Conducting (B0215A310025)

Type of programme Mode of study Profile of the programme Standard study length Language Instruction Department
Bachelor's Programme full-time academically oriented 3 years Czech Conducting Department

Since this programme is designed for Czech-speaking students an English description is not available.

Show complete descriptions in Czech language

Guarantor of study programme

Norbert BAXA

Programme objectives

The Bachelor’s programme in Conducting is focused on mastering the basic issues of the conducting profession, i.e. on conducting a choir or orchestra, gaining practical experience working with music ensembles, expanding one’s repertoire and creating a foundation for a consummate stylistic orientation. The student is also led to systematic work on his or her own artistic creations, i.e. appreciating the contents and meaning of the interpreted work, connecting interpretation with knowledge from the theoretical disciplines, deepening the systematicity and independence of his or her own artistic work, and acquiring detailed knowledge of the history and theory of music.

Profile of a programme graduate

A graduate of the Bachelor’s programme in Conducting has acquired experience with a wide range of conducting activities through work with orchestras and choral ensembles. The graduate understands the field in the broader contexts of the art of music, is familiar with the field’s history and present, and applies this knowledge in his or her own artistic activity. The graduate is oriented in operational practice and the support mechanisms of artistic activity. He or she can apply these skills in a wide spectrum of music activity, in particular as the conductor of an orchestra or choral ensemble.

Specialist knowledge

A programme graduate:

Specialist skills

A programme graduate:

General competencies

A programme graduate:

Rules and requirements for creating study plans

Základní rámec pro koncepci studijních programů na AMU vytvářejí Pravidla vnitřního hodnocení AMU, specifikující základní principy akreditačních procesů, stávající praxi dále formálně ukotvuje Akreditační řád AMU: ten stanovuje parametry společné pro všechny studijní programy vyučované na AMU a zároveň přenáší část odpovědnosti za oborové specifikace (divadlo, hudba, tanec, film/televize) na fakulty.

Studijní plány jsou vytvářeny v souladu se Studijním a zkušebním řádem AMU, který na základě specifik vysokého uměleckého vzdělávání vymezuje v rámci typologie předmětů hlavní povinný předmět: jde o klíčový umělecký (resp. talentový) předmět profilujícího základu, u něhož hodnocení probíhá vždy komisionálně a který neumožňuje opakování atestace. Dalším specifikem studijních plánů je povolená flexibilita v rozdělení kreditů (60 ECTS za akademický rok) mezi zimní a letní semestr, vycházející u některých oborů z výraznější studijní a tvůrčí zátěže spojené s dokončováním uměleckých výstupů v letním semestru.

Povinnou součástí všech studijních programů je teoreticko-historický základ oboru, u akademických programů v podobě povinných předmětů profilujícího základu spoluurčujících profil absolventa a tvořících součást státní závěrečné zkoušky.

Součástí každého studijního plánu je dále povinné absolvování oborově zaměřené výuky anglického jazyka, v minimálním rozsahu 6 ECTS za studijní cyklus.

Klasifikace je udělována podle Kreditního systému (ECTS - European Credit Transfer System), který byl zaveden na základě Boloňských dohod z roku 1999 s cílem sjednotit a integrovat vysokoškolský systém v Evropské Unii.

Předměty ukončené zkouškou jsou klasifikovány podle stupnice A – E (F = nevyhověl), u ostatních předmětů je využíváno hodnocení započteno/nezapočteno; kombinace obou atestací není možná.

Standardní délka vyučovací hodiny je 45 minut. Základními organizačními formami výuky jsou přednáška, seminář, cvičení, dílna, přičemž tři poslední formy výuky v různé míře zahrnují i vznik uměleckých výstupů. Výuka probíhá buď na týdenní bázi, nebo formou intenzivních bloků či workshopů.

Ve studijním plánu se automaticky předpokládají prerekvizity v podobě sekvencí předmětů označených postupně rostoucím číslem za názvem předmětu. Tento typ prerekvizit není specificky uváděn v příloze BIII k jednotlivým předmětům. Pokud má předmět nesekvenční prerekvizitu, tak explicitně uvedena v příloze BIII k předmětu je. Ve stejném smyslu neuvádíme korekvizity, ty jsou dány povinným zařazením předmětu do konkrétního ročníku a semestru společně s dalšími předměty.

Studijní plán obsahuje skupiny povinně volitelných předmětů:

Teoretický základ pro 3. ročník – student musí absolvovat dva semestry z nabídky: Historicky poučená interpretace 1, 2, Hudební dramaturgie 1, 2, Hudební kritika a popularizace hudby 1,2. Z této skupiny musí získat celkem 2 kredity.

Povinný výběr pro 1. ročník – student musí absolvovat dva semestry z nabídky: Italština pro zpěv 1, 2, Jevištní řeč 1, 2. Z této skupiny musí získat celkem 2 kredity.

Studijní plán obsahuje volitelné předměty: Dějiny hudby po roce 1950, Klavírní praxe, Pedagogika, Psychologie, Didaktika / Vyučovatelská praxe dirigování, Pohybová a relaxační výchova a další předměty z nabídky AMU. Student musí během celého bakalářského studia získat z této skupiny minimálně 6 kreditů.

General information about admission process

An admissions proceeding consisting of two rounds has been organised for the Bachelor’s programme of study in Conducting. Each round will take place in person.

Applicants for admission to the above-mentioned programme of study shall be required to include with their application for admission, in addition to other mandatory attachments, a document of one standard page in length describing their own envisaged future path after completion of the programme (choral, operatic or orchestral focus).

A condition for participation in the entrance examination for the Bachelor’s programme of study in Conducting is:

Round 1: A computer-based test on the history of music and other music-theoretical disciplines

The applicant shall answer a set of randomly selected questions with three possible answers, of which one is correct. If the applicant fails to achieve the set minimum score for advancement to Round 2, then the admissions proceeding shall be concluded. If the applicant advances to Round 2, then the points from Round 1 shall not be counted.

Round 2: An aptitude test

a) aural dictation (notation of one to four parts)

b) rehearsal with a composition for string ensemble for a duration of up to 15 minutes; applicants will be informed of the composition one month prior to the admissions proceeding and shall learn and prepare it with the understanding that the committee itself will designate which part of the assigned composition the applicant shall conduct before them at the entrance examination

c) conducting from memory at the piano: one complete symphony by W. A. Mozart (Nos. 39, 40, 41) or L. van Beethoven (Nos. 1–8) of the candidate’s choice, and one complete symphony by A. Dvořák (Nos. 5–9) or P. I. Tchaikovsky (Nos. 4, 5, 6)

d) conducting the recitatives from the first act of B. Smetana’s opera “The Bartered Bride”

e) playing an extract from the first act of Mozart’s “The Magic Flute” on the piano

f) oral test:

The examination committee reserves the right to interrupt or terminate the applicant’s performance at any time.

The admissions committee shall assess the applicant with a comprehensive score, which contains an evaluation of the aural test, an assessment of his or her aptitude for working with an ensemble, the intelligibility of his or her manual technique, and his or her level of adroitness at the piano and scope of general cultural knowledge.

After completion of Round 2, the admissions committee shall rank individual applicants and shall recommend for admission those applicants who ranked within the relevant admissions target and who earned the minimum score for the programme of study in Conducting.

The requirements of the admissions proceeding, including a designation of the method by which points are awarded, their range and the admissions target, are defined for each academic year by a relevant Decree of the Dean, which is subject to approval by the academic senate of the faculty.

If not enough applicants receive the required number of points, the admissions target will not be met.

Applicability to other types of academic programmes

Po úspěšném absolvování bakalářského studijního programu má student možnost pokračovat ve studiu oboru v navazujícím magisterském programu Dirigování na HAMU, popř. na jiných vysokých školách uměleckého nebo humanitního zaměření v programech profilujících se na dirigování, hudební režii, hudební vědu, pedagogiku hudební výchovy nebo hudební management.

Parts of the state final examination and their contents

VŠKP se skládá ze dvou částí:

1) Absolventský umělecký výkon: celovečerní veřejný koncert s orchestrem v rozsahu 60–90 min složený ze skladeb orchestrálních a koncertantních, případně s participací sboru (předměty profilujícího základu: Dirigování sboru 1, 2, Dirigování orchestru 1–4, Seminář dirigování 1–6)

2) Písemná práce – min. rozsah 20 NS

Státní závěrečná zkouška

1) Obhajoba absolventského uměleckého výkonu

2) Obhajoba písemné práce

3) Teoretická ústní zkouška:

a. Operní část (příslušné předměty profilující základu: Studium operního repertoáru 1–6, Operní literatura 1, 2)

b. Symfonická část (příslušné předměty profilující základu: Studium orchestrálního repertoáru 1–6, Teorie dirigování symfonického orchestru 1–4)

c. Sborová část (příslušné předměty profilující základu: Studium sborového repertoáru 1–4, Teorie dirigování sboru 1, 2)

Tematické okruhy teoretické ústní zkoušky

a. Operní část: barokní opera, opera buffa, operní dílo Bedřicha Smetany, W. A. Mozarta, A. Dvořáka, G. Verdiho a R. Wagnera

b. Symfonická část: Orchestrální tvorba J. Haydna, W. A. Mozarta, L.van Beethovena, F. Schuberta, C. M. von Webera, F. Mendelssohn Bartholdyho, R. Schumann, A. Dvořáka, J. Brahmse, P. I. Čajkovského, F. Liszta, H. Berlioze, A. Brucknera, C. Francka, N. Rimského-Korsakova, M. P. Musorgského

c. Sborová část: Druhy pěveckých těles, hlasové skupiny, rozestavění zpěváků, základní parametry hlasové výchovy, Specifické znaky práce sborového dirigenta, Gregoriánský chorál, Česká sborová tvorba, Světová sborová tvorba 19. a 20. století, Sborová tradice v ČR

Other academic duties

Characterisation of professional practice

Anticipated job placement for graduates (typical employment)

Absolvent nachází uplatnění v širokém spektru hudebního dění zejména jako dirigent symfonického a komorního orchestru, dirigent opery, pěveckého sboru, sbormistr, korepetitor v opeře, dramaturg nebo hudební popularizátor. Dále se může uplatnit v dalších činnostech spojených s kulturním životem společnosti. Po vykonání Státní zkoušky z pedagogické způsobilosti získává oprávnění vykonávat profesi učitele hudby na základních uměleckých školách, středních školách hudebního zaměření a konzervatořích. Podmínkou k přihlášení k této státní zkoušce je kdykoli během studia absolvování volitelných předmětů Psychologie, Pedagogika a Didaktika/Vyučovatelská praxe dirigování.

Accreditation validity

Study programme valid from Study programme valid to
2020-12-02 2025-12-02

Programme study plans