Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201VTZ2 | zápočet | 2 | 3 hodiny výuky týdně (45 minut), 19 až 29 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra činoherního divadla
Obsah
Předmět Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře 2 se odvíjí od tematických okruhů jednotlivých oborů ke státní zkoušce z teorie a dějin oboru (tj. činoherní herectví; režie; dramaturgie). Výchozím materiálem jsou především úryvky video záznamů zahraničních inscenací promítané během výuky, doplněné o odpovídající teoreticko-kritické texty studované v hodinách.
První blok „Vznik a vývoj moderní evropské režie, dramaturgie a hereckého umění“
- Od starověku k modernímu divadlu inscenace
- Richard Wagner: první kroky k iluzivnímu realismu
- André Antoine: význam jevištních adaptací románů pro vznik moderní režie
- Meiningenští: proč bylo herectví slabým článkem jejich tvorby?
- K. S. Stanislavskij x V. E. Mejerchold: neviditelná režie x divadelní divadlo
- Režisérismus: od Reinhardta ke Castorfovi
- Západoevropská avantgarda a její odkaz: od Appiy a Craiga ke Kantorovi
- Brechtův odkaz od 60. let po současnost: mezi formálním kánonem (Benno Besson: Kavkazský křídový kruh), společenskou kritikou (Peter Stein: Matka) a komentářem (Heiner Müller: Zadržitelný vzestup Artura Uie)
Druhý blok „Fenomény evropského divadla od 2. pol. 20. století“
- Otázky žánrového klíče, dramaturgicko-režijní koncepce a herecké interpretace na příkladu inscenování Molièrova Tartuffa
- Postdramatické jeviště: sborové divadlo Einara Schleefa
- Utopie (?) divadelního kolektivu: Peter Stein a Schaubühne am Halleschen Ufer
- Činohra a film: od Erwina Piscatora ke Katie Mitchell
- Činohra a tanec: od Kurta Joosse k Pině Bausch a Maguy Marin
- Činohra a výtvarné umění: Klaus Michael Grüber a Eduardo Arroyo; Josef Nadj a Miguel Barcelo
- Činohra a hudba: hudební divadlo Christopha Marthalera a Mauricia Kagela
Výsledky učení
Cílem předmětu je nejen doprovázet studenty*ky v přípravě na státní zkoušku, obohacovat jejich znalosti a zprostředkovat jim určitý obraz moderního západního divadelního umění v příslušných souvislostech, ale zároveň – a snad především – podněcovat a rozvíjet jejich kriticko-analytické schopnosti pomocí rozborů a problematizování konkrétních příkladů z praxe, ideálně pak schopnosti samostatné reflexe vlastních tvůrčích zkušeností.
Probírají se vybrané otázky ke SZ z teorie a dějin oboru činoherní dramaturgie.
Předpoklady a další požadavky
Úspěšné složení bakalářské zkoušky (u režisérů a dramaturgů) u herců zkoušky postupové.
Literatura
Povinná literatura:
Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře, antologie textů k semináři, přel. a uspořádala J. Goriaux, Praha 2021.
Doporučená literatura:
APPIA, Adolphe: „Herec, prostor, světlo, obraz“, in Scénografie 3, 1964.
BRECHT, Bertolt: Myšlenky, Praha 1958.
GORIAUX, Jitka: „Post-protagonistické divadlo Einara Schleefa: scénologie zástupů“, in Pane profesore, uděláme Vám scénu, Praha 2016.
GORIAUX, Jitka: Antoine Vitez, režisér, pedagog, tedy dramaturg?, Praha 2022.
HYVNAR, Jan: Herec v moderním divadle (K divadelním reformám 20. století), Praha 2011.
LEHMANN, Hans-Thies: Postdramatické divadlo, Bratislava 2007.
PISCATOR, Erwin: Politické divadlo, Praha 1971.
PÖRTNER, Paul: Experimentální divadlo, Praha 1965.
RANCIÈRE, Jacques: Emancipovaný divák, Bratislava 2015.
SZONDI, Peter: Teorie modernej drámy, Bratislava 1969.
VOSTRÝ, Jaroslav: Režie je umění, Praha 2001, resp. 2009.
VOSTRÝ, Jaroslav: Stanislavského objev herecké kreativity a jeho sociokulturní souvislosti, Praha 2018.
WILLIAMS, David; BRADBY, David: Directors’ Theatre, London 2020.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast na seminářích (docházka min. 70 %), vypracování seminární práce (osobní úvahy vycházející z jednoho z témat ke státní zkoušce, v níž studenti*ky reflektují vlastní tvůrčí, divácké a/či čtenářské zkušenosti a kde zároveň odkazují na alespoň dvě díla z doporučené literatury, min. 5 NS).
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramaturgie činoherního divadla (M.A.) (Povinné předměty)
- Režie činoherního divadla (M.A.) (Povinné předměty)