Dance Theory (N0215A310030)
Type of programme | Mode of study | Profile of the programme | Standard study length | Language Instruction | Department |
---|---|---|---|---|---|
Continuing Master's Programme | full-time | academically oriented | 2 years | Czech | Dance Department |
Since this programme is designed for Czech-speaking students an English description is not available.
Guarantor of study programme
Programme objectives
The continuing Master’s programme in Dance Theory develops the contents of the curriculum at the Bachelor’s level, supplements previously acquired knowledge and skills, and familiarises the student with other dance-theoretical disciplines. This concerns additional, more detailed historical findings, including the issue of contemporary dance history, expanding the student’s knowledge especially in the systematic disciplines (aesthetics of dance, dance anthropology, sociology of dance) and the applied disciplines (dance criticism, dance management). As part of the seminars, students will develop the ability to apply theoretical knowledge in their work with specific material and methodological tools. Through the study of Czech and foreign-language specialist texts, they will expand their knowledge of current choreological research, its questions, topics, theoretical points of departure and methodological approaches. Emphasis is placed on developing the ability to think critically, and on orienting oneself in the issues of the field and its current trends, both domestically and internationally. Students will become involved in the research activities of the Institute for Dance Theory, engage in collaborations with other research and documentation organisations (Institute of Ethnology of the Czech Academy of Sciences, Kylián Library and Archive, etc.), and participate in popularisation and organisational activities (activities of the Department of Dance, collaboration with NIPOS-Artama, etc.). Students will profile themselves, focusing on a specific topic in the field, particularly in the Master’s thesis project.
Profile of a programme graduate
The graduate of the continuing Master’s programme in Dance Theory possesses extensive knowledge, especially in the systematic disciplines (dance anthropology, sociology of dance, dance aesthetics). He or she has comprehensive knowledge of the history of dance, in particular its subtopics with a detailed understanding of the individual issues, as well as the contemporary history of dance, which builds on the contents of the history subjects completed at the Bachelor’s level. The graduate has mastered a range of methodological tools, and has experience in their application for specific research tasks.
The graduate understands the connections between dance theory and other humanities and social science disciplines, which are a source of inspiration for his or her own original research. The graduate is well oriented in the applied disciplines (dance criticism, dance management) and is able to work in the practice of these fields and participate in popularisation activities. When working independently, the graduate is able to apply the principles of critical thinking, to search for relevant sources and literature, and to formulate new interpretations of phenomena and problems associated with the study of dance in its various forms, even in the case of more expansive, complex topics.
The graduate of the continuing Master’s programme in Dance Theory is able to participate in interdisciplinary research activities or pursue doctoral studies with an interdisciplinary focus, e.g. in the fields of cultural anthropology, ethnology, culturology, aesthetics, general history, theory of music and theatre, multimedia studies, etc.
Rules and requirements for creating study plans
Základní rámec pro koncepci studijních programů na AMU vytvářejí jednak Pravidla vnitřního hodnocení AMU, specifikující základní principy akreditačních procesů, stávající praxi dále formálně ukotvuje Akreditační řád AMU: ten stanovuje parametry společné pro všechny studijní programy vyučované na AMU a zároveň přenáší část odpovědnosti za oborové specifikace (divadlo, hudba, tanec, film/televize) na fakulty. Dalším specifikem studijních plánů je povolená flexibilita v rozdělení kreditů (60 ECTS za akademický rok) mezi zimní a letní semestr, vycházející u některých oborů z výraznější studijní a tvůrčí zátěže spojené s dokončováním uměleckých výstupů v letním semestru.
Povinnou součástí všech studijních programů je teoreticko-historický základ oboru, u akademických programů v podobě povinných předmětů profilujícího základu spoluurčujících profil absolventa a tvořících součást státní závěrečné zkoušky.
Součástí každého studijního plánu je dále povinné absolvování oborově zaměřené výuky anglického jazyka, v minimálním rozsahu 6 ECTS za studijní cyklus.
Klasifikace je udělována podle Kreditního systému (ECTS - European Credit Transfer System), který byl zaveden na základě Boloňských dohod z roku 1999 s cílem sjednotit a integrovat vysokoškolský systém v Evropské Unii.
Předměty ukončené zkouškou jsou klasifikovány podle stupnice A – E (F = nevyhověl), u ostatních předmětů je využíváno hodnocení započteno/nezapočteno; kombinace obou atestací není možná.
Standardní délka vyučovací hodiny je 45 minut. Základními organizačními formami výuky jsou přednáška, seminář, cvičení, dílna, přičemž tři poslední formy výuky v různé míře zahrnují i vznik uměleckých výstupů. Výuka probíhá buď na týdenní bázi, nebo formou intenzivních bloků či workshopů.
Ve studijním plánu se automaticky předpokládají prerekvizity v podobě sekvencí předmětů označených postupně rostoucím číslem za názvem předmětu. Tento typ prerekvizit není specificky uváděn v příloze BIII k jednotlivým předmětům. Pokud má předmět nesekvenční prerekvizitu, tak explicitně uvedena v příloze BIII k předmětu je. Ve stejném smyslu neuvádíme korekvizity, ty jsou dány povinným zařazením předmětu do konkrétního ročníku a semestru společně s dalšími předměty. Studijní plán nevyužívá ekvivalencí.
Součástí studijního plánu jsou skupiny výběrových přednášek z dějin tance a systematické taneční vědy, z nichž musí studenti získat v programu celkem 12 kreditů. Dále se počítá s volitelnými předměty v celkovém počtu 16 kreditů. Kromě možnosti zvolit si další z výběrových přednášek budou navíc vypsány například předměty: Finanční řízení a fundraising, Tanec a kamera, Taneční medicína, Interpretační praxe, Jevištní praktikum, Lidová taneční kultura, Dramaturgie tance, Metodika psaní odborných statí a VŠKP, Intermédia a jevištní technologie, Historické tance, Labanova analýza pohybu/Taneční terapie, Kinetografie a další.
General information about admission process
The entrance examination will consist of an interview on specialist issues, on the applicant’s intended focus in the Master’s programme, and on his or her proposal for the Master’s thesis project.
The applicant shall submit to the committee for review an outline of the Master’s thesis project together with his or her professional CV and Bachelor’s thesis. The interview on specialist issues will include an overview of historical and systematic dance theory in the extent of the Bachelor’s programme curriculum in this field, as well as an overview of current issues in dance theory.
The admissions committee will assess the applicant with a comprehensive score, reflecting the applicant’s aptitudes in the following areas: ability to think logically and systematically; expressive and stylistic skills; overview of current developments in dance both domestically and internationally; basic knowledge of the history of dance and ballet; knowledge of the fundamentals of music theory, and of the history of music and theatre; general cultural knowledge; knowledge of at least one major world language at an advanced level; experience with dance and basic knowledge of dance techniques; all at least at the level of a Bachelor’s programme graduate.
After the completion of the entrance examination, the admissions committee shall rank individual applicants according to their average scores and shall recommend for admission those applicants who ranked within the admissions target and who earned the minimum score for the Dance Theory programme of study. The requirements of the admissions proceeding, including a designation of the method by which points are awarded, their range and the admissions target, are defined for each academic year by a relevant Decree of the Dean, which is subject to approval by the academic senate of the faculty.
If not enough applicants receive the required number of points, the admissions target will not be met.
Applicability to other types of academic programmes
Absolventům magisterského programu Taneční věda je umožněno pokračovat v doktorském studiu.
Parts of the state final examination and their contents
VŠKP:
Písemná práce – minimálně v rozsahu 80 normostran na dané téma.
Státní závěrečná zkouška
2) Obhajoba zadané písemné práce
3) Teoretická ústní zkouška
– Dějiny tance a baletu (Tanec po roce 1945 a výběrové přednášky z dějin, tj. Tradiční baletní repertoár - minulost a současnost, Jiří Kylián a jeho tvorba, Vývoj baletní dramaturgie v Rusku po roce 1917 a její vliv na český balet, Tanec v asijských kulturách)
- Systematická taneční věda (Seminář taneční vědy, Taneční estetika, Taneční antropologie, Sociologie tance, Základy tanečního managementu, výběrové přednášky, tj.: Tanec v náboženství a filosofii, Zápis a analýza lidového tance, Nové kontexty tradičního tance a folklorismus)
Tematické okruhy teoretické ústní zkoušky jsou formulovány široce, přehledově, obecně, mají doložit orientaci v problematice, schopnost utřídit příslušné obsahy, přehledně a kriticky je interpretovat.
Dějiny tance a baletu
Při formulování témat zadávaných předem ke zpracování pro SZZ jsou zohledněny historické kurzy absolvované během navazujícího magisterského studia a znalosti, které byly náplní SZZ v bakalářském stupni. Při SZZ se hodnotí věcné zpracování tématu, jeho problematizace a interpretace, orientace ve zdrojích, pramenech a literatuře.
Tematické okruhy pro státní zkoušku z dějiny tance a baletu jsou zaměřeny na reflexi tanečního umění 20. a počátku 21. století v kontextu předchozího historického vývoje, ve srovnání českého a evropského/světového dění a v souvislostech teoretické a historické problematiky. Jsou formulovány problémově. Jedná se např. o témata:
- Proměny choreografického pojetí konkrétního díla, různé způsoby zpracování konkrétního námětu (např. Srovnání choreografických verzí Svěcení jara; Othello jako námět pro choreografickou tvorbu)
- Srovnání repertoáru dvou případně více baletních scén ve vymezeném časovém období (Tendence v baletním repertoáru v poválečném období na příkladu tří významných vybraných evropských scén)
- Významné taneční události a tvorba ve vymezeném období a místě (např. Taneční dění v Čechách v osmdesátých letech 20. století)
- Proměny choreografických postupů (např. Vývoj pojetí tanečního duetu v poválečném období; Komično v poválečném baletu; Hlavní hrdina v narativních choreografických dílech; Nové výklady tradičních baletů na příkladu tvorby Matse Eka/Johna Neumeiera)
- Ohlasy obecných uměleckých a choreografických tendencí v české tvorbě (Formování českého současného tance v devadesátých letech 20. století)
- Srovnání tvorby generačních souputníků (Kylián-Forsythe-Ek a jejich srovnání; Belgická taneční scéna devadesátých let 20. století)
- Charakteristika inovativních dobových tvůrčích postupů na příkladech vlivných děl a tvůrců.
- Interakce mezi participačními a prezentačními podobami tance;
- Jevištní pojetí lidového a tradičního tance;
- Problematika historicky poučené interpretace v současné taneční tvorbě.
- Historické aspekty taneční interpretace (styly, osobnosti, techniky).
- Historický vývoj tanečních institucí a organizací (vzdělávání a školy, taneční události participační a prezentační, taneční soubory apod.).
Systematická taneční věda
Jsou stanoveny tematické okruhy pro otázky, z nichž si student jednu vylosuje při zkoušce a po krátké přípravě na místě zodpoví. Otázky jsou tvořeny ze šesti stálých okruhů a jednoho variabilního dle absolvovaných výběrových kurzů studenta.
- Tanec jako specifický druh umění, jeho podoby participační a prezentační, estetické aspekty, vazby s hudbou a divadlem.
- Možnosti uplatnění sociologických přístupů při studiu tance (tanec jako sociální jednání), teoretická východiska (sociologie těla a umění), formování, témata a představitelé sociologie tance.
- Společenské funkce tance; taneční instituce a organizace; sociální role v tanci (taneční profese).
- Využití antropologických teorií kultury při studiu tance.
- Metody a témata antropologického studia tance, významní badatelé.
- Základní otázky tanečního managementu, postavení a specifické problémy tance na současném kulturním trhu
- téma vycházející z výběrových nebo volitelných kurzů, vyučovaných v příslušném akademickém období, např. Nové kontexty tradičního tance na příkladech a jejich vědecká interpretace
Other academic duties
Characterisation of professional practice
Anticipated job placement for graduates (typical employment)
Absolvent je schopen začlenit se do badatelského dění v taneční vědě specifickým způsobem, formuje si vlastní pozici v oboru. Uplatnění může nalézt ve sféře tanečního výzkumu, v aplikované sféře (organizace tanečního dění, publicistická činnost), a pokud absolvoval pedagogické studium, také ve výuce dějin a teorie tance na tanečních konzervatořích.
Accreditation validity
Study programme valid from | Study programme valid to |
---|---|
2021-06-24 | 2031-06-24 |