Divadlo v kontextu vývoje západní kultury II 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207DZB2 | ZK | 3 | 2T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Daniela JOBERTOVÁ, Eva KYSELOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky
● student rozumí zásadním proměnám v herectví s ohledem na měnící se inscenační normy a společenskou funkci divadla
● orientuje se vývoji divadelního prostoru a jeho vztahu k divadelní praxi
● je schopen pojmenovat základní podoby organizace divadla
● dokáže vymezit diváckou funkci v divadle a doložit ji na dílčích příkladech
Forma studia
přednáška
Předpoklady a další požadavky
Absolvování předmětů 207DZA1 a 207DZA2 Divadlo v kontextu vývoje západní kultury I. 1 a 2 a 207DZB1 Divadlo v kontextu vývoje západní kultury II. 1
Obsah kurzu
Druhý ročník kurzu Divadla v kontextu vývoje západní kultury nabízí pět tematických bloků, které studentům a studentkám umožní pochopit východiska současného divadla v širších a hlubších historických souvislostech.
Jednotlivé bloky jsou vždy rozděleny do několika problémových přednášek, rámcově odpovídajících složkám divadelního díla a přesahujících k problematice vývoje divadelní instituce a recepce; k dílčím vstupům mohou být pozváni také další odborníci na specifická témata.
Tematické okruhy:
III. blok – Proměny herectví
Třetí tematický blok představuje zásadní proměny v herectví, a to s ohledem na měnící se inscenační normy, ale i společenskou funkci divadla (herec a maska, herec a postava, prožívání a představování, ztotožnění se s postavou a distancování od postavy, avantgarda a neoavantgarda, herec a performer).
IV. blok – Divadelní prostor
Čtvrtý tematický blok sleduje proměny divadelního prostoru. Přednášky jsou koncipovány tak, aby poskytly názorné ukázky typů a podob divadelního prostoru a dále umožnily pochopit vztahy mezi nimi i jednotlivými historickými obdobími (antický divadelní prostor, zrod a proměny kukátkového prostoru, divadelní prostor ulice, multimédia).
V. blok – Divák / instituce
Základním cílem čtvrtého tematického bloku je představit základní podoby organizace divadla jako kulturní instituce a dále různé podoby divácké funkce (kulturní a společenská instituce, komunitní divadlo, funkce diváka).
Doporučená nebo povinná literatura
BARBA, Eugenio. Slovník divadelní antropologie: o skrytém umění herců. Praha: Nakladatelství Lidové noviny a Institut umění – Divadelní ústav, 2000. ISBN 80-7008-109-0.
BRAUN, Kazimierz. Divadelní prostor. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2001. ISBN 80-85883-73-2.
BROCKETT, Oscar Gross. Dějiny divadla. Praha: Nakladatelství Lidové noviny a Institut umění – Divadelní ústav, 1999. ISBN 80-7106-364-9.
BREJZEK, Thea, ed. Expanding Scenography: On the Authoring of Space. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2011. ISBN 978-80-7008-256-0.
ČECHOV, Michail Aleksandrovič. Hercova cesta: O herecké technice. Praha: KANT – Karel Kerlický pro AMU, 2017. ISBN 978-80-7437-241-4.
FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: Na konári, 2011. ISBN 978-80-904487-2-8.
HYVNAR, Jan. Herec v moderním divadle: k divadelním reformám 20. století. Praha: KANT – Karel Kerlický Akademie múzických umění v Praze, 2011. ISBN 978-80-7437-060-1.
KLAIĆ, Dragan. Ako reštartovať divadlo: verejné divadlo medzi trhom a demokraciou. Bratislava: Divadelný ústav, 2014. ISBN 978-80-89369-82-9.
KUNST, Bojana. Artist at Work: Proximity of Art and Capitalism. Winchester: Zero Books, 2015. ISBN 978-1-78535-000-9.
PTÁČKOVÁ, Věra. Zrcadlo světového divadla: Pražské quadriennale 1967-1991. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 1995. ISBN 80-7008-047-7.
VOSTRÝ, Jaroslav. O hercích a herectví. Praha: Kant, 2014. ISBN 978-80-7437-141-7.
Hodnoticí metody a kritéria
Klasifikace a udělení kreditů jsou podmíněny absolvováním ústní zkoušky z probraných témat, a ověřují zvládnutí látky na úrovni, na které byla přednášená, ale zejména schopnost formulovat názor a doložit jej argumenty a příklady. Úspěšné absolvování předmětu závisí na samostatné studijní přípravě a pravidelné a aktivní účasti na přednáškách.
Informace ke zkouškovému období LS 2019/2020:
V LS 2019/2020 proběhne zkouška formou testu.
Otázky vycházejí ze sylabů a materiálů od pedagogů (viz. filr.amu.cz) a ze seznamu povinné četby.
Opravný termín proběhne ve formě ústní zkoušky.
