Divadlo v kontextu vývoje západní kultury II 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207DZB1 | ZK | 3 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Daniela JOBERTOVÁ, Eva KYSELOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Daniela JOBERTOVÁ, Eva KYSELOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky
● student dokáže vysvětlit a na konkrétních příkladech doložit proměnlivý vztah dramatického textu a divadla napříč historií
● rozumí důvodům, které vedou ke zrodu dramaturgie, a orientuje se v proměně funkce dramaturgie ve 20. a 21. století
● dovede vysvětlit rozdíl v pojetí režie jako profese a funkce a je schopen vymezit její různorodá pojetí ve 20. a 21. století
Forma studia
přednáška
Předpoklady a další požadavky
Absolvování předmětů 207DZA1 a 207DZA2 Divadlo v kontextu vývoje západní kultury I. 1 a 2
Obsah kurzu
Druhý ročník kurzu Divadla v kontextu vývoje západní kultury nabízí pět tematických bloků, které studentům a studentkám umožní pochopit východiska současného divadla v širších a hlubších historických souvislostech.
Jednotlivé bloky jsou vždy rozděleny do několika problémových přednášek, rámcově odpovídajících složkám divadelního díla a přesahujících k problematice vývoje divadelní instituce a recepce; k dílčím vstupům mohou být pozváni také další odborníci na specifická témata.
Tematické okruhy:
I. blok – Dramatický text jako inspirační zdroj v divadelní kultuře a zrod dramaturgie
První tematický blok sleduje proměnu vztahu dramatu a divadla napříč historií. V těchto konsekvencích je studentům a studentkám tlumočená i proměna dramatických textů a také zrod dramaturgie a následná proměna její funkce ve 20. a 21. století (poetiky, proměna vztahu dramatického textu a divadla ve francouzském klasicismu a krize této proměny v 19., respektive 20. století, zrod dramaturgie, funkce dramaturgie)
II. blok – Režie: od instituce k funkci
Druhý tematický blok mapuje režii nejen jako profesi, ale především jako funkci v rámci divadelního díla. Sleduje její zrod i proměnu ve 20. století (zrod umělecké režie, kolektivní režie, současné režijní tendence, funkce režie).
Doporučená nebo povinná literatura
ARISTOTELÉS. Poetika. Praha: Orbis, 1962.
BROCKETT, Oscar Gross. Dějiny divadla. Praha: Nakladatelství Lidové noviny a Institut umění – Divadelní ústav, 1999. ISBN 80-7106-364-9
FISCHER-LICHTE, Erika. Dejiny drámy: epochy identity v divadle od antiky po súčasnosť. Bratislava: Divadelný ústav, 2003. ISBN 80-88987-47-4
LEHMANN, Hans-Thies. Postdramatické divadlo. Bratislava: Divadelný ústav, 2007. ISBN 978-80-88987-81-9.
O umění básnickém a dramatickém: (antologie). Praha: KLP-Koniasch Latin Press, 1997. ISBN 80-85917-31-9.
SCHERHAUFER, Peter. Čítanka z dejín divadelnej réžie. I: Od neandertálca po Meiningenčanov. Bratislava: Národné divadelné centrum, 1998. ISBN 80-85455-74-9
SCHERHAUFER, Peter. Čítanka z dejín divadelnej réžie. II, Od Goetheho a Schillera po Reinhardta. Bratislava: Národné divadelné centrum, 1998. ISBN 80-85455-75-7.
SCHERHAUFER, Peter. Čítanka z dejín divadelnej réžie. III, Od futuristov po Ejzenštejna. Bratislava: Divadelný ústav, 1999. ISBN 80-88987-02-4.
SCHERHAUFER, Peter. Čítanka z dejín divadelnej réžie. IV, Od Artauda po Brooka. Bratislava: Divadelný ústav, 2007. ISBN 978-80-88987-90-1.
SZONDI, Peter. Teória modernej drámy. Bratislava: Tatran, 1969.
VOSTRÝ, Jaroslav. Režie je umění. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, 2009. ISBN 978-80-7331-148-3
Hodnoticí metody a kritéria
Klasifikace a udělení kreditů jsou podmíněny absolvováním ústní zkoušky z probraných témat, a ověřují zvládnutí látky na úrovni, na které byla přednášená. Úspěšné absolvování předmětu závisí na samostatné studijní přípravě a pravidelné a aktivní účasti na přednáškách.
Informace k LS 2019/2020:
V LS 2019/2020 proběhne zkouška formou testu.
Otázky vycházejí ze sylabů a materiálů od pedagogů (viz. filr.amu.cz) a ze seznamu povinné četby (viz níže).
Opravný termín proběhne ve formě ústní zkoušky.
Divadlo v kontextu západní kultury II- LS
Otázky ke zkoušce:
- Francouzská moderna (surrealismus, J. Coppeau, Kartel, vizionář A. Artaud).
- Bertolt Brecht, koncept epického divadla a počátky politického divadla.
- Existencialismus a jeho vliv na absurdní divadlo a drama (charakteristika pojmu, výchozí zdroje, společenské změny a jejich reflexe v dramatické tvorbě, charakteristické znaky, autoři a díla).
- Moderní americké divadlo (vlivy a zdroje, scénické konvence, formování moderního amerického dramatu – autoři a díla, reforma herectví, zásadní divadelní soubory, americká avantgarda 20. století).
- Druhá divadelní reforma (charakteristika pojmu, vlivy a zdroje, koncepty chudého divadla, prázdného prostoru, budování nového vztahu divák-herec, tvorba Grotowského, Kantora, Brooka, Living Theatre atd.).
- Poválečné britské divadlo a drama (vliv společenských pohybů na současné drama ve 20. století, Royal court Theatre workshop, formování irského divadla a dramatu).
- Současné tendence v evropském divadle (Nový cirkus, proměna dramaturgie, charakteristika tvorby režisérů (např. ve Francii, Německu a Rusku).
Seznam povinné četby LS 2019/2020:
Seznam literatury pro LETNÍ SEMESTR
Primární literatura:
- Aronson: Americké avantgardní divadlo
- Artaud: Divadlo a jeho dvojenec
- Braun: Druhá divadelní reforma : studie
- Brockett: Dějiny divadla (příslušné kapitoly)
- Brook: Prázdný prostor
- Camus: Mýtus o Sisyfovi
- Carlson: Dejiny divadelných teórií (příslušné kap.)
- Esslin: Absurdní divadlo In. Podstata, tradice a smysl absurdního
divadla
- Fischer-Lichte: Dejiny drámy (příslušné kapitoly)
- Goriaux Pelechová: Divadlo Thomase Ostermeiera
- Grusková: Nemecká instantná skúsenosť In. Nemecká dráma
- Hančil: Royal Court Theatre
- Hyvnar: Francouzská divadelní reforma (příslušné kap.)
- Hyvnar: Herec v moderním divadle
- Jiřička: Identita v době otřesu
- Jordan: Orbis cirkus
- Jurkowski: Proměny ikonosféry (přísl. kapitoly)
- Kundera: Brecht
- Pavis: Divadelní slovník (příslušná hesla)
- Semil, Wysińska: Slovník světového divadla
- Scherhaufer: Čítanka z dejín divadelnej réžie III
Sekundární literatura:
- Augustová: Thomas Bernhard
- Brecht: doslovy In. Divadelní hry I-VIII ( J. Grossman, L. Kundera a
R. Vápeník)
- Brecht: Malé organon pro divadlo In. Myšlenky (včetně doslovu J.
Grossmana)
- Dürrenmatt: Stati a projevy o divadle
- Höller: Tanec se smrtí, sněžení a kosmická bouře In. T. Bernhard:
Hry I (1998, doslov)
- Hořínek: doslov In. F. Dürrenmatt: Hry (2006)
- Jobertová: Když mluvit znamená jednat
- Jobertová: Znovuzrození dramatika In. B.-M. Koltés: Hry (2006, doslov)
- Kopecký: Antonin Artaud : poslední z prokletých
- Kott: Konec nemožného divadla In. Scéna, 12-13/1989
- Lacey: British realist theatre
- Lukeš: S Dionýsem divno hrát In. Svět a divadlo 3/1994
- Pilný: Irony and identity in modern irish drama
- Pilátová: Hnízdo Grotowského
- Pörtner: Experimentální divadlo
- Ruland, Bradbury: Od puritanismu k postmodernismu (s. 302-308)
- Schmidt-Dengler: Tragédie jsou komedie In. T. Bernhard: Hry II
(1999, doslov)
- Sierz: In-yer-face theatre
- Štefko: Dejiny slovenskej drámy 20. storočia
- Völker, Grimm, Esslin, Harder: Smysl nebo nesmysl? : groteskno
v moderním dramatu
- Vostrý: Herec a režisér In. O hercích a herectví
Hry:
- Beckett: Čekání na Godota, Konec hry
- Bernhard: Divadelník, Náměstí Hrdinů
- Brecht: Dobrý člověk ze Sečuanu, Matka Kuráž a její děti
- Bulgakov: Zojčin byt
- Camus: Caligula
- Crimp: Pokusy o její život
- Genet: Služky
- Ionesco: Plešatá zpěvačka
- Jelinek: Nemoc aneb Moderní ženy
- Kane: Psychóza ve 4:48
- Koltes: Boj černocha se psy
- Miller: Smrt obchodního cestujícího
- O'Neill: Cesta dlouhým dnem do noci
- Osborne: Ohlédni se v hněvu
- Pinter: Narozeniny
- Sartre: S vyloučením veřejnosti
- Schimmelpfennig: Arabská noc
- Stoppard: Rock ´n´Roll
- McDonagh: Kráska z Leenane
- Williams: Tramvaj do stanice touha
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 13:30–15:00 | Eva KYSELOVÁ | Hallerův sál Karlova 26, Praha 1 |
přednášková par. 2 |
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Nonverbální divadlo (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (volitelný předmět)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (volitelný předmět)
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (volitelný předmět)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (volitelný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (povinný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku - 2leté (M.A.) (povinně volitelný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (povinný předmět)
- Scénografie - kostým a maska (M.A.) (volitelný předmět)
- Scénografie (B.A.) (volitelný předmět)
- Scénografie - Divadelní scénografie (M.A.) (volitelný předmět)
- Scénografie - Kostým a maska (M.A.) (volitelný předmět)
- Scénografie (M.A.) (volitelný předmět)
- Herectví alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (povinný předmět)
- Scénografie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Herectví alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Dramatická výchova - tříleté prezenční (B.A.) (povinný předmět)
- Produkce (B.A.) (povinný předmět)
- Produkce (B.A.) (povinný předmět)
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Teorie a kritika (B.A.) (povinný předmět, volitelný předmět)