Acting 3

Display Schedule

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
205XHEV3 Z 1 10S Czech winter

Subject guarantor

Jana SMRČKOVÁ (Hana Smrčková)

Name of lecturer(s)

Jana SMRČKOVÁ (Hana Smrčková)

Learning outcomes of the course unit

The cours aim is to further develop the potential of one's body as an instrument of communication.

Mode of study

Improvisation, working on a role, gradual taking part in the creation of a stage form.

Prerequisites and co-requisites

Ability to cooperate, perception of a partner, empathy, imagination, sense of the rhythm of speech and movement. The proper dialogue behaviour abilities, in original work or theatre play.

Course contents

The course expands the balance of the conscious plane and students' mental-physical personality. The purpose of acting training is through intuitive shared presenting the demand for the organic cultivation of personality. Also students learn to identify technical requirements, which are observable through th intellect and seeks to understand and grasp specific skills.

Recommended or required reading

BROOK, Peter. Pohyblivý bod: Čtyřicet let divadelního výzkumu 1946-1987. Přel. Jan Hančil. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996. 248 s. Přel. z: The Shifting Point.

ČECHOV, Michail. Hercova cesta. Přel. Zoja Oubramová. Praha: Panorama, 1990. 224 s. Přel. z: Puť akťjora. ISBN 80-7038-154-X.

---. O herecké technice. Přel. Zoja Oubramová. Praha: Divadelní ústav; Praha: DAMU, 1996. Přel. z: To the Actor. 134 s. Edice Světové divadlo. ISBN 80-7008-054-X.

DIDEROT, Denis. Herecký paradox. Přel. Jan Binder. In DIDEROT, Denis. O umění: výbor statí a textů. Praha: Odeon, 1983. 436 s. Ed. Estetická knihovna, sv. 9. Přel. z: Paradoxe sur le comédien.

GROTOWSKI, Jerzy. Divadlo a rituál: texty 1965-1969. Přel. z polštiny. Bratislava, Kalligram, 1999. 208 s. ISBN 80-7149-276-0.

HYVNAR, Jan. Herec v moderním divadle: vize, metody a techniky herectví 20. století. Praha: Pražská scéna, 2000. ISBN 80-86102-07-6

KRÖSCHLOVÁ, Eva. Jevištní pohyb: Herecká pohybová výchova. 2., dopl. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra autorské tvorby a pedagogiky, 1998. 240 s. ISBN 80-85883-32-5.

LUKAVSKÝ, Radovan. Být nebo nebýt: Monology o herectví. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981. 248 s.

MARTINEC, Václav. Herecké techniky a zdroje herecké tvorby: Příručka pro adepty a studenty herectví. Praha: Pražská scéna-IPOS-Vyšší odborná škola herecká, 2003. 192 s. ISBN 80-7068-171-3.

RUTTE, Miroslav. O umění hereckém: K estetice a psychologii divadelní a filmové tvorby. Praha: Jos. R. Vilímek, 1946. 416 s.

STANISLAVSKIJ, vl. ALEXEJEV, Konstantin Sergejevič. O hereckej práci. Prel. a prepracovala Viera Mikulášová-Škridlová. Bratislava: TÁLIA-press, 1997. 276 s. Prel. z: Rabota akťjora nad soboj. Dněvnik učenika [1938]. ISBN 80-85455-47-1.

VOSTRÝ, Jaroslav. Proměny herectví: Metodický materiál pro potřeby amatérských divadelních souborů. Praha: OKS Praha-západ, 1983. 58 s.

Assessment methods and criteria

Credit is awarded based on activity in exercises.

Schedule for winter semester 2019/2020:

Date Day Time Tutor Location Notes No. of paralel
11.10.2019 14:50–16:20
parallel1
13.10.2019 11:00–12:30 Jana SMRČKOVÁ (Hana Smrčková)
parallel1
22.11.2019 14:50–16:20
parallel1
24.11.2019 11:00–12:30 Jana SMRČKOVÁ (Hana Smrčková)
parallel1
13.12.2019 14:50–16:20
parallel1
15.12.2019 11:00–12:30 Jana SMRČKOVÁ (Hana Smrčková)
parallel1
10.01.2020 14:50–16:20
parallel1
12.01.2020 11:00–12:30 Jana SMRČKOVÁ (Hana Smrčková)
parallel1

Schedule for summer semester 2019/2020:

The schedule has not yet been prepared

The subject is a part of the following study plans