměstkyně ředitelky Graduate School. Její odborné zájmy zahrnují filmovou politiku, globalizaci, migraci, kulturní a genderovou odlišnost, vztahy mezi filmem, fotografií a současným uměním. Je autorkou knihy Migrant Memories: Cultural History, Cinema and the Italian Post-War Diaspora in Britain (2013) a připravuje novou publikaci Women in the Frame: Feminist Intimacies on the British Screen (Bloomsbury). Publikovala řadu studií o diaspoře, reprezentaci a současné kinematografii. Její práce byla široce citována a prezentována na mezinárodních konferencích, spolupracovala s festivaly, galeriemi i univerzitami po celé Evropě. Aktivně se podílí na editorských a recenzních činnostech v odborných časopisech a výzkumných radách.
18.12. 11:30 -13:30 prezentace studentů.
Rozvrh na akademický rok 2025/26:
| Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 16.10.2025 | 12:30–15:30 | Tereza STEHLÍKOVÁ | Učebna 5 (FAMU) Lažanský palác |
T. Stehlíková | přednášková par. 1 | |
| 03.11.2025 | 15:00–16:30 | Tereza STEHLÍKOVÁ | David Bate, Westminster University (host) - online | přednášková par. 1 | ||
| 13.11.2025 | 12:30–14:30 | Tereza STEHLÍKOVÁ | Učebna 5 (FAMU) Lažanský palác |
T. Reichová (host) | přednášková par. 1 | |
| 27.11.2025 | 12:30–14:30 | Tereza STEHLÍKOVÁ | Margherita Sprio, Westminster University (host) - online | přednášková par. 1 | ||
| 18.12.2025 | 11:30–13:30 | Tereza STEHLÍKOVÁ | Učebna 5 (FAMU) Lažanský palác |
prezentace doktorandů/ek | přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Výzkum a teorie audiovize 2023 (Povinné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2025 (Povinné předměty)