Lektorská práce v profesionálním divadle - tvorba programu
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205LPPP | zápočet | 3 | 20 hodiny DÍLEN za celý semestr (45 minut), 10 hodin (60 minut) praxe nebo samostatné práce ve škole za semestr, 50 až 65 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Předmět umožní studentům využít získané znalosti a dovednosti ze semináře Lektorská práce v profesionálním divadle ve vlastní praxi. Cílem předmětu je navrhnout, realizovat a obhájit edukační program vztahující se ke konkrétní divadelní inscenaci.
Práce v semináři spočívá v konzultacích návrhů jednotlivých programů, v přípravě programů, jejich realizaci a závěrečné reflexi.
Výsledky učení
Student
- zhodnotí potřeby konkrétního profesionálního divadla a vybrané inscenace,
- vytvoří návrh edukačního programu vzhledem ke stanoveným potřebám,
- jasně definuje cíle programu i jednotlivých aktivit,
- při realizaci uzpůsobuje program potřebám konkrétní skupiny, pohotově reaguje na podněty účastníků, vede diskusi, poučeně odpovídá na dotazy týkající se divadelního umění,
- reflektuje realizaci programu vzhledem ke stanoveným cílům,
- orientuje se a komunikuje a pracuje v prostředí profesionálního divadla.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- Cesty ke spolupráci divadel a škol v českém a německém kontextu. Sborník příspěvků, které zazněly na sympoziu Cesta ke spolupráci divadel a škol v českém a německém kontextu. Ateliér pro děti a mládež při Národním divadle Moravskoslezském ve spolupráci s Národním divadlem Moravskoslezským: Ostrava 2014. Dostupný z https://issuu.com/ndmostrava/docs/sbornik_sympozium_2014
- HRNEČKOVÁ, Anna. Divadlo v knihách pro dětského čtenáře. Tvořivá dramatika, 2016, roč. XXVII, č. 1 (77).
- MARUŠÁK, Radek. Chodíme s dětmi do divadla. In Rádce učitele 2: Praktické rady pro výuku i Váš osobní rozvoj. Praha: RAABE, 2004. ISBN 80-86307-06-9.
- VELTRUBSKÁ, Ivana. Divadlo očima dětí. Dramatika pro děti, VIII. díl. Praha: ARTAMA, 1994. 86 s. ISBN 80-7068-064-4.
Doporučená:
- BRABCOVÁ, Alexandra (ed). Brána muzea otevřená. Náchod: nakladatelství JUKO ve spolupráci s Nadací Open Society Fund Praha, 2003. 583 s.
- DEML, Jakub; HANUS, Lukáš; LIŠKOVÁ, Magdaléna. Re: Publikum. Možnosti spolupráce s publikem ve 21. stol. Praha: Institut umění - Divadelní ústav, 2013, 66 s. dostupný z https://prospero.divadlo.cz/e-publikace-ke-stazeni/re-publikum-moznosti-posluprace-s-publikem-ve-21-stoleti/.
- ETLÍK, Jaroslav. Termíny k dohodnutí: První okruh problémů (složky divadelního díla). Divadlo a interakce. Praha: Pražská scéna ve spolupráci s katedrou alternativního a loutkového divadla Divadelní fakulty AMU, 2006. ISBN 80-86102-51-3.
- FRANČÍKOVÁ, Barbora. Výchova diváka v českých divadlech v současnosti aneb edukační drama z druhé strany. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogiky, 2016. 45.s.
- FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání. Praha Jinočany: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7
- FULKOVÁ, Marie, HAJDUŠKOVÁ, Lucie, SEHNALÍKOVÁ, Vladimíra. Galerijní a muzejní edukace I. Vlastní cestou k umění. Praha: Karlova univerzita v Praze a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012.
- FULKOVÁ, Marie, JAKUBCOVÁ, Lucie, KITZBERGEROVÁ, Leonora, SEHNALÍKOVÁ, Vladimíra. Galerijní a muzejní edukace II. Umění a kultura ve školním kontextu – učení z umění. Praha: Karlova univerzita v Praze a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013.
- JIRÁSKOVÁ, Lenka. Působení divadelního lektora v profesionálním divadle. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, Divadelní fakulta, Ateliér Divadlo a výchova, 2012. 91 s.
- MAXA, Miloš. Jak pomoci škole s výběrem a reflexí profesionálního divadelního představení aneb diváci, jde o vás! Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, Divadelní fakulta, Ateliér Divadlo a výchova, 2007.109 s.
- MLEJNEK, Josef: Děti v divadle. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost; Hradec Králové: Krajské kulturní středisko Hradec Králové, 1986. 155 s.
- OUHRABKOVÁ, Daniela. Divadelní lektor u profesionálního divadla. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, Divadelní fakulta, Ateliér Divadlo a výchova, 2007. 74 s.
- PERKNER, Stanislav; HYVNAR, Jan. Řeč dramatu: (Umění vnímat umění). I. Divadlo a rozhlas. Praha: Horizont, 1987. 308 s. Malá moderní encyklopedie, sv. 106
- PROCHÁZKA, Michal. Dítě divákem. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, Divadelní fakulta, Ateliér Divadlo a výchova, 2005. 80 s.
- URBANOVÁ, Alena. Mýtus divadla pro děti. 1. vydání. Praha: ARTAMA, 1993. ISBN 80-7068-063-6.
- VÁŇOVÁ, Michaela. Se třídou do divadla. Praha, 2017. 123 stran • ilustrace, portréty +
- VON VORST, Daniela. Projekt TUSCH – německý model spolupráce profesionálních divadel a škol. Praha: DAMU, katedra výchovné dramatiky, 2012. 110 s.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě realizace edukačního programu a jeho obhajoby.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- HATP - Autorské herectví (M.A.) (Povinně volitelné předměty)
- HATP - Autorská tvorba a psychosomatika (M.A.) (Povinně volitelné předměty)
- Dramatická výchova bakalářské prezenční (Povinně volitelné předměty)