Vývoj a estetika hudebně-dramatického myšlení 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201VEH2 | zkouška | 1 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 4 až 9 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra činoherního divadla
Obsah
Předmět se zabývá zkoumáním vztahu hudby a dramatu, jejich interaktivitou, jakož i otázkami výstavby a vzájemného tvarování obou složek. Snaží se pojmenovat nejen společné styčné body, ale i rozdílnosti a specifičnosti v jednotlivých modelech hudebně dramatického uvažování na základě historického vývoje, a následně tyto poznatky aplikovat v praxi.
V obecné části jde o seznámení posluchače s vývojem novodobé evropské hudby - cca od Monteverdiho po současnost s kladením důrazu na historickou podmíněnost hudebně dramatického uvažování tvůrců v různých časových údobích. Jde o rozlišení stylů, forem, zvolených prostředků a způsobů interpretace. Podobně by studenti měli získat vhled do moderního evropského výtvarného umění, zejména do jeho souvislostí s hudebně dramatickými žánry. Výuka v části obecné je rozvržena do čtyř semestrů.
Látka každého semestru odpovídá jednomu ze čtyř základních, geograficky určených proudů evropského hudebního myšlení:
- Rusko,
- Francie plus románský svět (zde se dotýkám i kultury anglosaské i severské),
- Německo a střední Evropa,
- Čechy.
Výklad nesleduje historickou následnost, je vystavěn se zřetelem k pochopitelnosti pro posluchače:
- romantismus - jeho multimedialita, optičnost, emotivnost a obecná srozumitelnost;
- dvacáté století - destrukce romantických principů, racionalizace, otázka komunikace tvůrce a konzumenta, změna vztahu tvůrce a společnosti;
- klasicismus - racionalita a matematičnost ukrytá v rokokových prostředcích, období konstituování základních hudebních forem;
- baroko a jeho citovost;
- renesance - hudba na míru člověka, snesení hudby na zem;
- období gotiky - revoluce rytmu.
Výsledky učení
Látka v předmětu probíraná slouží:
- k celkové kultivaci vzdělání a orientaci v historických souvislostech;
- k bezpečnému rozlišování jednotlivých forem a způsobů hudebně dramatického uvažování;
- ku tříbení smyslu pro tempo rytmus a ke zvýšené kvalitě vnímání hudby;
- k aplikaci získaných poznatků v praxi.
Předpoklady a další požadavky
Povědomí o kulturních dějinách Evropy a vědomí souvislostí.
Literatura
G. Černušák: Dějiny evropské hudby
J. Smolka: Skladatelé českého baroka a klasicismu
V. Štěpánek: Francouzská moderní hudba
Branberger: Opera
Očadlík, Hostomská: Opera
J. Trojan: Dějiny opery
J. Smolka Česká kantáta a oratoritum
Očadlík: Svět orchestu I.-II.
M. Schnierer: Svět orchestu dvatátého století I.-III.
J. Havlík: Česká symfonie po r. 1945
R. Craft: Rozhovory s I. Stravinskym
A. Honneger: Zaříkání zkamanělin, Jsem skladatel
E. Hanslick: O hudebním krásnu, Kritiky.
Hodnoticí metody a kritéria
Bezpečné zvládnutí probrané látky, průběžné hodnocení formou testů, zápočtový test a ústní zkouška.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (Povinné předměty)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (Povinné předměty)
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (Povinné předměty)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (Povinné předměty)
- Scénografie (B.A.) (Povinné předměty)
- Scénografie (B.A.) (Povinné předměty)