Scenography (N0212A310006)
Type of programme | Mode of study | Profile of the programme | Standard study length | Language Instruction | Department |
---|---|---|---|---|---|
Continuing Master's Programme | full-time | academically oriented | 2 years | Czech | Department of Stage Design |
Since this programme is designed for Czech-speaking students an English description is not available.
Guarantor of study programme
Programme objectives
Scénografie se zabývá porozuměním a utvářením vztahů v prostoru/prostředí, interpretačními postupy a výtvarnými prostředky. Scénografie se v současnosti již neorientuje čistě jen na divadelní prostor, zabývá se širokým spektrem možností toho, co si pod pojmem prostor/prostředí v širším kontextu můžeme představit a jak ho subjektivně i objektivně vnímáme na úrovni reálné, imaginativní, duchovní. Obor nakládá s jedincem, skupinou, objektem i prostorem v širším kontextu a vlivem na jejich vzájemnou souvztažnost. Široká škála projevů oboru zahrnuje v současnosti konceptuální tvorbu, kurátorství, instalaci, výstavnictví, prostorovou tvorbu, divadelní i jevištní scénografii v kombinaci s psychologickou a výtvarnou interpretací postavy. Scénografie zahrnuje v současné době také sociální, imerzivní i virtuální prostředí.
Zásadními spolučiniteli jsou prostor/prostředí, narativ a čas.
Uchazeč o studium musí mít uzavřené bakalářské studium na katedře Scénografie (dále jen KS) DAMU nebo na příbuzném oboru jiné vysoké školy a úspěšně absolvovat talentové přijímací řízení.
Magisterské studium na KS je umělecky orientované a rozvíjí individuální vlastnosti studentů a jejich směřování ke konkrétní oblasti scénografické/prostorové tvorby. Magisterské studium je rozhodující fáze formování umělecké osobnosti a je určující pro další profesní vývoj. Důležitou vlastností je schopnost „myslet jinak“, tedy myslet originálně, netradičně, s vědomím realizovatelnosti a interpretovat a tvořit autorsky v prostoru mimo profesní stereotypy.
Výuka oboru Scénografie na magisterském stupni je založena na prolínání umění, převážně performativního a výtvarného charakteru, humanitních věd a technologií, přičemž reflektuje současné umělecké, etické a profesní nároky oboru.
Výuka v Mgr studijním programu KS navazuje na bakalářský studijní program KS a je zaměřena na scénografii v divadelním prostředí v širším kontextu, filmovou scénografii a na specializaci kostým a maska.
Cílem magisterského studia oboru scénografie je směřování studujících k výtvarné umělecké interpretaci a ztvárnění vztahů, vlastností a charakteru prostoru a interpretaci psychologie postavy na základě předlohy, ale i vlastní autorské a badatelské činnosti či autorského konceptu. Důležitými aspekty výuky je vedení studujících s důrazem na komunikaci v tvůrčím týmu, na uměleckou i technickou realizaci projektů na vysoké úrovni a následnou schopnost teoreticky reflektovat metody a postupy vlastní autorské tvorby v kontextu současných uměleckých vyjádření.
Za účelem pokrytí širokého tematického zaměření a postupného rozšíření oboru scénografie v uplynulých letech se magisterský studijní program KS opírá o řadu povinných předmětů společného základu kterými jsou:
Dějiny scénografie 1 - 4,
Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře 1
Kresba a malba 1 -3,
Kapitoly z vývoje výtvarného myšlení 1-3.
Dále si studující mohou individuálně zvolit po domluvě s vedoucím pedagogem z řady volitelných a povinně volitelných předmětů, které nabízí i jiné studijní programy AMU za účelem získání vysoké profesní erudice. Studující si mohou doplnit potřebné praktické a teoretické vzdělání v případě, že přicházejí z jiného, než divadelního bakalářského studijního programu.
Profile of a programme graduate
Absolvent/ka má důkladný teoretický a historický přehled o podstatě oboru.
• je schopen interpretovat, autorsky i týmově tvořit, vyvíjet a improvizovat,
je schopen nabídnout originální projektovou vizi
dokáže při své tvorbě reflektovat historické, kulturní, ekonomické, environmentální, umělecké a etické souvislosti,
• je schopen vnímat, aplikovat a reflektovat dramaturgické metody v umělecké tvorbě,
• dokáže propojovat technickou a uměleckou rovinu projektů v oblasti živého umění,
• má komunikační dovednosti potřebné k prezentaci projektů a týmové práci,
• je schopen vést a inspirovat umělecky realizační tým,
• je schopen vytvořit technickou specifikaci pro potřebu plánování projektu,
• určovat priority a rozhodovat se, přebírat odpovědnost za svěřenou práci i skupinu,
• umí motivovat spolupracovníky a vyjednávat,
• zvládá provést relevantní analýzu problematiky a odborně reflektovat vlastní tvůrčí práci
• orientuje se v současné vizuální, konceptuální, divadelní a filmové prostorové tvorbě
Absolvent/ka má kompetence a schopnost vést umělecký, technický a realizační tým, tak aby zaručil profesionální výstup na co nejvyšší kvalitativní, umělecké úrovni.
Je schopen profesionální komunikace na technické i umělecké rovině ve všech zmíněných oblastech.
Je schopen vytvořit dokumentaci o vzniku a vlastnostech autorského díla.
Má přehled o aktuálně dostupných technologiích potřebných k realizaci uměleckého projektu a jejich principu fungování.
Absolvent/ka je na základě svého zvoleného zaměření odborníkem, výkonným umělcem, profesionálem v oborech scénografie, filmová scénografie, kostým a maska.
Absolvent/ka má umělecký, praktický, technický i teoretický vhled z hlediska oboru, který si v zvolil jako svou magisterskou specializaci.
• má přehled o možnostech aplikace technologií zejména v oblasti živého, divadelního, nebo filmového umění,
• ovládá odborné terminologie a má schopnost odborně komunikovat se technickými profesemi, jeho předem zvoleného zaměření,
• má dostatečné znalosti v oblasti základních potřebných technologií k přípravě a realizaci projektu.
Rules and requirements for creating study plans
Studijní program obsahuje povinné hlavní předměty (tzn. předměty bez možnost opravného termínu), povinné předměty většinou nenabízejí možnost opakovaného zapsání. Všechny specializace mají stejné předměty tzv. společného základu. Poté pak má každá specializace svůj vlastní studijní plán. Specializace Filmová scénografie a Kostým a maska mají pevně stanovené studijní plány a to s ohledem na nutnou profesní vybavenost studujících. Specializace Divadelní scénografie dává naopak studujícím větší možnost individuálněji si utvářet studijní plán pomocí povinně volitelných a volitelných předmětů
Divadelní scénografie
Z celkových 120 ECTS je 101 určeno pro povinné předměty,10 ETCS je určeno pro povinně volitelné předměty, 9 ECTS z nabídky volitelných předmětů DAMU, AMU.
Pomocí cíleného výběru povinně volitelných předmětů je zaručena rychlá adaptace studujících, kteří přicházejí z bakalářských programů jiných vysokých škol než je DAMU.
Kostým a maska
Z celkových 120 ECTS je 113 určeno pro povinné předměty, 7 ECTS z nabídky volitelných předmětů DAMU, AMU,
Filmová scénografie
Z celkových 120 ECTS je 115 určeno pro povinné předměty, 5 ECTS z nabídky volitelných předmětů DAMU, AMU.
General information about admission process
NÁROKY NA UCHAZEČE:
Uchazeč o studium musí mít uzavřené bakalářské studium na KS DAMU nebo bakalářské studium příbuzné vysoké školy např. Bakalářský program scénografie KALD, Bakalářské programy DAMU, FAMU, FF UK, FA ČVUT, Bakalářské programy AVU, UMPRUM, FAVU, UJEP, FULS – Plzeň atd.
POVINNÉ PŘÍLOHY, DOMÁCÍ PRÁCE A JEJICH PŘEDLOŽENÍ:
Nad rámec povinných příloh k přihlášce, společných pro celou fakultu (strukturovaný životopis a ověřená kopie nebo originál dokladu o získaném vzdělání) předloží dále uchazeč o studium v tomto programu:
Vlastní návrh tématu studia/motivační dopis (max. dvoustránkový text). Návrh obsahuje osobní zájem o konkrétní specializaci, jeho zdůvodnění a vlastní představu o směřování individuálního studia (specifický žánr nebo aplikace scénografie). Projekt studia předloží uchazeč společně s přihláškou v elektronické formě (nahráním přímo do elektronické přihlášky po její registraci).
Soubor prací (portfolio), které dokládá obhajobu navrhovaného projektu vlastní tvorbou. Portfolio uchazeč přinese s sebou v den konání přijímacího zkoušky.
PRŮBĚH PŘIJÍMACÍCH ZKOUŠEK:
a) Počet kol: Jedno kolo.
b) Časové rozpětí jednotlivých kol: Jeden den.
RÁMCOVÝ OBSAH PŘIJÍMACÍ ZKOUŠKY A KRITÉRIA VYHODNOCENÍ VÝSLEDKŮ:
Přijímací zkouška sestává z jednoho kola, v němž se hodnotí předložený písemný projekt a portfolio, splnění zadaného výtvarného úkolu a pohovor.
- úkol - předložený písemný projekt a portfolio – hodnotí se vhled do problematiky oboru, zájem o obor, umělecká interpretační a výtvarná úroveň, talent – maximální počet bodů 15, minimální počet bodů pro splnění 10.
- úkol - splnění zadaného výtvarného úkolu – hodnotí se:
Divadelní scénografie a Kostým a maska – výtvarné řešení úryvku zadané divadelní či literární předlohy, která obsahuje prostorové řešení/řešení postavy na základě interpretace předlohy.
Filmová scénografie – zadání je návrh interiérové dekorace dle zadaného tématu s důrazem na celkovou atmosféru navrženého prostoru.
maximální počet bodů 20, minimální počet bodů pro splnění 10.
- úkol - pohovor – obsahuje ústní obhajobu zvoleného řešení zadání a obhajobu specifických aspektů projektu studia/motivačního dopisu maximální počet bodů 15, minimální počet bodů pro splnění 10.
Přijati budou uchazeči, kteří dosáhnou nejméně 30 bodů a zároveň dosáhnou minimálního počtu bodů ze všech tří úkolů.
Applicability to other types of academic programmes
Bakalářský program scénografie KALD
Bakalářské programy DAMU, FAMU, FF UK, FA ČVUT atd
Bakalářské programy AVU, UMPRUM, FAVU, UJEP, FULS – Plzeň atd.
Doktorské studium DAMU, FAMU, FF UK, FA ČVUT atd.
Parts of the state final examination and their contents
Specializace: Divadelní scénografie
a/ Písemná teoretická diplomová práce VŠKP v minimálním rozsahu 40 stran a její obhajoba. V rámci teoretické práce se student zabývá zkoumáním problematiky a vztahů uvnitř nejen divadelního prostoru. Teoretická práce je v úzkém vztahu k dosavadnímu a budoucím praktickému i teoretickým směřování studujících. Teoretická práce má za úkol reflektovat a pojmenovat otázky, motivy, témata a zdroje, které jsou součástí kulturního a společenského dědictví, na kterých se studentova kreativita zakládá a ze kterých čerpá. (Vyučováno v předmětech Dějiny scénografie 1. – 4., Scénografie 1. – 4.)
b/ Absolventský výkon - prezentace a obhajoba komplexního scénografického řešení daného tématu (divadelní předloha: hra, libreto, literární text..). Řešení akademického úkolu formálně obsahuje model v měřítku (1:25), situační storyboard, barevné návrhy řešení jednotlivých situací a scén ( DIN A 3 -25 ks),technickou dokumentaci (půdorysy, bokorysy v měřítku 1:25), 3D vizualizaci k jednotlivým scénám a inspirační volnou tvorbu (8 ks – DIN A 1), případně další nutné podklady. Současně student předkládá teoretickou reflexi akademického zadání v rozsahu 15 stran. Tato reflexe obsahuje definici a popis problematiky zadání, reflexi a obhajobu vlastních interpretačních postupů a metod, nástin a reflexi inspiračních zdrojů a vlastní scénografickou koncepci v kontextu inscenační tradic. (Vyučováno v předmětu Scénografie 1. - 4.)
c/ Ústní zkouška z teorie obsahuje zkoušku z předmětů ( 2 otázky):
- Dějiny scénografie 1 – 4 – student si vytáhne otázku, na přípravu má 1 hodinu
- Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře – student si vytáhne otázku, na přípravu má 1 hodinu
Specializace: Kostým a maska
a/ Písemná teoretická diplomová práce VŠKP a její obhajoba - součást diplomního projektu v minimálním rozsahu 40 stran obsahující rozbor zadaného textu, popis problematiky zadání a inspiračních zdrojů, inscenační tradice a vlastní kostýmní koncepci. (Vyučováno v předmětech Dějiny scénografie 1. – 4., Kostým a maska 1. – 4., Filmový kostým 1. -4.)
b/ Absolventský výkon - prezentace a obhajoba komplexního kostýmního řešení obsahuje návrhy řešení jednotlivých kostýmů a dramatických situací, technickou střihovou dokumentaci, případně další nutné podklady jako jsou modely, prototypy, masky. (Vyučuje se v předmětu Kostým a maska 1. – 4., Filmový Kostým 1. -4.).
c/ Ústní zkouška z teorie obsahuje zkoušku z předmětů (2 otázky):
- Dějiny scénografie 1 – 4 – student si vytáhne otázku, na přípravu má 1 hodinu
- Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře – student si vytáhne otázku, na přípravu má 1 hodinu
Specializace: Filmová scénografie
a/ Písemná teoretická diplomová práce VŠKP a její obhajoba – součást diplomního projektu v minimálním rozsahu 40 stran obsahuje rozbor filmového žánru souvisejícího s tématem zadaného textu, Prezentace inspiračních zdrojů a vlastní scénografickou koncepci zadaného textu. Nedílnou součástí odevzdané práce je kompletní prezentace výtvarného řešení, včetně (Vyučováno v předmětech Filmová scénografie 1. – 4., Projekt filmové scénografie 1. -4., Dějiny scénografie 1. – 4.)
b/ Absolventský výkon - prezentace a obhajoba výtvarného pojetí zadaného textu. Součástí prezentace jsou výtvarné koláže zachycující atmosféru klíčových dekorací filmu, výběr referenčních obrázků a 30 až 40 barevných vizualizací klíčových scén projektu, posluchač také prezentuje základní půdorysy a situační schémata případně podrobnější výkresy, které ukazují, jakým způsobem by bylo možné výtvarný koncept filmu technicky realizovat. (Vyučováno v předmětech Filmová scénografie 1. -4.)
c/ Ústní zkouška z teorie obsahuje zkoušku:
- ze souboru otázek zahrnující problematiku filmové scénografie v souvislostech se vznikem filmového díla. Tyto otázky jsou studentovi předem známé a po vylosování otázky má student čas na přípravu odpovědi. (Vyučováno v předmětech Filmová scénografie 1. – 4., Projekt filmové scénografie 1. – 4., Přehled dějin světové kinematografie 1. – 3.)
- Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře – student si vytáhne otázku, na přípravu má 1 hodinu
Other academic duties
Spolupráce se studijním programem LAD.LA a dalšími katedrami
Magisterské studium na katedře scénografie částečně navazuje, na základě individuální domluvy s garantem, na výuku magisterského programu Světelný a audiovizuální design pro živá umění (dále jen LADLA) prostřednictvím realizační spolupráce v Divadle DISK. Studijní program LADLA bude integrován na KS v průběhu roku 2025. Navazuje na možnou realizační činnost studujících v divadle DISK.
Nový studijní magisterský program LADLA se bude zabývat designem pro živá umění v nejširším smyslu slova. Prostřednictvím tohoto programu si studenti osvojí principy designu, tvorby a realizace projektů, které jim umožní vstoupit jak do tradičních rolí v oblasti scénického umění, tak do rozšířené oblasti, která zahrnuje audiovizuální tvorbu, imerzivní zážitky, výstavnictví a event design. Program staví na stávajících odborných znalostech pedagogického týmu nejen v oblasti divadla, ale šířeji v segmentu živých umění, které rozšiřuje o oblast digitálních médií. Studenti magisterského studijního programu KS mají možnost individuálně spolupracovat na společných zadáních a projektech nově vznikajícího studijního programu LADLA.
Cílem je postupné zapojování studenta do pracovního a tvůrčího procesu v profesionálním prostředí. Časové rozvržení praxí v rámci čtyř semestrů studia odpovídá zvyšující se odborné připravenosti studentů. Součástí koncepce praxí je i absolventský výkon, který může být realizován v divadelním studiu DISK ve spolupráci se studenty KČD, KALD, KP, KS příp. KATAP nebo, po domluvě s garantem, praxí, v jiné instituci, ve které student vykonával externí praxi.
Spolupráce s Divadlem DISK
Studující katedry scénografie, kteří vykonávají praxi v divadle DISK, mají řadu povinností a zodpovědností souvisejících s realizací výpravy inscenace ukotvených v provozním řádu DS DISK. Scénograf a kostýmní výtvarník jsou zodpovědní za vytvoření a představení koncepce výpravy na explikační poradě, kterou doplní na poradě předávací kompletní technickou dokumentací pro výrobu dekorací, šití kostýmů či výrobu loutek. Tento návrh je konzultován s pedagogy KS a pracovníky dílen DS DISK, aby byla zajištěna správná technologie výroby, dostupnost materiálů a bezpečnost. Scénograf dohlíží na průběh výroby, aktivně se podílí na výrobních krocích a výsledné podobě. Je povinen zajistit, že všechny kostýmy jsou řádně evidovány a poskytuje detailní podklady pro pracovníky garderoby včetně seznamů a instrukcí pro údržbu kostýmů. Dále je odpovědný za dodržení rozpočtu pro výrobu a často také za výtvarnou stránku programu a propagačních materiálů inscenace
Spolupráce s FAMU
Nejzásadnější spolupráce specializace filmové scénografie s FAMU je spolupráce s katedrou režie na přípravě a realizaci ateliérového cvičení 3. ročníku.
Vzhledem k plánu práce ve studiu FAMU, tato spolupráce začíná ve druhém semestru magisterského studia filmové scénografie a pokračuje do třetího semestru studia.
Během této spolupráce na ateliérovém cvičení se studenti filmové scénografie pracovně setkávají se studenty režie a studenty kamery, během natáčení pak i se studenty oboru produkce a studenty zvukové tvorby FAMU.
Studenti FAMU běžně oslovují studenty Scénografie s nabídkou na spolupráci na školních projektech, tato spolupráce během školy velmi často pokračuje i po skončení studia.
Characterisation of professional practice
Odborná praxe se u jednotlivých specializací liší, ve specializaci Divadlení scénografie je přímá dohoda Národním divadlem o plnění praxe na jedné z inscenací tohoto divadla. Student je přítomem u celého procesu přípravy a realizace inscenace.
Filmová scénografie poskytuje praxi v rámci spolupráce se studenty FAMU, dále pak dle možností jednotlivých pedagogů se realizuje praxe na reklamách či dalších projektech českých i zahraničních filmových produkcí.
Kostýma maska, zde probíhá praxe dlemožností v divadle DISK, v možnostech další praxe pomáhají pedagožky této specializace, jak v českých divadlech, tak u filmových prudukcí.
Anticipated job placement for graduates (typical employment)
Divadelní scénografie
Scénograf a kostýmní výtvarník pro všechny typy divadel včetně netradičních prostorů a site specific, konceptuální umělec na poli prostorové tvorby s širokým polem působení, vedoucí scénické výpravy, autor výstav a muzejních instalací, konzultant architekta při projektování specificky náročných prostředí interiérů, při rekonstrukci divadelních budov, provozní architekt, nebo vedoucí jevištního provozu.
Absolventi najdou uplatnění zejména v oblasti scénických umění, ale také se mohou uplatnit ve výtvarném a užitém umění nebo v nových médiích.
Kostým a maska
Absolventi této specializace nachází uplatnění jako kostýmní výtvarníci nebo asistenti kostýmních výtvarníků ve všech typech divadel, ve filmových a televizních produkcích a jako výtvarníci pro multimediální tvorbu.
Mohou také nalézt uplatnění na nejvyšších pozicích realizační fáze kostýmní výpravy, například jako vedoucí divadelních krejčovských dílen nebo hlavní kostyméři/kostymérky.
Filmová scénografie
Absolvent této specializace je schopen zapojit se do práce na filmovém díle v nejrůznějších pozicích výtvarného oddělení filmového štábu. Absolvent tak může zastávat pozice od návrháře dekorací přes ilustrátora, vedoucího výpravy až po hlavního scénografa filmu. Může se podílet se na audiovizuálních natáčeních malého rozsahu stejně jako na velkorozpočtových projektech.
Accreditation validity
Study programme valid from | Study programme valid to |
---|---|
2019-12-19 | 2034-11-14 |