Divadlo v kontextu vývoje západní kultury II 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207DZB1 | zkouška | 3 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Druhý ročník kurzu Divadla v kontextu vývoje západní kultury nabízí pět tematických bloků, které studentům a studentkám umožní pochopit východiska současného divadla v širších a hlubších historických souvislostech.
Jednotlivé bloky jsou vždy rozděleny do několika problémových přednášek, rámcově odpovídajících složkám divadelního díla a přesahujících k problematice vývoje divadelní instituce a recepce; k dílčím vstupům mohou být pozváni také další odborníci na specifická témata.
Tematické okruhy:
I. blok – Dramatický text jako inspirační zdroj v divadelní kultuře a zrod dramaturgie
sleduje proměnu vztahu dramatu a divadla napříč historií. V těchto konsekvencích je studentům a studentkám tlumočená i proměna dramatických textů
.
II. blok - Dramaturgie
zrod dramaturgie a následná proměna její funkce ve 20. a 21. století (poetiky, proměna vztahu dramatického textu a divadla ve francouzském klasicismu a krize této proměny v 19., respektive 20. století, zrod dramaturgie, funkce dramaturgie)
III. blok - Vývoj divadelního prostoru
Výsledky učení
- Student dokáže vysvětlit a na konkrétních příkladech doložit proměnlivý vztah dramatického textu a divadla napříč historií.
- Rozumí důvodům, které vedou ke zrodu dramaturgie, a orientuje se v proměně funkce dramaturgie ve 20. a 21. století.
- Dovede vysvětlit rozdíl v pojetí režie jako profese a funkce a je schopen vymezit její různorodá pojetí ve 20. a 21. století.
Předpoklady a další požadavky
Absolvování předmětů 207DZA1 a 207DZA2 Divadlo v kontextu vývoje západní kultury I. 1 a 2
Literatura
K tematickému bloku Dramatický text a bloku Dramaturgie:
- ARISTOTELÉS. Poetika. Praha: Orbis, 1962.
- BROCKETT, Oscar Gross. Dějiny divadla. Praha: Nakladatelství Lidové noviny a Institut umění – Divadelní ústav, 1999. ISBN 80-7106-364-9
- FISCHER-LICHTE, Erika. Dejiny drámy: epochy identity v divadle od antiky po súčasnosť. Bratislava: Divadelný ústav, 2003. ISBN 80-88987-47-4
- LEHMANN, Hans-Thies. Postdramatické divadlo. Bratislava: Divadelný ústav, 2007. ISBN 978-80-88987-81-9.
- O umění básnickém a dramatickém: (antologie). Praha: KLP-Koniasch Latin Press, 1997. ISBN 80-85917-31-9.
- MERENUS, A., ŠOTKOVSKÁ, J., MIKULOVÁ, I.(ed). Text a divadlo. První vydání. Praha: Academia, 2019. 411 stran. ISBN 978-80-200-3108-2
- Jonathan Culler, Krátký úvod do literární teorie, Brno: Host, 2002.
- Angsar, Nuning, (ed.) – Lexikon teorie literatury a kultury, Brno, Host 2006.
- Kazimierz Braun: Druhá divadelní reforma, Praha, Divadelní ústav, 1993
- Zdeněk Hořínek: Mezi dvěma texty, Divadelní revue, roč. 2, č. 1, 1991, s. 17-28
- Kovalčuk Josef: Autorské divadlo70.let – Vztah scénáře a inscenace, Ústav pro kulturně výchovnou činnost,Praha, 1982,
- Burian, Emil František. O nové divadlo 1930-1940. Praha: Ústav pro učebné pomůcky průmyslových a odborných škol, 1946.
- Hoffmannová, Jana. K charakteristice postmoderního textu. Slovo a slovesnost roč.53,1992, s. 178.
K tematickému bloku Vývoj divadelního prostoru:
BLOK DIVADELNÍ PROSTOR
ARONSON, Arnold. Pohled do propasti: eseje o scénografii. Praha: Divadelní ústav, 2007.
BRAUN, Kazimierz. Divadelní prostor. Praha: AMU, 2001.
BREJZEK, Thea, ed. Expanding Scenography: On the Authoring of Space. Praha: IDU, 2011.
CARLSON, Marvin. Places of Performance: The Semiotics of Theatre Architecture. Ithaca: Cornell University Press, 1989.
JURKOWSKI, Henryk. Proměny ikonosféry: vizuální kontext divadelního umění. Praha: AMU, 2010.
KOUŘIL, Miroslav. Divadelní prostor. Praha: Ústav pro učebné pomůcky průmyslových a odborných škol, 1945.
LEYKO, Malgorzata. Teatr masowy. Teatr dla mas. Lódź: Wydawnictwo Universytetu Lódzkiego, 2011.
MITCHELL, W. J. T. Teorie obrazu: eseje o verbální a vizuální reprezentaci. Praha: Karolinum, 2016.
MORAN, Nick. Světelný design: pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce. Praha: Institut umění – Divadelní ústav ve spolupráci s Institutem světelného designu, 2010.
SCHECHNER, Richard. Performancia: teórie, praktiky, rituály. Bratislava: Divadelný ústav, 2009.
SVOBODA, Josef. Architektura imaginárního: scénografický seminář Josefa Svobody: (Škola dramatického umění Paola Grassiho). Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2020.
https://monoskop.org/Monoskop [cit 10.8.2020]
https://www.theatre-architecture.eu/ [cit 10.8.2020]
https://vis.idu.cz/ [cit 10.8.2020]
https://iconographic.warburg.sas.ac.uk [cit 10.8.2020]
http://www.korunovacnislavnosti.cz/ [cit 10.8.2020]
Hodnoticí metody a kritéria
- Klasifikace a udělení kreditů jsou podmíněny absolvováním písemné zkoušky z probraných témat, a ověřují zvládnutí látky na úrovni, na které byla přednášená. Úspěšné absolvování předmětu závisí na samostatné studijní přípravě a pravidelné a aktivní účasti na přednáškách.
- Otázky v testu vycházejí z přednášek, literatury a materiálů od pedagogů
Opravný termín proběhne ve formě ústní zkoušky.
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 13:30–15:00 | Eva KYSELOVÁ | Posluchárna - Hallerův sál Karlova 26, Praha 1 |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Nonverbální divadlo (Bc) - od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Obor Nonverbální divadlo (Bc) - platný pro studenty zapsané v ak.r. 2021/22 a dříve (končí 2024) (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (Povinné předměty)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku - 2leté (M.A.) (Povinně volitelné předměty)
- HATP - Autorské herectví (M.A.) (Povinně volitelné předměty)
- HATP - Autorská tvorba a psychosomatika (M.A.) (Povinně volitelné předměty)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (Povinné předměty)
- Scénografie - kostým a maska (M.A.) (Volitelné předměty)
- Scénografie (B.A.) (Volitelné předměty)
- Scénografie (B.A.) (Povinné předměty)
- Scénografie - Divadelní scénografie (M.A.) (Volitelné předměty)
- Scénografie - Kostým a maska (M.A.) (Volitelné předměty)
- Scénografie (M.A.) (Volitelné předměty)
- Herectví alternativního a loutkového divadla (B.A.) (Povinné předměty)
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (Povinné předměty)
- Scénografie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (Povinné předměty)
- Scénografie alternativního a loutkového divadla (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Herectví alternativního a loutkového divadla (B.A.) (Povinné předměty)
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (Povinné předměty)
- Dramatická výchova - tříleté prezenční (B.A.) (Povinné předměty)
- Dramatická výchova bakalářské prezenční (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Produkce (B.A.) (Povinné předměty)
- Produkce (B.A.) (Povinné předměty)
- Produkce - Management umění (M.A.) (Povinně volitelné předměty)
- Produkce - Producentství (M.A.) (Povinně volitelné předměty)
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Teorie a kritika (B.A.) (Povinné předměty, Volitelné předměty)