Pohyb jako východisko tvorby 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
202PJV2 zkouška 2 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava anglicky, česky letní

Garant předmětu

Michaela RAISOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jan BÁRTA

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky

Obsah

Tělesná a vědomá práce ve strukturované jevištní akci. Experimentace pohybu a prostoru jako výchozího bodu v herecké akci. Tělo, které mohu skrze fyzický pohyb rozeznít k hlasu a řeči. Skrze tělesný klid a koncentraci hledání osobité jevištní přítomnosti.

Tvorba strukturované jevištní akce na konkrétní téma.

Práce s objektem/ rekvizitou.

Zaměření se na kompozici, tvar, dynamiku pohybu, rytmu.

Budování vnitřního napětí.

Práce s autorským textem.

Uvědomění si vlastního „JÁ“ ve vztahu k jevištní akci a interpretaci.

Práce s logikou divadelních situací.

Emoce a jejich škála.

Hledání autenticity a přirozenosti v projevu a v komunikaci.

Výsledky učení

  1. Zlepšování psychosomatické kondice prostřednictvím kultivace vědomého pohybu a rozvíjení schopnosti práce s představou.
  2. Pokračování v hledání přirozeného pohybu zbaveného stereotypů.
  3. Cit pro pohyb v divadelním prostoru a kultivace „stage presence“.
  4. Výrazová schopnost těla – experimentace s pohybem jako s formou sdělování.
  5. Trénink opakování improvizace – jak zachovat a přenést kvalitu z ní do konkrétní podoby, etudy, opakovatelné struktury, partitury.
  6. Individuální/skupinová práce na konkrétní zadání.

Předpoklady a další požadavky

  1. Úspěšné absolvování Výchovy k vědomému pohybu 3 a 4.
  2. Ochota na sobě pracovat.
  3. Prostorové cítění.
  4. Pohybová představivost.
  5. Múzičnost.
  6. Schopnost reflektovat a analyzovat viděné.
  7. Proaktivita ve skupinové práci.
  8. Smysl pro trapnost a vystoupení z komfortní zóny.

Literatura

Literatura v českém jazyce (literatura v angličtině viz níže):

Barba, E., Savarese, N. and col. Slovník divadelní antropologie. Praha: Divadelní ústav, 2000.

Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.

Blahutková, Marie. Psychomotorika. Brno: Masarykova univerzita, 2003.

Bogart, Anne; Landau, Tina. Úhly pohledu. Praha: Divadelní ústav, 2007.

Brook, Peter. Pohyblivý bod. Praha: Nakladatelství studia Ypsilon, 1996.

Čechov, Michail. O herecké technice. Praha: Divadelní ústav, 1996.

Donnelan, Declan. Herec a jeho cíl. Praha: Brkola, 2007.

Hyvnar, Jan. Herec v moderním divadle: vize, metody a techniky herectví. Praha: Pražská scéna, 2000.

Kröschlová, Eva. Jevištní pohyb: Herecká pohybová výchova. 2., dopl. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra autorské tvorby a pedagogiky, 1998.

Kröschlová, Eva. Ladění: Psychosomatická příprava k výuce herectví. Praha: DAMU, 1998.

Tufnell, Miranda, Crickmay, Chris. Tělo, prostor, představa. Praha: NAMU, 2020.

Literatura v angličtině:

Barba, E., Savarese, N. and col: A Dictionary of Theatre Anthropology. London, NY: Routledge, 1999.

Boorman, Joyce. Creative Dance in Grades Four to Six. Ontario: The Hunter Rose Company Limited, 1971.

Boorman, Joyce. Creative Dance in the First Three Grades. Ontario: The Hunter Rose Company Limited, 1969.

Brook, Peter. Empty Space: A Book About the Theatre: Deadly, Holy, Rough, Immediate. Scribner, 1995.

Brook, Peter. The Empty Space. New York: Penguin Books, 2008.

Brook, Peter. There Are No Secrets: Thoughts on Acting and Theatre. London: Bloomsbury, 2015.

Buckwalter, Melinda. Composing While Dancing, an improviserś companion. Wisconsin: The University of Wisconsin Press, 2010.

Burt, Ramsay. Judson Dance Theatre, Performative Traces. New York: Routledge, 2006.

Calais-Germain, Blandine. Anatomy of Movement. Seattle: Eastland Press, 2013.

Chekhov, Michail. The path of the Actor. London: Routledge, 2005.

Chekhov, Michael. To the Actor: On the Technique of Acting. London: Martino Fine Book, 2014.

Cohen, Bonnie Bainbridge. Sensing, Feeling, Action. USA: Contact Editions, 1993.

Cooper, Ann, ed. Taken by surprise, A dance improvisation reader. Middletown: Wesleyan University Press, 2003. Donnellan, Declan. The Actor and the Target. London: Nick Hern Books, 2005.

Feldenkrais, Moshe. Awareness Through Movement. New York: Harper Collins Publishers, 1990.

Forsythe, William. Practice of Choreography, It Starts From Any Point. New York: Routledge, 2011.

Franclin, Eric. Dance Imagery for Technique and Performence, USA: Human Kinetics, 1996.

Hartley, Linda. Wisdom of the Body Moving, An Introduction to Body-Mind Centering. Berkeley, CA: North Atlantic Books, 1995.

Hodge, Alison, ed. Twentieth Century Actor Training. New York, London: Routledge, 2002.

Innes, Christopher. Avant-garde Theatre. NY, London: Routledge, 1993.

Mitter, Shomit. Systems of Rehearsal. Stanislavsky, Brecht, Grotowski and Brook. London, NY: Routledge, 1992.

Newlove, Jean. Laban for Actors and Dancers. London: Routledge, 1993.

Lecoq, Jacques. Theatre of Movement and Gesture. London: Routledge, 2006.

Lecoq, Jacques. The Moving Body – Teaching Creative Theatre. New York: Routledge, 2002.

Long, Raymond. The Key Muscles of Yoga. Banfha Yoga Publications LLC, 2006.

Long, Raymond. The Key Poses of Yoga. Banfha Yoga Publications LLC, 2008.

Paxton, Steve. Gravity. Belgium: Graphius, 2018.

Reeve, Justine. Dance Improvisations. USA: Human Kinetics, 2011.

Reeves, Geoffrey. Peter Brook. Cambridge: Cambridge University Press, 1995.

Roose-Evans, James. Experimental Theatre from Stanislavsky to Peter Brook. London: Routledge, 2001.

Stanislavsky, K.S. An Actor Prepares. New York: Routledge, 1989.

Steinman, Louise. The Knowing Body. Berkeley, CA: North Atlantic Books, 1986.

Tufnell, Miranda, Crickmay, Chris. Body, space, image: notes towards improvisation and performance. Hampshire: Dance books, 2003.

The Great European Stage Directors: Brook, Grotowski, Barba. London, NY: Methuen Drama, 2019.

Zarrilli, P. Psychophysical Acting, an intercultural approach after Stanislavski, London: Routledge, 2009.

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou uděleny na základě:

  1. Prezence v hodinách, min. 70% docházky.
  2. Zaujetí a osobní invence.
  3. Závěrečná skupinová prezentace.
  4. Písemná reflexe a účast na klauzurách na konci semestru.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů