Theatrical Sports and Improvisation 1

Display Schedule

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
205DSI1 Z 2 10S Czech winter

Subject guarantor

Radek MARUŠÁK

Name of lecturer(s)

Radek MARUŠÁK

Learning outcomes of the course unit

Mode of study

Active participation in exercises and improvisation, study of trade literature.

Prerequisites and co-requisites

Involvement, attendance, concentration.

Course contents

Curriculum:

Syllabus

  1. Conditions for the origins of improvisational theatre scenes. So-called theatre sports, roots, forms, regulation, application in the Czech Republic and international criteria.
  2. How to give and receive suggestions, educational-psychological dependencies of this process.
  3. How to continue working with suggestions (designation and expansion) - verbal, non-verbal.
  4. Keeping focus.
  5. Working with status.
  6. Improvisational theatre and its participants: age and individual characteristics, personalities and social disposition.
  7. Coaching - its bases, problematic areas.

Recommended or required reading

GOLEMAN, Daniel. Emoční inteligence. Přel. M. Bílková. Praha: Columbus, 1997. 352 s. Přel. z: Emotional Intelligence. ISBN ISBN 80-85928-48-5.

JOHNSTONE, Keith. IMPRO: Improvisation and the Theatre. New York: Routledge, 1992. 208 s. ISBN 0-87830-117-8.

---. Impro for storytellers: theatresports and the art of making things happen. London: Faber and Faber. 1999. xii, 376 s. ISBN 0-87830-105-4.

MACHALÍKOVÁ, Jana. Improvizační liga se středoškolským souborem. Praha, 2004. Diplomováý práce (Mgr.). 85 s. Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky.

MACHALÍKOVÁ, Jana; ŠIMONOVÁ, Jana. Zápasy v improvizaci jako nabídka pro práci se středoškolským souborem. Tvořivá dramatika, 2002, roč. XIII, č. 2. s. I-VII. ISSN 1211-8001.

---. Č.I.LI: občanské sdružení Česká Improvizační Liga. Tvořivá dramatika, 2002, roč. XIII, č. 2, s. VII-VIII-č. 3, s. I-VIII. ISSN 1211-8001.

---. Zápasy v improvizaci v práci se středoškolskými skupinami. Tvořivá dramatika, 2002, roč. XIII, č. 3, s. 3-7. ISSN 1211-8001.

PAZDERKOVÁ, Iva. Keith Johnstone: Improvizace a divadlo: Zamyšlení nad Johnstoneovými metoda mi herecké improvizace. Tvořivá dramatika, 2004, roč. XI, č. 2, s. 14-24. ISSN 1211-8001.

PIERSE, Lyn. Theatresports Down Under. A Guide for Coaches and Players. 2. vyd. Sydney: Improcorp Australia, Isch Production and Design, 1993. 428 s. ISBN 0-646-23861-2.

SPOLIN, Viola. Improvisation for the Theatre: a handbook of teaching and directing techniques. Evanston, Illinois: Northwestern University Press, 1963. 396 s.

---. Theater Games for the Classroom: A Teacher´s Handbook. Evanston (Illinois): Northwestern University Press, 1986. 234 s. ISBN 0-8101-4004-7.

---. Theater Games for Reahearsal: A Director's Handbook. Evanston, Illinois: Northwestern University Press, 1985. 120 s.

VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.

VASQUES, Martin. Principy divadelní improvizace: (v prostředí zápasů v divadelní improvizaci). Brno, 2008. Disertační práce (Ph.D.). 201 s. 8 příl. Janáčkova akademie múzických umění, Divadelní fakulta.

Tvořivá dramatika. Vydává NIPOS-pracoviště ARTAMA ve spolupráci se Sdružením pro tvořivou dramatiku a katedrou výchovné dramatiky DAMU. 1990-, roč. 1, č. 0-. Praha: NIPOS-pracoviště ARTAMA. 3x ročně. ISSN 1211-8001.

Assessment methods and criteria

Credit is awarded based on activity in exercises.

Further information

Course may be repeated

This course is an elective for all students of this school

Schedule for winter semester 2019/2020:

The schedule has not yet been prepared

Schedule for summer semester 2019/2020:

The schedule has not yet been prepared

The subject is a part of the following study plans