Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
201VTZ2 zápočet 2 3 hodiny výuky týdně (45 minut), 19 až 29 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jitka GORIAUX

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jitka GORIAUX

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra činoherního divadla

Obsah

Předmět Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře 2 se odvíjí od tematických okruhů jednotlivých oborů ke státní zkoušce z teorie a dějin oboru (tj. činoherní herectví; režie; dramaturgie). Výchozím materiálem jsou především úryvky video záznamů zahraničních inscenací promítané během výuky, doplněné o odpovídající teoreticko-kritické texty studované v hodinách.

První blok „Vznik a vývoj moderní evropské režie, dramaturgie a hereckého umění“

  1. Od starověku k modernímu divadlu inscenace
  2. Richard Wagner: první kroky k iluzivnímu realismu
  3. André Antoine: význam jevištních adaptací románů pro vznik moderní režie
  4. Meiningenští: proč bylo herectví slabým článkem jejich tvorby?
  5. K. S. Stanislavskij x V. E. Mejerchold: neviditelná režie x divadelní divadlo
  6. Režisérismus: od Reinhardta ke Castorfovi
  7. Západoevropská avantgarda a její odkaz: od Appiy a Craiga ke Kantorovi
  8. Brechtův odkaz od 60. let po současnost: mezi formálním kánonem (Benno Besson: Kavkazský křídový kruh), společenskou kritikou (Peter Stein: Matka) a komentářem (Heiner Müller: Zadržitelný vzestup Artura Uie)

Druhý blok „Fenomény evropského divadla od 2. pol. 20. století“

  1. Otázky žánrového klíče, dramaturgicko-režijní koncepce a herecké interpretace na příkladu inscenování Molièrova Tartuffa
  2. Postdramatické jeviště: sborové divadlo Einara Schleefa
  3. Utopie (?) divadelního kolektivu: Peter Stein a Schaubühne am Halleschen Ufer
  4. Činohra a film: od Erwina Piscatora ke Katie Mitchell
  5. Činohra a tanec: od Kurta Joosse k Pině Bausch a Maguy Marin
  6. Činohra a výtvarné umění: Klaus Michael Grüber a Eduardo Arroyo; Josef Nadj a Miguel Barcelo
  7. Činohra a hudba: hudební divadlo Christopha Marthalera a Mauricia Kagela

Výsledky učení

Cílem předmětu je nejen doprovázet studenty*ky v přípravě na státní zkoušku, obohacovat jejich znalosti a zprostředkovat jim určitý obraz moderního západního divadelního umění v příslušných souvislostech, ale zároveň – a snad především – podněcovat a rozvíjet jejich kriticko-analytické schopnosti pomocí rozborů a problematizování konkrétních příkladů z praxe, ideálně pak schopnosti samostatné reflexe vlastních tvůrčích zkušeností.

Probírají se vybrané otázky ke SZ z teorie a dějin oboru činoherní dramaturgie.

Předpoklady a další požadavky

Úspěšné složení bakalářské zkoušky (u režisérů a dramaturgů) u herců zkoušky postupové.

Literatura

Povinná literatura:

Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře, antologie textů k semináři, přel. a uspořádala J. Goriaux, Praha 2021.

Doporučená literatura:

APPIA, Adolphe: „Herec, prostor, světlo, obraz“, in Scénografie 3, 1964.

BRECHT, Bertolt: Myšlenky, Praha 1958.

GORIAUX, Jitka: „Post-protagonistické divadlo Einara Schleefa: scénologie zástupů“, in Pane profesore, uděláme Vám scénu, Praha 2016.

GORIAUX, Jitka: Antoine Vitez, režisér, pedagog, tedy dramaturg?, Praha 2022.

HYVNAR, Jan: Herec v moderním divadle (K divadelním reformám 20. století), Praha 2011.

LEHMANN, Hans-Thies: Postdramatické divadlo, Bratislava 2007.

PISCATOR, Erwin: Politické divadlo, Praha 1971.

PÖRTNER, Paul: Experimentální divadlo, Praha 1965.

RANCIÈRE, Jacques: Emancipovaný divák, Bratislava 2015.

SZONDI, Peter: Teorie modernej drámy, Bratislava 1969.

VOSTRÝ, Jaroslav: Režie je umění, Praha 2001, resp. 2009.

VOSTRÝ, Jaroslav: Stanislavského objev herecké kreativity a jeho sociokulturní souvislosti, Praha 2018.

WILLIAMS, David; BRADBY, David: Directors’ Theatre, London 2020.

Hodnoticí metody a kritéria

Aktivní účast na seminářích (docházka min. 70 %), vypracování seminární práce (osobní úvahy vycházející z jednoho z témat ke státní zkoušce, v níž studenti*ky reflektují vlastní tvůrčí, divácké a/či čtenářské zkušenosti a kde zároveň odkazují na alespoň dvě díla z doporučené literatury, min. 5 NS).

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů