Pohyb jako východisko tvorby 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
202PJV1 zápočet 2 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava anglicky, česky zimní

Garant předmětu

Michaela RAISOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jan BÁRTA

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky

Obsah

Tělesná a vědomá práce ve strukturované jevištní akci. Experimentace pohybu a prostoru jako výchozího bodu v herecké akci. Tělo, které mohu skrze fyzický pohyb rozeznít k hlasu a řeči. Skrze tělesný klid a koncentraci hledání osobité jevištní přítomnosti.

Tvorba strukturované jevištní akce na konkrétní téma.

Práce s objektem/ rekvizitou.

Zaměření se na kompozici, tvar, dynamiku pohybu, rytmu.

Budování vnitřního napětí.

Práce s autorským textem.

Uvědomění si vlastního „JÁ“ ve vztahu k jevištní akci a interpretaci.

Práce s logikou divadelních situací.

Emoce a jejich škála.

Hledání autenticity a přirozenosti v projevu a v komunikaci.

Výsledky učení

  1. Rozvíjení schopnosti práce s představou.
  2. Hledání jevištní přítomnosti zbavené stereotypů.
  3. Cit pro pohyb a kultivace hereckého projevu z něho vycházející.
  4. Výrazová schopnost těla, řeči, pohybu a gesta.
  5. Trénink opakování improvizace – jak zachovat a přenést kvalitu z ní do konkrétní podoby. etudy, opakovatelné struktury a divadelní situace.
  6. Individuální/skupinová práce na konkrétní zadání.
  7. Transformace v rámci konkrétních charakterů.

Předpoklady a další požadavky

  1. Úspěšné absolvování Výchovy k vědomému pohybu 3 a 4.
  2. Ochota na sobě pracovat.
  3. Prostorové cítění.
  4. Pohybová představivost.
  5. Múzičnost.
  6. Schopnost reflektovat a analyzovat viděné.
  7. Proaktivita ve skupinové práci.
  8. Smysl pro trapnost a vystoupení z komfortní zóny.

Literatura

BARBA, E., SAVARESE, N. and col. Slovník divadelní antropologie. Praha: Divadelní ústav, 2000.

BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.

BLÁHOVÁ, Eliška. Pohyb, rytmus, výraz: příručka pro učitele rytmiky. Brno: Spolek Vesna Brno, 1928.

BLÁHOVÁ, Eliška. Verše a říkadla pro rytmický výcvik dětí. Praha: Česká grafická unie, 1935.

BLAHUTKOVÁ, Marie. Psychomotorika. Brno: Masarykova univerzita, 2003.

BLAHUTKOVÁ, Marie; Jonášová, Daniela. Využití hudebně pohybové výchovy v rytmické gymnastice. Brno: Masarykova univerzita, 2009.

BLAŽÍČKOVÁ, Eva. Metodika a didaktika taneční výchovy. Praha: UK Pdf, 2004.

BOGART, Anne; LANDAU, Tina. Úhly pohledu. Praha: Divadelní ústav, 2007.

BROOK, Peter. Pohyblivý bod. Praha: Nakladatelství studia Ypsilon, 1996.

ČECHOV, Michail. O herecké technice. Praha: Divadelní ústav, 1996.

DONNELAN, Declan. Herec a jeho cíl. Praha: Brkola, 2007.

GRECMANOVÁ, H., Urbanovská, E., Novotný, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex, 2000.

JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Taneční průprava. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2004.

JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Taneční průprava. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979.

HYVNAR, Jan. Herec v moderním divadle: vize, metody a techniky herectví. Praha: Pražská scéna, 2000.

KALHOUS, Z.; Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.

KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. Kröschlová, Eva. Jevištní pohyb: Herecká pohybová výchova. 2., dopl. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra autorské tvorby a pedagogiky, 1998.

KRÖSCHLOVÁ, Eva. Ladění: Psychosomatická příprava k výuce herectví. Praha: DAMU, 1998.

KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Nauka o pohybu: Odborný učební text pro pedagogy tance. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1974.

KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Výrazový tanec. Praha: Orbis, 1964. Kröschlová, Jarmila; Kröschlová, Eva. Výrazový tanec: Taneční tvorba. Praha: IPOS-ARTAMA, 2002.

KURKOVÁ, Libuše aj. Hudebně pohybové hry v mateřské škole: Učebnice pro 3. ročník studia oboru Učitelství pro mateřské školy na středních pedagogických školách. Praha: SPN, 1989.

KURKOVÁ, Libuše. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981.

KURKOVÁ, Libuše. Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme. Praha: SPN, 1971.

KURKOVÁ, Libuše; Eben, Petr. Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí: Učební text pro 3. roč. pedagogických škol, obor vychovatelství a odborný text pro učitele lidových škol umění. Praha: SPN, 1975.

KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2004.

LÖSSL, Jiří. Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti. I. díl: Rytmická a pohybová výchova mladšího žactva (děti ve věku 6-9 let. Praha: Česká obec sokolská – ústřední škola, 1996.

LÖSSL, Jiří. Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti. II. díl: Pohybová průprava mladšího žactva v hodinách rytmické a pohybové výchovy. Praha: Česká obec sokolská – ústřední škola, 1999.

LÖSSL, Jiří. Rytmická, pohybová a taneční výchova mladšího žactva: Deset lekcí pro začínající pedagogy. Praha: NIPOS, 2012.Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998.

MAREŠ, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.

MUŽÍK, J. Andragogická didaktika. Praha: CODEX Bohemia, 1998.

PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998.

POLZEROVÁ, Eva. Pohybová průprava jako součást dramatické výchovy: (Průprava dětí mladšího školního věku). Praha: ARTAMA-NIPOS, 1995.

PRŮCHA, J.; Walterová, E.; Mareš, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001.

RELLICHOVÁ, Ludmila. Taneční tvorba pro děti a s dětmi: ukázky taneční tvorby jako výsledku výchovně vzdělávacího procesu. Praha: NIPOS, 2009.

SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007.

ŠVANDOVÁ, Lenka. Taneční výchova pro předškolní děti. Praha: NIPOS, 2007.

Švandová, Lenka; Mojdl, Edgar. Tvořivé taneční hry s hudebním doprovodem. Praha: NIPOS, 2011.

TURBA, Ctibor. Cirkus Alfred. Praha: Divadlo Alfred 2006.

TUFNELL, Miranda, Crickmay, Chris. Tělo, prostor, představa. Praha: NAMU, 2020.

VALIŠOVÁ, A., Kasíková, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007.

ZÁDĚROVÁ-KYTÝŘOVÁ, Markéta. Základy taneční gymnastiky. Praha: SPN, 1980.

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou uděleny na základě:

  1. Prezence v hodinách, min. 70% docházky.
  2. Zaujetí a osobní invence.
  3. Závěrečná skupinová prezentace.
  4. Písemná reflexe a účast na klauzurách na konci semestru.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost S221
Velký taneční sál

(Karlova 26, Praha 1)
BÁRTA J.
15:30–17:00
(paralelka 1)
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 15:30–17:00 Jan BÁRTA Velký taneční sál
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů