Dějiny a teorie fotografie 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307DATF1 | zkouška | 4 | 4 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 64 až 84 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Tomáš DVOŘÁK, Josef LEDVINA, Noemi PURKRÁBKOVÁ, Michal ŠIMŮNEK
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra fotografie
Obsah
16/10
Úvod: teorie a dějiny fotografie
Přehled struktury kurzu, požadavků na ukončení a studijních materiálů. Přehled hlavních přístupů ke zkoumání fotografie; historiografie fotografie a její vývoj. Povinná klasika:
Susan Sontag. O fotografii. Praha: Paseka 2002.
Vilém Flusser. Za filosofii fotografie. Praha: Fra 2013.
Roland Barthes. Světlá komora. Praha: Fra 2005.
23/10
Zrod technických obrazů
Mediální archeologie a historizace vnímání. Camera obscura a fotoaparát. Instrumentalizace vidění v první a druhé vědecké revoluci. Protokinematografické aparáty. Statické, pohyblivé a dynamické obrazy.
Povinná literatura:
Jonathan Crary. Modernizace vidění. Teorie vědy 2004, (26) 2, 25–39.
Doporučená literatura:
Jonathan Crary. Techniques of the Observer: On Vision and Modernity in the Nineteenth Century. Cambridge, Mass.: MIT Press 1990.
David Hockney. Tajemství starých mistrů. Praha: Slovart 2003.
Jussi Parikka. Co je to archeologie médií? Praha: NAMU 2022.
30/10
Fotografie a intermedialita
Stará a nová média. Médium, aparát, dispozitiv. Diorama, panorama, panoptikon. Přenos a kódování obrazů. Niépce, Daguerre, Bayard.
Povinná literatura:
Geoffrey Batchen. Zviditelnění elektřiny. In T. Dvořák (ed.), Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: AVU 2010, 215–232.
Doporučená literatura:
Nicoletta Leonardi – Simone Natale (eds). Photography & Other Media in the Nineteenth Century. University Park: Penn State University Press 2018.
Lisa Gitelman – Geoffrey B. Pingree (eds.). New Media 1740–1915. Cambridge, Mass.: MIT Press 2003.
Louis Daguerre. Historical and Descriptive Account of the Various Processes of the Daguerréotype and the Diorama. London: McLean 1839.
Jacques Aumont. Proměnlivé oko aneb Mobilizace pohledu. In P. Szczepanik (ed.). Nová filmová historie. Praha: Herrmann & synové 2004, 167–189.
6/11
Replikace
Substituční model obrazu. Indexálnost. Pantograf. Grafické techniky (dřevořez a dřevoryt, mědiryt, litografie, fotomechanické reprodukce). Grafické a fotografické reprodukce uměleckých děl.
Povinná literatura:
Walter Benjamin. Umělecké dílo v době své technické reprodukovatelnosti. In Dílo a jeho zdroj, Praha: Odeon 1979, 17–47.
Doporučená literatura:
Siegfried Kracauer. Fotografie. In Ornament masy: Eseje. Praha: Academia 2008, 43–57.
André Malraux. Imaginární muzeum. Praha: NAMU 2024.
John Berger. Způsoby vidění. Praha: Labyrint 2016, 6–27.
13/11
Reprodukce
Fotografie v tisku (knihy, noviny, časopisy). Atkins, Talbot, Henneman, Archer. Pencil of Nature. Reprodukování a skenování. Fotoskulptury a fotogrammetrie.
Povinná literatura:
William Henry Fox Talbot. Pencil of Nature. London: Longman, Brown, Green & Longmans 1844–1846.
Doporučená literatura:
Geoffrey Batchen. Obraz a diseminace: Za novou historii pro fotografii. Praha: NAMU 2016.
Carol Armstrong. Scenes In a Library: Reading the Photograph in the Book, 1843–1875. Cambridge, Mass.: MIT Press 1998.
Geoffrey Belknap. From a Photograph: Authenticity, Science and the Periodical Press, 1870–1890. London: Bloomsbury 2016.
27/11
Vědecká fotografie a vizualizace
Objektivita, přesnost, fakticita jako epistemické ideály. Virtuální a materiální svědectví. Forenzní estetika. Fotografie a pohyb. Muybridge, Marey, Edgerton.
Povinná literatura:
Bruno Latour. Poznání a vizualizace aneb jak myslet očima a rukama. In T. Dvořák (ed.), Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: AVU 2010, 267–307.
Doporučená literatura:
Joel Snyder. Visualization and Visibility. In C. A. Jones & P. Galison (eds.), Picturing Science, Producing Art. London: Routledge 2013, 379–397.
Kelley Wilder. Photography and Science. London: Reaktion Books 2009.
Lorraine Daston – Peter Galison. Objectivity. New York: Zone Books 2007.
Thomas Keenan – Eyal Weizman. Mengeleho lebka: Zrod forenzní estetiky. Praha: NAMU 2022.
4/12
Fotografický portrét a problém moderní individuality
Portrétní miniatury, siluety, karikatury. Fyziognomie, typologie a charakterologie. Nadar, Disdéri, Rejlander, Cameron, Sander, Sherman.
Povinná literatura:
Gisèle Freund. Photography & Society. Boston: David R. Godine 1980, 9–51.
Doporučená literatura:
John Stauffer – Zoe Trodd – Celeste-Marie Bernier. Picturing Frederick Douglass: An Illustrated Biography of the Nineteenth Century’s Most Photographed American, New York – London: W. W. Norton & Co. 2015.
Nathan Jurgenson. Sociální fotografie: O fotografii a sociálních médiích. Praha: Karolinum 2022.
Rosalind Krauss – Norman Bryson. Cindy Sherman, 1975–1993. New York: Rizzoli 1993.
11/12
Fotografie, normalita a patologie
Obraz a archiv. Fotografie a statistika. Kriminologie, medicína, sociologie. Galton, Bertillon.
Povinná literatura:
Allan Sekula. Tělo a archiv. Praha: NAMU 2024.
Doporučená literatura:
Rosalind Krauss. Diskursivní prostory fotografie. In K. Císař (ed.). Co je to fotografie? Praha: Herrmann & synové 2004, 151–169.
Lila Lee-Morrison. A Portrait of Facial Recognition: Tracing a History of a Statistical Way of Seeing. Philosophy of Photography 2018, (9)2, 107–130.
Georges Didi-Huberman. Invention of Hysteria. Cambridge, Mass.: MIT Press 2003.
Josh Ellenbogen. Reasoned and Unreasoned Images. University Park: Penn State University Press 2012.
18/12
konzultace témat seminárních prací
Výsledky učení
Student získá znalosti z dějin fotografie, umění a vizuální kultury 19. století, naučí se pracovat s odbornou literaturou, provádět rešerše, analyzovat fotografické obrazy a prezentovat své znalosti formou kritické eseje.
Předmět uvádí do dějin a teorie fotografie, umění a vizuální kultury, učí základním výzkumným metodám a technikám kritického psaní. Věnuje se primárně následujícím tematickým oblastem: zrod technických obrazů; fotografický portrét a problém moderní individuality; realismus 19. století; fotografie a intermadialita; technologická a sémiotická specifičnost fotografie; reprodukce umění; piktorialismus; fotografie v přírodních a sociálních vědách; kreativní zneužití technologií a hra proti aparátům; bezkamerová fotografie.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
https://drive.google.com/drive/folders/1BAl0Lq3nB6paYWdvVtVBuh0xB-vXrFL6?usp=share_link
doporučené přehledy:
Josef Maria Eder. History of Photography (4th edition, 1932). New York: Columbia University Press 1945.
Helmut Gernsheim – Alison Gernsheim. The History of Photography: From the Camera Obscura to the Beginning of the Modern Era. London: Thames and Hudson 1969.
Beaumont Newhall. The History of Photography: From 1839 to the Present (5th edition). New York: The Museum of Modern Art 1982.
Naomi Rosenblum. A World History of Photography (3rd edition). New York: Abbeville Press 1997.
Michel Frizot (ed.). A New History of Photography. Köln: Könemann 1998.
Robert Hirsch. Seizing the Light: A Social & Aesthetic History of Photography (3rd edition). London and New York: Routledge 2017.
Mary Warner Marien. Photography: A Cultural History (5th edition). London: Laurence King Publishing 2021.
Liz Wells (ed.). Photography: A Critical Introduction (6th edition). London and New York: Routledge 2021.
Hodnoticí metody a kritéria
Předmět je zakončen klasifikovanou zkouškou. Podmínkou absolvování kurzu je jednak splnění docházky (tolerovány jsou maximálně 2 absence za semestr), jednak odevzdání dvou psaných výstupů:
- referát v rozsahu 1-2 normostrany popisuje a interpretuje vybranou fotografii 19. století, odeslat do 25.11.2024 ve formátu PDF na tomdvorak@famu.cz
- semestrální práce v rozsahu 5-10 normostran na předem domluvené téma, odeslat do 10.1.2025 ve formátu PDF na tomdvorak@famu.cz
Bez potvrzujícího emailu o přijetí považujte práce za neodevzdané.
Zkouška má formu rozpravy nad oběma texty.
Poznámka
-
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 14:50–16:25 | Tomáš DVOŘÁK | Učebna KF 112 Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Povinné předměty)
- Konzervování a restaurování fotografie - bakalář 2023 (Povinné předměty)