Teorie střihové skladby 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
306TSS1 | ZK | 2 | 2ST | česky | zimní |
Garant předmětu
Georgy BAGDASAROV, Martin ČIHÁK
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Georgy BAGDASAROV, Martin ČIHÁK
Výsledky učení dané vzdělávací složky
-
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
-
Obsah kurzu
Hlavní náplní je analýza proměn střihové skladby od počátků kinematografie až do nástupu zvuku.
Vedle základů narativní skladby Griffithovské, tvoří jádro přednášek podrobné uvedení do díla a teoretického myšlení ruských montážníků, českého meziválečného myšlení o filmu.
Stranou nezůstanou ani stěžejní díla filmové avantgardy 20. až 30. let.
Sovětští montážníci – tematické okruhy
1.Předchůdci - Lumiérové, Meliés, Brightonská škola, Edwin Porter, D. W. Griffith.
2.Lev Kulešov jeho experimenty, tvorba i dílo teoretické.
3.Marxistická dialektika a její odraz v tvorbě jednotlivých autorů.
4.Ruská formální škola + Analýza dvanáctiletých cyklů ve vývoji filmu dle N. Izvolova.
5.Montáž atrakce a opozice.
6.Konstruktivní montáž.
7.Intelektuální montáž.
8.Teorie intervalu v díle Dzigy Vertova.
9.Elektrifikace klasických tradic, FEKS.
10.Vertikální montáž.
11.Vertikální montáž a zvuk (Dezertér, Symfonie Donbasu).
České myšlení o filmu do roku 1945 – tematické okruhy
1.J. E. Purkyně: Příspěvky k poznání zraku ze subjektivního hlediska.
2.Václav Tille: Kinéma (+ kontext raných filmových teorií).
3.Karel Teige: Foto kino film, Estetika filmu a kinografie.
4.Vítězslav Nezval: Fotogenie.
5.Jan Mukařovský: K estetice filmu, Čas ve filmu.
6.Roman Jakobson: Úpadek filmu?
7.Alexandr Hackenschmied: Nezávislý film.
8.Zdeněk Pešánek: Kinetismus.
9.E. F. Burian: Hudba ve zvukovém filmu, A. Hackenschmied: Film a Hudba, Stíny které mluví.
10.Arne Hošek: Poznámky k estetice filmu.
11.Jan Kučera: Reklama a umění kinematografické, Film a stavba.
Přednášky jsou doplněné o diskusi nad danými tématy, analýzami ukázek z filmů a teoretických textů, prezentacemi vlastních referátů.
Doporučená nebo povinná literatura
Josef Valušiak: Základy střihové skladby. NAMU, Praha, 2005, 146 str. ISBN 80-7331-039-2 (případně i jiná vydání)
Jan Kučera: Střihová skladba ve filmu a televizi. NAMU, Praha, 2002, 234 str., ISBN 80-7331-896-2 (případně i jiná vydání)
Jan Kučera: Filmová tvorba amatéra. Orbis, Praha, 1961, 315 str.
Jan Kučera: Kniha o filmu. Orbis, Praha, 1941, 226 str.
Jerzy Płażewski: Filmová řeč. Orbis, Praha 1967. Orbis, Praha, 1967, 461 str.
Karel Reisz: Umění filmového střihu. Ústřední půjčovna filmů, Praha 1962, 169 str.
S. M. Ejzenštejn: Kamerou, tužkou i perem. Orbis, Praha, 1961, 477 str. (nebo jiné vydání)
Václav Veber: Komunistický experiment v Rusku, Set Out 2001 (do s. 110 + s. 219-224), 234 str., ISBN:80-86277-14-3
Gilles Deleuze: kapitola Montáž z knihy Film 1, Obraz – pohyb, NFA Praha 2000, (s. 42 – 55 resp. 73), 298 str., ISBN 978-80-7004-098-0
Zdeněk Hudec: Hegemonie rozpornosti. in Acta Universitatis Palackianae Olomucensis (časopis, Philosophia-Aesthetica č. 27, Olomouc, 2004) (s. 29 – 41)
Antonín Navrátil: Dziga Vertov, revolucionář dokumentárního filmu. ČFÚ, Praha, 1974., 252 str.
Jevgenij Gromov: Osud umělce (Filmová avantgarda a Lev Kulešov). ČFÚ, Praha 1990, 327 str, ISBN:80-7004-038-6
Viktor Šklovskij: Nekonečné záhady. ČFÚ, Praha 1990, 305 str., ISBN:80-7004-053-X
Viktor Šklovskij: Umění jako metoda. in Teorie prózy. Melantrich Praha, 1933 s. 9-26, 287 str., ISBN:80-7304-026-3
Lev Kulešov: Základy filmové režie. Skripta FAMU, SPN, Praha 1974, 348 str.
Jan Kučera: Alexandr Dovženko básník revoluce. ČFÚ, Praha 1971, 94 stran
V. Pudovkin: Film, scenár, réžia, herec. Tatran, Bratislava 1982, 473 stran
A. Marjamov: Vsevolod Pudovkin. Čs. státní film, Praha 1955, 236 stran
Béla Balász: Film, vývoj a podstata nového umenia. SVKL, Bratislava 1957, 382 str.
Ernest Lindgren: Filmové umění. ÚPF, Praha 1961, 215 str.
Boris Groys: Gesamtkunstwerk Stalin, Praha: edice vvp avu, 2010, (s. 7 – 88), 189 str., ISBN:978-80-87108-17-8
Tom Gunning: Film atrakcí: Raný film, jeho diváci a avantgarda. In Iluminace 2/2001.
Milan Klepikov: Bod zlomu. In Iluminace 2/2001, s. 41-50.
Jan Svoboda: Skladba a řád. NFA, Praha. 2007, ISBN: 978-80-7004-132-1
Zdeněk Hudec: Filmové myšlení v teoretickém díle Jana Kučery. in Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Philosophia-Aesthetica 22, Olomouc, 2000. (s. 69 – 85.)
Antologie textů k úvodům pro první ročník FAMU. NAMU, 2006 - v tištěné podobě k dispozici v knihovně FAMU, v elektronické podobě na webu FAMU.
Lev Kulešov: Filmové umenie (Moje skúsenosti). In Slovenské divadlo č. 2, 1996
Viktor Šklovskij: Ejzenštejn. Odeon, Praha, 1983, 415 stran
S. M. Ejzenštejn: O stavbě uměleckého díla. Čs. spisovatel, Praha, 1963, 124 stran
Nikolaj Izvolov: Fenomen kino -istorija i teorija. Izd. Materik, Moskva, 2005.
Peter Mihálik ed: Sovietska filmová teorie dvadsiatych rokov. SFÚ, Bratislava, 1980.
Peter Mihálik: Kapitoly z filmovej teórie. Tatran, Bratislava, 1983, 326 stran
Jaroslav Anděl: Sovětská filmová fotografie dvacátých let. Odeon, Praha 1979, 128 stran
P. Szepanik, J. Anděl eds.: Stále Kinema, NFA, Praha, 2008, ISBN:978-80-7004-136-9
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivita na přednáškách, kvalitní prezentace zadaných referátů.
Absolvování průběžných testů.
Absolvování závěrečného testu jako nutné podmínky připuštění k ústní části zkoušky.
Poznámka
-
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 14:00–16:25 | Martin ČIHÁK | Učebna KSS 311 Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Střihová skladba - bakalář-1920-1ročník (povinný předmět)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (povinný předmět)