Kritický seminář 4 - Hudební divadlo

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
207KRS4 zkouška 3 3 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 44 až 59 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jan JIŘÍK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Kateřina DOLENSKÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra teorie a kritiky

Obsah

Předmět navazuje na přípravné jednosemestrální kurzy Divadelní vnímání a Analýza inscenace; prohlubuje dříve získané znalosti v oblasti obecné teorie umělecké kritiky jako součásti diskurzu o divadle (vznik umělecké kritiky, projevy umělecké kritiky, kritika v době elektronických médií a sociálních sítí) a estetiky (vytváření estetického soudu, estetická pozice, estetika jako součást identity, odborná a neodborná argumentace subjektivního estetického soudu) a aplikuje dosavadní poznatky a návyky studentů na oblast hudebního divadla (především operního, muzikálového, s přihlédnutím k dalším formám hudebního divadla – revue, opereta apod.). Korekvizitou je předmět Základy redakční práce (blok “dovednosti”).

Tematické okruhy:

  1. Základní přehled vývoje hudebního divadla (operního, muzikálového, operetního).
  2. Hudebně-dramatický aparát a jeho vývoj (prostor, orchestr, sbor, sólisté).
  3. Scénování specifických hudebně-dramatických prostředků (principy režie, dramaturgie, jevištního prostoru aj.).
  4. Hudebně-dramatické dílo a jeho scénování jako synergie uměleckých druhů a jejich výrazových prostředků (hudba, literatura, scénování, výtvarné umění, taneční umění, pěvecké umění, herectví aj.).
  5. Hudba jako výrazový prostředek hudebně-dramatického díla (významotvorná funkce, hudební stylizace).
  6. Souhlasné a nesouhlasné estetické tendence různých druhů umění v hudebně-dramatickém díle (spor hudební interpretace-scénování).
  7. Analýza hudebně-dramatické inscenace („čtení“ hudebně-dramatických výrazových prostředků).

Vzhledem k omezenému živému „materiálu“ v Praze se k výkladu problematiky a k práci na semináři používají především videozáznamy převážně zahraničních inscenací; povinností studentů je ovšem zhlédnout alespoň dvě aktuálně uváděné operní či muzikálové inscenace. Výuka probíhá zejména formou řízené diskuse o inscenacích. Příslušná historická a teoretická témata se přednášejí v souvislosti s probíranými problémy, nikoli souvisle. Důležitou součástí je domácí příprava na semináře (studium zadaných videozáznamů, psaní tezí a příprava argumentů pro diskusi na semináři). V metodě práce se zohledňuje fakt, že studenti nemají hudební ani muzikologické vzdělání.

Výsledky učení

Předpoklady a další požadavky

Prerekvizita: Kritický seminář 1-3.

Korekvizita: Základy redakční práce.

Literatura

Povinná literatura:

Periodika Divadelní noviny, Divadelní revue, Svět a divadlo.

Další studijní literatura je zadávána v souladu s výběrem konkrétních analyzovaných inscenací.

Hodnoticí metody a kritéria

Poznámka

  1. V případě hlubšího zájmu studentů o problematiku hudebního divadla je možné v rámci volitelné výuky navštěvovat kurz Katedry teorie a dějin hudby Hudba a slovo.
  2. Součástí kritického semináře je samostatná práce na projektu Inscenace v čase, který spočívá v pravidelných návštěvách představení jedné inscenace a reflexi jejího vývoje ve všech jejích složkách; inscenaci student vybírá během prvního ročníku studia; shrnující diskuse o tomto projektu proběhne v rámci státní závěrečné zkoušky z předmětu Současná divadelní praxe a její reflexe.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů