Animovaná tvorba v kontextu současné audiovizuální produkce

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
305ATAP zkouška 2 12 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 41 až 51 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra produkce

Obsah

Vývoj a výroba animovaných děl je specifickou disciplínou audiovizuální produkce, která vyniká vysokou náročností na čas, finanční prostředky i technologická řešení. Zároveň je i důležitou a rentabilní částí audiovizuálního businessu s vysokou přidanou hodnotou a s přesahy do trikové postprodukce a gaming industry. Animační průmysl se objevuje ve strategických plánech mnoha zemí pro budoucí diverzifikaci výroby a pracovního uplatnění obyvatelstva a lze očekávat, že jeho význam v rámci audiovizuální tvorby poroste.

Vzhledem k velké různorodosti producentských modelů i výrobních postupů by se některých přednášek zúčastnil host s aktuální praktickou zkušeností s danou problematikou, případně i s krátkou case study.

Přednášky budou též obsahovat projekce ukázek z aktuální animované produkce a měly by umožnit i případné konzultace konkrétních projektů studentů.

TEMATICKÁ OSNOVA

1.Úvod do světa současné animované produkce, nejčastější modely produkce a financování, animace jako umění a jako business.

2.Krátký film, jako odrazový můstek pro produkci animovaných filmů, studentské filmy, fóra a festivaly. Výběr látky a technologie animovaného filmu, producentská rozhodnutí během vývoje. Realita financování krátkého studentského filmu.

3.Celovečerní animovaný film – specifika vývoje látek pro děti a pro dospělé, literární a výtvarná příprava, fáze výroby dle jednotlivých technologií. Realita financování evropského celovečerního filmu.

4.TV seriál, vývoj a produkce pilotu, výrobní workflow seriálu. Výhled financování a distribuce animovaných seriálů v realitě lineárních TV a SVOD.

5.Specifika produkce nejčastěji vyráběných technologií: CG 2D, , CG 3D, stopmotion,

6.Výroba animovaných děl z perspektivy studia, přesah do VFX produkce a trikových hraných filmů, spolupráce s gaming industry.

7.IP development a svět brand licensingu. Adaptace literárních děl, počítačových her do AVD a naopak.

Výsledky učení

Cílem předmětu je studentům přiblížit realitu současné produkce animovaných filmů a seriálů v domácím i mezinárodním kontextu.

Absolvent předmětu bude znát v současnosti nejobvyklejší producentské i výrobní modely vzniku animovaných děl a producentský a výrobní přístup ke každému nich. Porozumí používaným technologiím, které se aktuálně v animaci nejčastěji objevují, a to s ohledem na praktické aspekty jejich výroby.

Předpoklady a další požadavky

---

Literatura

Catherine Winder – Zahra Dowlatabadi, Producing Animation. Focal Press 2001.

Ben Mitchell, Independent Animation Developing, Producing and Distributing Your Animated Films. Routledge 2023.

Richard Williams, The Animator's Survival Kit. Taschenbuch 2009.

Wes Anderson, Fantastic Mr. Fox: The Making of the Motion Picture. Rizzoli 2009.

Edgar Dutka, Scenáristika animovaného filmu. Praha: NAMU 2006.

Webové stránky:

Animation World Network - https://www.awn.com

Cartoon Brew - https://www.cartoonbrew.com

https://www.annecyfestival.com/en/the-mifa/talent-content/workshops

https://www.cartoon-media.eu

https://animationhub.eu

Hodnoticí metody a kritéria

Studenti budou hodnoceni na základě účasti a aktivity v hodinách a vypracování závěrečné práce. Vyžadovaná účast na přednáškách je min. 75 %.

Poznámka

Předmět Animovaná tvorba v kontextu současné audiovizuální produkce se vypisuje jednou za dva roky, konkrétně v AR 2026/27 a následných obletech.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů