History of World and Czech Theatre 1

Register Display Schedule

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
205XDSS1 Z 2 10S Czech winter

Subject guarantor

Eva KYSELOVÁ

Name of lecturer(s)

Eva KYSELOVÁ

Learning outcomes of the course unit

Mode of study

Readings, moderated discussions, discussion, Theatre production media recordings, text analyses.

Prerequisites and co-requisites

Course contents

Origin and basis of theatre.

Antique theatre; changes in theatre, its types and functions, sources of later inspiration.

Theatre Celebrations: organization, audience, space, actors, music and dance, costumes, make-up; Helenistic and Roman theatre; today's staging of the antique.

Medieval theatre and drama; Carneval, folk culture and theatre.

Types of Italian theatre and drama from the Renaissance; theatre space, stage sets.

English theatre and drama; theatre professionals; Shakespeare.

Spanish theatre and drama; Relgious and educational theatre; The Baroque.

French theatre and drama 1500-1800; origin, endurance and changes in style.

German theatre and drama and its reforms; the national theatre phenomenon (the function of the dramaturg).

European theatre and drama from 1800 to the beginning of modern theatre; artistic vs popular theatre (from Romantism to Realism). Forms of realistic drama; illusion theatre.

The Great Theatre Reform (from Wagner to Moderism); New drama and theatre set design. New means of expression, the theatre artist, director; illusion and non-illusion theatre.

Inter-war and Post-war years of European theatre. The Avand garde, epic theatre, existentialism and absurd drama.

The Second Theatre Reform; new social relationships, repertoire and alternative theatre.

Changes in acting and direction in the 20th Century, Stanislawsky, Mejerchold, Brecth, Grotowski (and others).

Recommended or required reading

BRAUN, Kazimierz. Druhá divadelní reforma? Přel. Jiří Vondráček. Praha: Divadelní ústav; Praha: Městská knihovna; Praha: AMU; Brno: JAMU, 1993. 176 s. Přel. z: Druga reforma teatru? ISBN 80-7008-037-X.

BROOK, Peter. Pohyblivý bod: Čtyřicet let divadelního výzkumu 1946-1987. Přel. Jan Hančil. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996. 248 s. Přel. z: The Shifting Point.

---. Prázdný prostor. Přel. Alois Bejblík. Praha: Panorama, 1988. 232 s. Přel. z: The Empty Space.

BROCKETT, Oscar G. Dějiny divadla. Přel. Milan Lukeš a Zdena Benešová. Praha: Nakladatelství Lidové noviny; Praha: Divadelní ústav, 1999. 948 s. Přel. z: History of the Theatre [1968, 1999]. ISBN 80-7008-096-5 (Divadelní ústav). 80-7106-364-9 (Lidové noviny).

CÍSAŘ, Jan. Přehled dějin českého divadla: I. Od počátků do roku 1862. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra teorie a kritiky, 2004. 100 s. ISBN 80-7331-007-4.

---. Přehled dějin českého divadla: II. Od roku 1862 do roku 1945. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra teorie a kritiky, 2004. 220 s. ISBN 80-7331-027-9.

---. Vývoj divadelního jazyka. České Budějovice: Krajské kulturní středisko České Budějovice, 1990. 134 s. ISBN 80-85028-36-0.

ČERNÝ, František (ed.). Dějiny českého divadla I, II, III, IV. Praha: Academia, 1968, 1969, 1977, 1983. 428, 432, 660, 708 s.

HYVNAR, Jan. Herec v moderním divadle. Praha: Pražská scéna, 2000. 296 s. ISBN 80-86102-07-6.

LEHMANN, Hans Thies. Postdramatické divadlo. Prel. Anna Grusková a Elena Diamantová. Bratislava: Divadelný ústav, 2007. 368 s. Ed. Svetové divadlo. Prel. z: Postdramatisches Theater. ISBN 978-80-88987-81-9.

PAVIS, Patrice. Divadelní slovník: slovník divadelních pojmů. Přel. Daniela Jobertová. Praha: Divadelní ústav, 2003. s. 496. Přel. z: Dictionnaire du Théâtre [1996]. ISBN 80-7008-157-0.

SCHERHAUFER, Petr. Čítanka z dejín divadelnej réžie: od Goetheho a Schillera po Reinhardta. Bratislava: NOC, 1998. 328 s. ISBN 80-85455-75-7.

---. Čítanka z dejín divadelnej réžie: od neandertálca po Meiningenčanov. Bratislava: NOC, 1998. 368 s. ISBN 80-85455-74-9.

---. Čítanka z dejín divadelnej réžie: od futuristov po Ejzenštejna. Bratislava: Divadelný ústav, 1999. 368 s. ISBN 80-88987-02-4.

STEHLÍKOVÁ Eva. Antické divadlo. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum, 2005. 384 s. ISBN 80-246-1105-8.

Assessment methods and criteria

During the semester independent readings and active participation in class discussions are required which are necessary for the award of credit.

Schedule for winter semester 2019/2020:

Date Day Time Tutor Location Notes No. of paralel
11.10.2019 09:00–10:30 Eva KYSELOVÁ
parallel1
22.11.2019 09:00–10:30 Eva KYSELOVÁ
parallel1
13.12.2019 09:00–10:30 Eva KYSELOVÁ
parallel1
10.01.2020 09:00–10:30 Eva KYSELOVÁ
parallel1

Schedule for summer semester 2019/2020:

The schedule has not yet been prepared

The subject is a part of the following study plans