Umělé světlo ve studiové fotografii
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307DUSSF | zkouška | 3 | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Marcel STECKER, Martin STECKER
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra fotografie
Obsah
KKurz je koncipován jako praktická výuka ve fotografickém ateliéru. Cílem kurzu je představit jednoduchý a efektivní pracovní postup. Jde především o schopnost eliminovat množství používaného vybavení a soustředit se na vlastní tvůrčí práci. Kurz seznamuje s různými způsoby práce se světlem a klade důraz na koncept světla a stínu.
Kurz je rozdělen do šesti samostatných setkání kombinující teoretickou a praktickou výuku.
- Úvod
Představení kurzu, zaměření, základní myšlenky a výsledky učení
Plán na následujících 5 setkání
Představení úkolů a prezentace ukázek
Koncepce prvního setkání je přednáška a projekce. Zaměření a idea kurzu bude vysvětlena a demonstrována vizuálními ukázkami (práce fotografů David Bailey, Richard Avedon, Irving Penn a další)
- Světelné zdroje - Definice, rozdíly a demonstrace
Druhé setkání představuje přednášku a praktickou výuku na téma původu světla a charakteristiky světelných zdrojů. Doposud probíraná látka v oblasti teorie (optika) bude předvedena názorně formou experimentu.
- Parametry studia
V tomto setkání bude student seznámen se základnými dispozicemi fotografického studia (plány) umožňující efektivně a správně postupovat od jednoduchých požadavků (zobrazení siluety) až po složitější konstelace světelných zdrojů a dalšího příslušenství. Student si z kurzu odnáší znalost o funkci a významu hlavního světla a doplňkových světelných zdrojů. Student je vybaven modelovými schématy, které dokáže znovu samostatně připravit a využít k vlastní tvorbě.
- Prostor a světlo – objektová studie
Na příkladu geometrického objektu uprostřed místnosti bude demonstrována úloha fotografa při práci se světlem se zdůrazněním významu takové práce a jejích důsledků. Některé části fotografované scény osvětlujeme, jiné necháváme ve stínu.
Studentům je zadán úkol na téma vlastní objektové studie. Vytvoření fotografického souboru v rozsahu 4-6 fotografií dle předvedené metodiky.
- Bílá na bílém
Po krátkém představení manuálu pracovního postupu bude 80% času věnováno praktické výuce, která představuje rozšíření dosud probíraných pracovních postupů. Jedná se o horizontální orientaci, kdy je fotoaparát uchycen na stativu nad skleněnou deskou. Skleněná deska představuje pracovní plochu v úrovni běžného stolu, kde se komponují bílé předměty. Fotoaparát směřuje dolů, v hledáčku vidíme předměty položené na skle a dále skrz sklo bílý papír coby pozadí. Pracovní postup rozvíjí schopnost studentů připravit adekvátní svícení, zkontrolovat náležitosti zaručující rovnoměrnost.
Dále je představena kompletní postprodukce a její účinné nástroje, které pomohou správnému dokončení a přípravě pro tisk. Probíhá představení základních a rozšířených nástrojů v Camera Raw. Ve Photoshopu je představen například filtr solarizace, který umožní krátkodobě upravovat snímek se zvýrazněním tónů a kontrastu. Studenti jsou seznámeni s výhodami 16bit hloubky obrazu. Postprodukce je prováděna v rozsahu zachovávající charakter přímé fotografie. Určení správné tonality bílé, která bude v tisknutelném rozsahu (5%černé) je základní dovedností, kterou si student odnáší.
- Barvy
Setkání představuje úvod do barvové správy. Budou představeny příklady prvních barevných fotografických technik. V návaznosti na to bude popsán mechanismus vzniku barevné fotografie. Představení těchto principů a ověření jejich funkčnosti je klíčové pro experimentální postup separace RGB, kterým se věnuje praktická část výuky.
Zadané úkoly:
Studenti pracují na cvičení: „Objektová studie“ a „Bílý čtverec na bílém pozadí“
Obě cvičení představují práci na vlastní sérii v rozsahu 4-6 fotografií dle postupů, které jsou představeny během 4. a 5. setkání.
Výsledky učení
Student zvládá základní a pokročilé pracovní postupy ve fotografickém studiu, dokáže definovat konvenční postupy a transformovat teoretické znalosti z oblasti optiky, barvové správy a technologie fotografie do praktického užití. Student samostatně pracuje ve fotografickém studiu na vlastní tvůrčí práci a experimentech.
Předpoklady a další požadavky
Předpokladem jsou základní znalosti studenta z oblasti: technologie fotografie, optika, barvová správa, fotografická chemie.
Znalost základních postupů Adobe CC (Photoshop, Camera RAW)
Literatura
ŠMOK, Ján a FASSATI, Tomáš, ed. Teorie Jána Šmoka: [souborné vydání teoretických spisů Jána Šmoka. [Praha: T. Fassati, 2005]. [345] ISBN 80-02-01593-8.
ŠIMEK, Jaroslav. Techniky fotografie. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2003. 148 s. Učební texty katedry fotografie FAMU. ISBN 80-7331-913-6.
JIRÁČEK, Milič, Antonín MIKŠ, Vladimír OPOČENSKÝ, Jiří RŮŽEK, Pavel SCHEUFLER, Michal SPEVÁK, Pavel STÝBLO a Miroslav URBAN. Technické základy fotografie. Praha: Komora fotografických živností, 2002. ISBN 80-02-01492-8.
HUNTER, Fil, Steven BIVER a Paul FUQUA. Fotografie & světlo: naučte se techniky fotografického svícení. Vyd. 1. Brno: Zoner Press, 2007, 305 s. Encyklopedie - grafika a digitální fotografie. ISBN 978-80-86815-69-5.
HIRSCH, Robert. Exploring colour photography: a complete guide. London: Laurence King, c2005, 360 s. ISBN 1-85669-420-8
PETERA, Stanislav. Fotografie: (praktický manuál). Praha: pro Light Garden Academy vydalo nakladatelství Calamarus, 2019. 259 stran. ISBN 978-80-906366-3-7.
POHRIBNÝ, Jan. Kreativní světlo ve fotografii. Vyd. 1. Brno: Zoner Press, 2011. 255 s. Encyklopedie - grafika a fotografie. ISBN 978-80-7413-143-1.
LÁB, Filip. Postdigitální fotografie. První vydání. Praha: Karolinum, 2021. 193 stran, 24 nečíslovaných stran obrazových příloh. Vizuální kultura. ISBN 978-80-246-4760-9.
LEIBOVITZ, Annie. Při práci. Překlad Martina Neradová. První vydání. Praha: Argo, 2019. 259 stran. ISBN 978-80-257-2774-4.
Hodnoticí metody a kritéria
Hodnocení zohledňuje schopnost studenta splnit zadaná kritéria cvičení a projevit tvůrčí nasazení a tvořivost při práci na zadaném cvičení. Student je hodnocen na základě docházky (40%) a splnění zadaného cvičení (60%). Hodnocení probíhá formou zkoušky a diskuzí nad výsledky cvičení.
Poznámka
17. 10. 2024, 15-17:30, Katedra fotografie, Ateliér A, Lažanský Palác
31. 10. 2024, 15-17:30, Katedra fotografie, Ateliér A, Lažanský Palác
14. 11. 2024, 15-17:30, Katedra fotografie, Ateliér A, Lažanský Palác
28. 11. 2024, 15-17:30, Katedra fotografie, Ateliér A, Lažanský Palác
19. 12. 2024, 15-17:30, Katedra fotografie, Ateliér A, Lažanský Palác
9. 1. 2025, 15-17:30, Katedra fotografie, Ateliér A, Lažanský Palác
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 14:00–18:55 | Marcel STECKER | Ateliér A KF Lažanský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Povinně volitelné předměty)
- Fotografie CZ - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty)