Divadlo v kontextu vývoje západní kultury II 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207DZB2 | zkouška | 3 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra teorie a kritiky
Obsah
Druhý ročník kurzu Divadla v kontextu vývoje západní kultury nabízí pět tematických bloků, které studentům a studentkám umožní pochopit východiska současného divadla v širších a hlubších historických souvislostech.
Jednotlivé bloky jsou vždy rozděleny do několika problémových přednášek, rámcově odpovídajících složkám divadelního díla a přesahujících k problematice vývoje divadelní instituce a recepce; k dílčím vstupům mohou být pozváni také další odborníci na specifická témata.
Harmonogram přednášek na příslušných katedrách, na webu KTK.
Tematické okruhy:
I. blok – Divák / instituce
II. blok - Dramaturgie
III. blok Divadelní režie
Vznik a diferenciace režie v moderním slova smyslu
Režie jako jednotící tvůrčí činitel, nebo jako hierarchické uspořádávání složek inscenace?
Režisérismus
Režie v divadelních kolektivech
.Režie v nečinoherním divadle
.IV. blok - Koncepty herectví
Výsledky učení
- Student rozumí zásadním proměnám v herectví s ohledem na měnící se inscenační normy a společenskou funkci divadla.
- Orientuje se vývoji divadelního prostoru a jeho vztahu k divadelní praxi.
- Je schopen pojmenovat základní podoby organizace divadla.
- Dokáže vymezit diváckou funkci v divadle a doložit ji na dílčích příkladech.
Předpoklady a další požadavky
Absolvování předmětů 207DZA1 a 207DZA2 Divadlo v kontextu vývoje západní kultury I. 1 a 2 a 207DZB1 Divadlo v kontextu vývoje západní kultury II. 1
Literatura
Divadlo v kontextu vývoje západní kultury II
Seznam literatury pro letní semestr
BLOK DIVADELNÍ PROSTOR
ARONSON, Arnold. Pohled do propasti: eseje o scénografii. Praha: Divadelní ústav, 2007.
BRAUN, Kazimierz. Divadelní prostor. Praha: AMU, 2001.
BREJZEK, Thea, ed. Expanding Scenography: On the Authoring of Space. Praha: IDU, 2011.
CARLSON, Marvin. Places of Performance: The Semiotics of Theatre Architecture. Ithaca: Cornell University Press, 1989.
JURKOWSKI, Henryk. Proměny ikonosféry: vizuální kontext divadelního umění. Praha: AMU, 2010.
KOUŘIL, Miroslav. Divadelní prostor. Praha: Ústav pro učebné pomůcky průmyslových a odborných škol, 1945.
LEYKO, Malgorzata. Teatr masowy. Teatr dla mas. Lódź: Wydawnictwo Universytetu Lódzkiego, 2011.
MITCHELL, W. J. T. Teorie obrazu: eseje o verbální a vizuální reprezentaci. Praha: Karolinum, 2016.
MORAN, Nick. Světelný design: pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce. Praha: Institut umění – Divadelní ústav ve spolupráci s Institutem světelného designu, 2010.
SCHECHNER, Richard. Performancia: teórie, praktiky, rituály. Bratislava: Divadelný ústav, 2009.
SVOBODA, Josef. Architektura imaginárního: scénografický seminář Josefa Svobody: (Škola dramatického umění Paola Grassiho). Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2020.
https://monoskop.org/Monoskop [cit 10.8.2020]
https://www.theatre-architecture.eu/ [cit 10.8.2020]
https://vis.idu.cz/ [cit 10.8.2020]
https://iconographic.warburg.sas.ac.uk [cit 10.8.2020]
http://www.korunovacnislavnosti.cz/ [cit 10.8.2020]
BLOK DIVÁK A INSTITUCE
BRYCHTA, Lukáš (2021). Ustavující se divák. In Alice Koubová a Eliška Poláčková (eds.). Terény performance. Praha: NAMU. (v tisku)
FISCHER-LICHTE, Erika (2016). The Art of Spectatorship. Journal of Contemporary Drama in English 4 (1), s. 164–179.
FREASWATER, Helen (2009). Theatre & Audience. Basingstoke a New York: Palgrave Macmillan.
NEZNAL, Vít (2020). Medialita divadla: V souvislostech české teorie divadla. Praha: NAMU.
REASON, Matthew (2015). Participations on Participation: Research the “active” theatre audience. Participations 12 (1), s. 271-280.
BLOK REŽIE
SCHERHAUFER, P. Čítanka z dějin divadelní režie I.- IV., Bratislava 1998 - 2007 (příslušné kapitoly).
VOSTRÝ, J. Režie je umění, Praha 2009.
další texty poskytnuté během přednášek
Hodnoticí metody a kritéria
Klasifikace a udělení kreditů je podmíněno absolvováním zkoušky z probíraného období: zkouška probíhá písemně nebo ústně a ověřuje zvládnutí látky na úrovni, na které byla odpřednášena, dále znalost předepsané povinné literatury (odborných publikací i dramatických textů) a orientaci v širších společenských souvislostech.
Zkouška proběhne formou písemného testu.
Otázky vycházejí z jednotlivých témat, přednášek, ze sylabů a materiálů od pedagogů a ze seznamu povinné četby a literatury.
Opravný termín proběhne ve formě ústní zkoušky.
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Nonverbální divadlo (Bc) - od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Nonverbální divadlo (Bc) - SP na dostudování od 2024/25 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- HATP - Autorské herectví (M.A.) (Povinně volitelné předměty)
- HATP - Autorská tvorba a psychosomatika (M.A.) (Povinně volitelné předměty)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (Povinné předměty)
- Scénografie (B.A.) (Povinné předměty)
- Scénografie - Divadelní scénografie (M.A.) (Volitelné předměty)
- Scénografie - Kostým a maska (M.A.) (Volitelné předměty)
- Scénografie alternativního a loutkového divadla (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Herectví alternativního a loutkového divadla (B.A.) (Povinné předměty)
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (Povinné předměty)
- Dramatická výchova bakalářské prezenční (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Produkce (B.A.) (Povinné předměty)
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)