Divadlo v kontextu západní kultury I - LS
Otázky ke zkoušce:
- Francouzský klasicismus (pojem klasicismus, charakteristické konvence dramatické a inscenační tvorby, autoři a díla)
- Francouzské osvícenství (pojem osvícenství v kontextu vývoje evropské společnosti, reforma komedie, autoři a díla)
- Německé osvícenství, (Gottschedova divadelní reforma, Lessing teoretik, dramaturg, dramatik, měšťanské národní divadlo – Hamburg)
- Hnutí Sturm und Drang (autoři, žánry, díla, idea génia a Shakespeare), Výmarský klasicismus – (proměny Goethovy a Schillerovy tvorby, díla)
- Francouzský romantismus (vlivy a zdroje, autoři a díla, teoretický koncept romantismu podle V. Huga)
- Německý romantismus (vlivy a zdroje, autoři a díla)
- Realismus a naturalismus (charakteristika, zdroje a vlivy, autoři, díla)
- Moderna a avantgarda (charakteristika, zdroje a vlivy, autoři, díla)
- Ruská divadelní avantgarda (charakteristika, zdroje, vlivy, osobnosti, díla)
- Existencialismus a absurdní drama a divadlo (charakteristika, zdroje, vlivy, autoři, díla)
- Druhá divadelní reforma (charakteristika, zdroje, vlivy, osobnosti, díla)
- Od inscenace k performanci (happening, performance art, body art, zdroje, vlivy, osobnosti, díla)
Seznam literatury pro LETNÍ SEMESTR
Primární literatura:
- Aronson: Americké avantgardní divadlo
- Artaud: Divadlo a jeho dvojenec
- Braun: Druhá divadelní reforma : studie
- Brockett: Dějiny divadla (příslušné kapitoly)
- Brook: Prázdný prostor
- Carlson: Dejiny divadelných teórií (příslušné kapitoly)
- Diderot: Paradox o herci (variantně: Herecký paradox)
- Fischer-Lichte: Dejiny drámy (příslušné kapitoly)
- Hyvnar: Francouzská divadelní reforma (příslušné kap.)
- Hyvnar: Herec v moderním divadle
- Hugo: Předmluva ke Cromwellovi
- Jurkowski: Proměny ikonosféry (příslušné kapitoly)
- Kořán: Living theatre
- Krausová: Od Lessinga k Brechtovi (příslušné kapitoly)
- Lindovská, Od Antona Pavloviča Čechova k Michailovi Čechovovi
- Mikeš: Divadlo francouzského baroka
- Raimund, Grillparzer, Nestroy: Vídeňské lidové divadlo: od Hanswursta Stranitzkého k Nestroyovi
- Scherhaufer: Čítanka z dějin divadelnej réžie II
- Tairov, Odpoutané divadlo
- Völker, Grimm, Esslin, Harder: Smysl nebo nesmysl? : groteskno v moderním dramatu
- Vostrý, „Od modernismu k postmoderně: expresionismus“,
Sekundární literatura:
- Deák, František. Symbolistické divadlo
- Ejzenštejn, Umenie mizanscény
- Kraus: Divadlo ve službách dramatu (kapitoly týkající se Marivauxe,
Musseta, Nestroye)
- Kučera: Moliére : Moralista a posměváček
- Lessing: Hamburská dramaturgie
- Mikeš: Pět romantických siluet : poezie francouzského romantismu
- Martínek, Karel. Ruská divadelná moderna, Ruské klasické drama a divadlo
- Pilátová: Hnízdo Grotowského
- Brook: Pohyblivý bod
- Procházka, Hrbata: Romantismus a romantismy : pojmy, proudy, kontexty
- Scherhaufer, Čítanka z dejín divadelnej réžie III.
- Vostrý: Prožívat, či hrát? In. O hercích a herectví
Hry:
- Büchner: Vojcek
- Corneille: Cid
- Gogol: Ženitba, Revizor
- Gribojedov: Hoře z rozumu
- Hugo: Hernani
- Kleist: Rozbitý džbán
- Lermontov: Maškaráda
- Lesssing: Emilia Galotti
- Marivaux: Hra lásky a náhody
- Moliére: Tartuffe, Don Juan
- Musset: Lorenzaccio
- Puškin: Evžen Oněgin
- Racine: Faidra
- Schiller: Úklady a láska
- Voltaire: Candide Ostrovskij Bouře, Výnosné místo
- Čechov Tři sestry, Višňový sad, Svatba
- Andrejev Černé masky
- Gorkij Na dně
- Blok Bufonáda
- Ibsen Nora, Heda Gablerová
- Strindberg Slečna Julie
- Wedekind Probuzení jara
- Maeterlinck Modrý pták
- Jarry Král Ubu
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 13:30–15:00 | Eva KYSELOVÁ | Hallerův sál Karlova 26, Praha 1 |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Nonverbální divadlo (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (volitelný předmět)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (volitelný předmět)
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (volitelný předmět)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (volitelný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (povinný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku - 2leté (M.A.) (povinně volitelný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (povinný předmět)
- Scénografie - kostým a maska (M.A.) (volitelný předmět)
- Scénografie (B.A.) (volitelný předmět)
- Scénografie - Divadelní scénografie (M.A.) (volitelný předmět)
- Scénografie - Kostým a maska (M.A.) (volitelný předmět)
- Scénografie (M.A.) (volitelný předmět)
- Herectví alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (povinný předmět)
- Scénografie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Herectví alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Dramatická výchova - tříleté prezenční (B.A.) (povinný předmět)
- Produkce (B.A.) (povinný předmět)
- Produkce (B.A.) (povinný předmět)
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Teorie a kritika (B.A.) (povinný předmět, volitelný předmět)