Czech documentary film after a year 1989 3

Display Schedule

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
303CDS3 Z 1 12S Czech winter

Subject guarantor

Petr KUBICA

Name of lecturer(s)

Petr KUBICA

Learning outcomes of the course unit

Study results:

Students are introduced to the latest Czech documentaries in the context of their development in the past decade. Students directly participate in the preparations of the class and develop critical thought in the writing of a final course paper in which on a chosen work or phenomenon.

Mode of study

class

Prerequisites and co-requisites

None

Course contents

Course description and topic scope:

The aim of the course is to introduce students to the latest works in Czech documentary film in direct relation to the development of Czech documentaries after 1989. The course clarifies current documentary works, not only film presented on Czech Television, at film festivals or in cinemas but also on the borders of genre of television production which use documentary elements (reality shows, docu-dramas, docu-soaps). On a continual mapping of Czech documentary production, changing from year to year, the students take part which work with assigned films, preparing examples and commentary, and initiating discussion. The instructor ensures the selection of film and television programs, guarantees familiarization in a wider context and precise information, moderates discussions which depend upon viewed examples and knowledge of other films.

The student is to take up a position towards exemplary examples of contemporary Czech documentary pieces. The course originates in the continual history of Czech documentary after 1989 but does not focus only on artistically important works but maps all current creations inclusing examples from the most diverse television series, Czech verisons of adopted television formats and ignoble programs using documentary elements. The concept of the course favors current Czech creations whose aim is to continually introduce students witn new Czech productions. Together with films, the focuses also on the requirements in which they emerged,reasons, why they emerged and what they represent in the Czech context. Also taken will be the social, political, cultural and historical environment. The course is also a space for discussion allowing always new definition of the relationship betwen documentary work and social reality.

Recommended or required reading

Recommended literature:

Current viewable and available network articles and interviews on discussed films.

Periodicals in print and on the network: DokRevue, 25fps, Cinepur, Film a spiritualita, Film a doba, Kinečko, Revue filmového přehledu, Zóna.

ADLER, Rudolf. Cesta k filmovému dokumentu. 3., rozš. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Filmová a TV fakulta, 2001. 90 s. Studijní texty. ISBN 80-85883-72-4.

GŁOWA, Jadwiga. Dokument filmowy epoki Havla. Kraków: Rabid, 2005. 225 s. ISBN 83-88668-98-6.

KORDA, Jakub. Úvod do studia televize 2. Faktuální televize a její žánry: studijní text pro kombinované studium. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. 63 s. Studijní opory. ISBN 978-80-244-3611-1.

NAVRÁTIL, Antonín. Cesty k pravdě či lži: 70 let československého dokumentárního filmu. 2. vyd., (1. v nakl. AMU). Praha: Akademie múzických umění v Praze, Filmová a televizní fakulta v Nakladatelství AMU, 2002. 285 s. ISBN 80-7331-909-8.

ŠTOLL, Martin a kol. Český film: režiséři-dokumentaristé. 1. vyd. Praha: Libri, 2009. 695 s. ISBN 978-80-7277-417-3.

ŠVOMA, Martin. Karel Vachek etc. Vyd. 1. V Praze: Akademie múzických umění, 2008. 312 s. Edice 20/21. ISBN 978-80-7331-122-3.

TŘEŠTÍKOVÁ, Helena a TŘEŠTÍK, Michael. Časosběrný dokumentární film. Vydání první. Praha: NAMU, 2015. 176 stran. ISBN 978-80-7331-355-5.

TŘEŠTÍKOVÁ, Helena a KOSATÍK, Pavel. Sběrná kniha. Vydání první. V Praze: Paseka, 2017. 335 stran. ISBN 978-80-7432-752-0.

JEŠUTOVÁ, Eva a kol. 99 významných tvůrců rozhlasových dokumentů. Vyd. 1. Praha: Radioservis, 2013. 263 s. ISBN 978-80-87530-31-3.

HUČKOVÁ, Jadwiga, ed., KŘIPAČ, Jan, ed. a ŁYKO, Iwona, ed. Český a polský dokumentární film v éře evropeizace = Czeski i polski film dokumentalny w czasach europeizacji. Překlad Joanna Derdowska. Vydání první. [Praha]: Národní filmový archiv, 2015. 240 stran. ISBN 978-80-7004-164-2.

FERENČUHOVÁ, Mária, ed. Dokumentárny film v krajinách V4. 1. vydanie. Bratislava: Vysoká škola múzických umení, Filmová a televízna fakulta, 2014. 231 stran. ISBN 978-80-89439-65-2.

KOPAL, Petr a BLAŽEK, Petr. Film a dějiny. Vyd. 1. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2004. 406 s. ISBN 80-7106-667-2.

KOPAL, Petr a kol. Film a dějiny. 7, Propaganda. Vydání první. Praha: Václav Žák - Casablanca, 2018. 380 stran. ISBN 978-80-87292-44-0.

ČESÁLKOVÁ, Lucie, ed. Generace Jihlava. V češtině vyd. 1. [Brno]: Větrné mlýny ve spolupráci s Akademií múzických umění v Praze - Nakladatelstvím AMU, 2014. 334 s. Vysočina. ISBN 978-80-7443-109-8.

SCHLEGEL, Hans-Joachim, ed. Podvratná kamera: jiná realita v dokumentárním filmu střední a východní Evropy. Vyd. 1. Praha: Malá Skála, 2003. 365 s. Světový dokumentární film; 1. ISBN 80-86776-00-X.

ČULÍK, Jan. Jací jsme: česká společnost v hraném filmu devadesátých a nultých let. Vyd. 1. Brno: Host, 2007. 653 s., [24] s. obr. příl. ISBN 978-80-7294-254-1.

Assessment methods and criteria

Note

None

Schedule for winter semester 2019/2020:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon
Tue
room 217
Room No. 217

(Lažanský palác)
KUBICA P.
09:00–10:35
ODD WEEK

(lecture parallel1)
Wed
Thu
Fri
Date Day Time Tutor Location Notes No. of paralel
Tue 09:00–10:35 Petr KUBICA Room No. 217
Lažanský palác
lecture parallel1

Schedule for summer semester 2019/2020:

The schedule has not yet been prepared

The subject is a part of the following study plans