Historické kompoziční studie 6

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
101HIKS6 zkouška 3 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 1 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jan DUŠEK, Michal NEJTEK

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra skladby

Obsah

Cíl výuky:

Výuka předmětu zahrnuje část poslechovo-analytickou a část praktickou. V rámci první je student seznámen se zásadními instrumentálně-polyfonními díly vrcholného baroka (především J. S. Bach) a prostřednictvím analýz jsou mu vysvětleny základní kompoziční principy daných formálních typů. Pozornost je věnována především polyfonní práci v rámci instrumentálního bachovského imitačního kontrapunktu od jednoduchých polyfonních forem (invence, sinfonie) po komplikovanější (fugy). V části praktické pak aplikuje získané znalosti ve vlastních kompozičních studiích jednotlivých okruhů.

Tematické okruhy:

Výsledky učení

Student po absolvování předmětu zná zásadní instrumentálně-polyfonní díla vrcholného baroka a ovládá stylové kompoziční principy. Je schopen samostatné analýzy jednoduchých i komplikovanějších fug a vytváří vlastní studie odpovídající jednotlivým okruhům při udržení stylové čistoty a hudební přesvědčivosti v rámci daného stylu.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

HŮLA, Zdeněk. Nauka o kontrapunktu. Praha: Supraphon, 1985.

KOHOUTEK, Ctirad. Hudební kompozice : Stručný komplexní pohled z hlediska skladatele. Praha: Supraphon, 1989. 519 s. ISBN 80-7058-150-6 (Váz.) obr., tb., schémata, noty.

Partitury:

BACH, Johann Sebastian. Kunst der Fuge : Art of fugue : BWV 1080. London: Eulenburg, 1976. 1 partitura (XLVI, 138 s.).

BACH, Johann Sebastian. 2hlasné invencie a 3hlasné sinfonie : piano: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění.

BACH, Johann Sebastian. Passacaglia a fuga c moll BWV 582 : pro varhany.

BACH, Johann Sebastian. Klavierwerke : Das Wohltemperierte Klavier. Wien Leipzig: Peters Universal Edition, [19--]. 2 přívazky (63, 119 s.).

Doporučená literatura:

DONINGTON, Robert. The interpretation of early music : new version. [4. vyd.]. London: Faber & Faber. 766 s. ISBN 0-571-04789-0 (váz.) not. ukázky.

GOLDBACH, Stanislav. Nauka o kontrapunktu a polyfonních formách I. Brno: Stanislav Goldbach, 1938. 103 stran noty.

HŮLA, Zdeněk. Nauka o kontrapunktu. díl II, Instrumentální polyfonie. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1965. 387 s.

INDY, Vincent d'. Cours de Composition Musicale. premier livre. Paris: Durand & Fils, [19..]. 228 s.

JADASSOHN, Salomon. Die Lehre vom Canon und von der Fuge 205 s. + 43 s. přílohy.

JADASSOHN, Salomon. Lehrbuch des einfachen, doppelten, drei-und vierfachen Kontrapunkts 131 s.

KURTH, Ernst. Grundlagen des linearen Kontrapunkts : Bachs melodische Polyphonie. Berlin: Max Hesses, 1917. ix, 532 s.

OWEN, Harold. Modal and tonal counterpoint : from Josquin to Stravinsky. New York: Schirmer, c1992. ix, 389 s. ISBN 978-0-02-872145-3

PISTON, Walter. Counterpoint. New York: Norton & Company, c1947. 235 s. ISBN 0-393-09728-5

PROUT, Ebenezer. Analysis of J.S. Bach's Forty-Eight Fugues (Das Wohltemperierte Clavier). London.

RIEMANN, Hugo. Lehrbuch des einfachen, doppelten und imitierenden Kontrapukts. 4.-6. Aufl. Leipzig: Breitkopf & Härtel, 1921. 272 s.

SCHENKER, Heinrich. New musical theories and fantasies. Vol. II, Counterpoint. London New York: Schirmer, c1987. xxxii, 361 s. ISBN 0-9678099-1-6

ŠÍN, Otakar. Nauka o kontrapunktu, imitaci a fuze. 2. vyd. Praha: Urbánek a synové, 1945. 197 s.

TYMOCZKO, Dmitri. A Geometry of music: harmony and counterpoint in the extended common practice. New York: Oxford university press, 2011. xviii, 450 s. ISBN 978-0-19-533667-2

WALKER, Paul Mark. Theories of fugue from the age of Josquin to the age of Bach. Rochester: University of Rochester, 2000. 485 s. ISBN 978-1-58046-150-4

Hodnoticí metody a kritéria

Student předloží nejméně jednu vlastní kompoziční studii ke každému tematickému okruhu, a prokáže tak porozumění základním skladebným prvkům daného období a schopnost jejich praktické aplikace. Posuzuje se stylová čistota a technicko kompoziční úroveň vypracovaných studií, dále soustavnost práce a znalost historického kontextu.

Minimální docházka není stanovena.

Poznámka

není

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost 2020
Učebna KS 2020

(Lichenštejnský palác)
DUŠEK J.
09:00–10:00
(paralelka 1)
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 09:00–10:00 Jan DUŠEK Učebna KS 2020
Lichenštejnský palác
paralelka 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů