Teorie skladby 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186TS2 | zkouška | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra hudební teorie
Obsah
Cíl výuky:
Přednáška je zaměřena na základní otázky stavby skladeb z hlediska praktických i teoretických požadavků na znalosti studentů studijních oborů skladba, dirigování, hudební teorie a hudební režie. Cílem studia je poznat a aplikovat hudebně teoretické aspekty oblasti hudebních forem a tektoniky do umělecké práce (kompoziční i interpretační) i práce vědecké. Zvláštní pozornost je věnována vztahům tzv. paradigmatu a syntagmatu v oblasti strukturálního myšlení
Tematické okruhy:
- Základní pojmy „hudební forma“, „žánr“, „tektonika“ a představení relevantních odborných publikací
- Elementy hudebních forem a jejich úloha v hudební skladbě (rozšíření učiva z konzervatoře)
- Tektonický pohled Karla Janečka na hudební strukturu, kompatibilní vztah hudební formy a tektoniky
- Bloky hudby a jejich identifikace
- Hranice mezi bloky, dílčí bloky
- Procvičování tektonické analýzy
- Scelovací prostředky vnější a vnitřní
- Další pohledy na hudební strukturu domácích a zahraničních hudebních teoretiků
- Interdisciplinární vztahy mezi tektonikou a teorií interpretace
Výsledky učení
Student zná hudebně teoretické aspekty oblasti stavby skladeb a aplikuje je do umělecké práce (kompoziční i interpretační) i práce vědecké. Rozlišuje pohled formový a tektonický, oba pak využívá pro formulaci svých uměleckých i vědeckých názorů.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
IŠTVAN, Miloslav. Metoda montáže izolovaných prvků v hudbě. Praha: Panton, 1973.
JANEČEK, Karel. Hudební formy. Praha: SNKLHU, 1955.
JANEČEK, Karel. Tektonika: Nauka o stavbě skladeb. Praha: Supraphon, 1968.
RISINGER, Karel. Nauka o hudební tektonice 20. století: 1. díl. 1. Praha: NAMU, 1998. ISBN 80-85883-34-1.
Doporučená literatura:
HONS, Miloš. Hudební analýza. Praha: Togga, 2010. ISBN 978-80-87258-28-6.
HONS, Miloš. Hudební forma, struktura a tvar v názorech teoretiků a skladatelů minulého století.
Živá hudba: Časopis pro studium hudby a tance. Praha: AMU, 2014, s. 89-96. ISSN 0514-7735.
KRESÁNEK, Jozef. Tektonika. 1. Bratislava: ASCO Art & Science, 1994. ISBN 80-901416-7-6.
MESSIAEN, Olivier. Technique de mon langage musical: texte avec exemples musicaux. Paris: Alphonse Leduc, 1966. ISBN 2-85689-033-4. (popř. další jazykové mutace)
RISINGER, Karel. Nauka o hudební tektonice. 2. díl. Praha: Akademie múzických umění, hudební fakulta, 1998. ISBN 80-85883-34-1.
VOLEK, Jaroslav. Struktura a osobnosti hudby. Praha: Panton, 1988.
Příslušná hesla ve slovnících The New Grove Dictionary of Music and Musicians (London 2001), Die Musik in Geschichte und Gegenwart (Kassel 1995), Slovník české hudební kultury (Praha, Supraphon 1997)
Hodnoticí metody a kritéria
Zkušební okruhy závěrečného písemného testu jsou totožné s tematickými okruhy uvedenými níže.
Minimální požadovaná docházka 80 %.
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Skladba (Bc) - od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Skladba (Bc) - SP na dostudování od 2024/25 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Dirigování (Bc) od 2022/2023 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Zvuková tvorba a hudební režie - Hudební režie (Bc) od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Hudební teorie (Bc) - od 2021/22 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)