Script Editing Seminar 2

Display Schedule

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
303DRAS2 Z 1 18S Czech summer

Subject guarantor

Vít JANEČEK

Name of lecturer(s)

Vít JANEČEK

Learning outcomes of the course unit

Study results:

Mode of study

class

Prerequisites and co-requisites

None

Course contents

Course description:

The first year Dramaturgy course is focused on an interactive presentation of the basics of creating an original documentary film. From gradual testing of internal motivation for creation, through reviewing topics in prepared films to thinking through reasons and potential importance of a piece in social contexts. Group dramaturgy analyses of materals (theme and script), and the simple individual film exercise „My Day“ and „A Day of Another“ are essential parts. A combination of theory and practice stimuli, intensive student preparations for the execution of the execution exercise „Work process“.

Topic scope:

Moderated and non-moderated discussion. Dramaturgical analysis of the „Reverse Script“ exercise. Dramaturgical analysis of literary materials - theme and script, dramaturgical analysis of inspection, dramaturgy of the edited version. Analysis of films by previous Documentary Dept. students, comparison analysis of literary materials and finished work.

Requirements - At least a desire for discussion and creative fulfillment of the practice exercise is requested of all participants. Students - future documentary filmmakers - are to develop their individuality - teem with ideas, bring topics, stimulate discussion, and personally devleop. Before the execution of their summary film, each is to defend: WHAT, WHY and HOW they are going to shoot it.

Recommended or required reading

Recommended literature:

BASIN, André. Co je to film? Překlad Ljubomír Oliva. Praha: Čs. filmový ústav, 1979. 240, [2] s. [24] s. obr. příl.

BRESSON, Robert. Poznámky o kinematografu. Překlad Miloš Fryš. Praha: Dauphin, 1998. 115 s. Film; sv. 1. ISBN 80-86019-68-3.

CARRIÈRE, Jean-Claude. Vyprávět příběh. Překlad Tereza Brdečková a Jiří Dědeček. Vyd. v ČR 2. Praha: Limonádový Joe, 2014. 200 s. ISBN 978-80-905624-2-4.

EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. O stavbě uměleckého díla: výběr ze statí, teoretických úvah a studií. 1. vyd. Praha: Československý spisovatel, 1963. 124 s. Otázky a názory; sv. 43.

GAUTIER, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2004. 507 s. ISBN 80-7331-023-6.

MONACO, James. Jak číst film: svět filmů, médií a multimédií: umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. 1. vyd. Praha: Albatros, 2004. 735 s. Albatros Plus; 35. ISBN 80-00-01410-6.

NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2010. 316 s. ISBN 978-80-7331-181-0.

HITCHCOCK, Alfred a TRUFFAUT, François. Rozhovory Hitchcock - Truffaut. Praha: Čs. filmový ústav, 1987. 211 s.

Ulver, Stanislav. Západní filmová avantgarda. Vyd. 1. Praha: Český filmový ústav, 1991. iii, 323 s. ISBN 80-7004-071-8.

McLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Překlad Miloš Calda. 2., rev. vyd., V Mladé frontě 1. Praha: Mladá fronta, 2011. 399 s. Strategie. ISBN 978-80-204-2409-9.

Assessment methods and criteria

Credit is awarded based on:

Schedule for winter semester 2019/2020:

The schedule has not yet been prepared

Schedule for summer semester 2019/2020:

The schedule has not yet been prepared

The subject is a part of the following study plans