Didaktika / Vyučovatelská praxe taneční výchovy a tvorby 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107VPTV1 zápočet 1 12 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 16 až 21 hodin domácí příprava česky

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Cíl výuky:

Cílem předmětu je seznámení se s vyučovací formou zejména prostřednictvím hry, technického cvičení a vedené improvizace. Student se seznamuje s tvůrčím pedagogickým myšlením a s uvažováním skrze teoretické analýzy a evaluace formou diskuse, umožňující uchopit a zpracovat dané téma z různých pohledů, zkušeností a možností.

Studenti se učí systematicky rozvíjet taneční tvořivost žáků. Věnují se správnému vedení a výstavbě lekce zaměřené na kompozici: počáteční nápad, pedagogický záměr, volba hudby a pohybového materiálu, práce s interpretem., využití dalších scénických prostředků.

Praktická část výuky kombinuje pozorování různých pedagogických přístupů na vybraných základních uměleckých školách a tanečních studiích s vlastní reflexí metodických a vyučovacích postupů.

Studenti se také účastní krajského nebo celostátního kola taneční přehlídky pořádané MŠMT nebo NIPOS ARTAMA, případně jinými odbornými organizacemi s přihlédnutím na specializaci studenta.

Získané poznatky uplatňují ve vlastní pedagogické praxi v příslušných vzdělávacích institucích pod supervizí vyučujícího předmětu.

Tematické okruhy:

Specifikace pedagogické práce s jednotlivými věkovými kategoriemi

Osobnost učitele a jeho význam ve výchovném a vzdělávacím procesu

Různé pedagogické přístupy a jejich výsledky

Pohyb a prostor, práce ve skupině, kvality pohybu

Kombinace jednotlivých elementů pohybu pro pohybové hry a jejich vhodnost a motivace v práci s různými věkovými skupinami

Výsledky učení

Výsledky učení:

Po absolvování předmětu student dokáže vnímat a rozpoznávat různé pedagogické přístupy. Získané dovednosti a znalosti dokáže samostatně reflektovat. Student zvládá výukovou problematiku v různých věkových kategoriích a má dostatečné vědomosti pro řešení metodických a didaktických požadavků při výuce tance.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Doporučená literatura a články:

BLÁHOVÁ, Eliška. Pohyb, rytmus, výraz: příručka pro učitele rytmiky. Brno: Spolek Vesna Brno, 1928. 168 s., obr. příl.

BLÁHOVÁ, Eliška. Verše a říkadla pro rytmický výcvik dětí. 2., dopln. a přeprac. vyd. Praha: Česká grafická unie, 1935. 84 s.

BLAŽÍČKOVÁ, Eva. Metodika a didaktika taneční výchovy. Praha: UK Pdf, 2004. 48 s. ISBN 80-7290-166-4.

JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Taneční průprava. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2004. 164 s. ISBN 80-7068-181-0.

KURKOVÁ, Libuše. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981. 104 s.

KURKOVÁ, Libuše. Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme. Praha: SPN, 1971. 108 s. Knižnice metodické literatury.

LÖSSL, Jiří. Rytmická, pohybová a taneční výchova mladšího žactva: Deset lekcí pro začínající pedagogy. Praha: NIPOS, 2012, 2.vyd. 94 s. ISBN 978-80-7068-266-1.

RELLICHOVÁ,Ludmila. Taneční tvorba pro děti a s dětmi: ukázky taneční tvorby jako výsledku výchovně vzdělávacího procesu. Praha: NIPOS, 2009. ISBN 978-80-7068-237-1.

ŠVANDOVÁ, Lenka. Taneční výchova pro předškolní děti. Praha: NIPOS, 2007.

ŠVANDOVÁ, Lenka; MOJDL, Edgar. Tvořivé taneční hry s hudebním doprovodem. Praha: NIPOS, 2011. ISBN 978-80-7068-210-4.

TSIARAS, Alexander. The Architecture and Design of Man and Woman. ISBN 978-0-38550-929-9.

+ vybrané VŠKP absolventů Pedagogiky tance:

DEJMKOVÁ, Hana. Improvizace v dětském tanečním projevu. Bakalářská práce. Praha: AMU, Hudební fakulta, katedra tance, 2006.

ŠIMKOVÁ, Veronika. Práce s představou v taneční pedagogice. Bakalářská práce. Praha: AMU, Hudební fakulta, katedra tance, 2005.

Hodnoticí metody a kritéria

Zápočet je udělen na základě ústní i praktické prověrky porozumění obsahu, absolvování observací na ZUŠ, v tanečních studiích a jejich písemný záznam a zhodnocení na určeném formuláři.

Další požadavky: docházka 80 %, aktivita ve výuce, zpracování zadaných úkolů během výuky

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů